הבלוגר תמיס ל"גלובס": אתר one מצליח להפחיד ולהשתיק הרבה אנשים; זה מאבק על חופש הביטוי באינטרנט

(עדכון) - פורטל הספורט ONE הגיש תביעת לשון הרע ב-2 מיליון שקל נגד בלוגרים ; תמיס: "מפחיד לפתוח בלוג דעתני בישראל"

סאגת הבלוג "עומדים בשער" נמשכת. חברת סיטינט, מפעילת אתר הספורט ONE, ואופירה אסייג, העורכת הראשית של האתר, הגישו בשבוע שעבר תביעת לשון הרע נגד הכותבים לשעבר של הבלוג, שהופיע בתפוז, שעומדת על 2 מיליון שקל. הנתבעים הם העיתונאים עודד קרמר ורביב שכטר, שהקימו את הבלוג והפעילו אותו בעילום שם, ואת יורשם, שלמה מן, שכתב תחם השם "ייגרמייסטר".

היום נודע, כי העיתונאי שלמה מן, שפרסם את הבלוג המדובר תחת השם "ייגרמייסטר", פוטר מ"מעריב" על רקע התביעה הנוכחית.

כזכור, הבלוג באתר תפוז נסגר לפני מספר שבועות, לאחר ששי אליאס, עורך הדין של אתר ONE, שלח מכתב התראה. כיום פועל הבלוג באתר אחר, תחת השם תמיס. תמיס רושם את הבלוג בוורדפרס, שגורם לכך שה-IP שלו ידוע לגוגל וורדפרס בלבד, והוא מעלה אותו מרשתות חופשיות במקומות ציבוריים בלבד, תוך שינוי הכתובת הפיזית של המחשב. זאת על מנת למנוע מהתובעים לחשוף את זהותו האמיתית.

התביעה הנוכחית מהווה מעין תקדים, שכן מדובר למעשה בפעם הראשונה שבה כלי תקשורת תובע בלוגר ודורש להפסיקו. על פי השמועות, אתר ONE הפעיל חוקר פרטי על מנת לאתר את זהותו האמיתית של "ייגרמייסטר", ולהגיש נגדו תביעה.

אליאס שלח לתמיס מכתב התראה שבו נכתב כי "יש בפרסום שהוצא על ידך באופן מכוון משום הצגת מרשתי בבוז ובלעג, כחברה כושלת ולא מקצועית במטרה לפגוע ולהזיק למרשתי ולמנהליה". כן נכתב כי נעשה שימוש בתמונות של אסייג ללא הרשאתה, ולמעשה תמיס בחר להמשיך את דרכם של כותבי הבלוג "עומדים בשער" בהפיכת "חופש הביטוי לחופש הביזוי".

עוד נכתב כי הכותב עבר על הוראת סעיף 2 לחוק עוולות מסחריות, בשל פגיעה במוניטין ובשם הטוב של מרשתו, הפרה של הוראות חוק איסור לשון הרע, הפרה בוטה של הוראות פקודת הנזיקין והפרה של הוראות חוק עשיית עושר ולא במשפט. בנוסף, נטען כי יש בפרסום משום עבירה פלילית, שבהתאם לחוק איסור לשון הרע, דינה מאסר שנה אחת.

בהתאם למכתב ההתראה, כותב הבלוג נדרש לסלק מהאתר את כל הפרסומים ולחדול באופן מיידי מהכפשת האתר והעורכת שלו, ולא לעשות שימוש בתמונות או חומרים המפרים זכויות יוצרים. כן על הבלוגר להתנצל בתוך 24 שעות בפני אסייג ומנהליה ולהעביר את פרטי זהותו, שמו וכתובתו. במידה ולא יעשה כך, יצורף שמו לכתב התביעה שהוגש לבית המשפט, שכן לטענת אליאס כתובת ה-IP שלו ידועה.

במקביל, עלה בשבועות האחרונים, באתר ישראבלוג, בלוג נוסף העוסק בביקורת על תקשורת הספורט. כותבי הבלוג, שכתבו תחת השם "מורו ופוליצר", טענו כי הם פותחים את הבלוג נוכח הצורך בביקורת נשכנית וכממשיכי דרכו של "ייגרמייסטר". אולם, ימים ספורים לאחר שנשלח מכתב ההתראה לתמיס, החליטו כותבי הבלוג למחוק אותו לחלוטין מהרשת. על פי ההערכות, השניים חששו מתביעה דומה שתוגש נגדם.

תמיס אמר היום ל"גלובס": "זה כבר מזמן לא המאבק של ייגר, רוסק ותמיס. מדובר במאבק של כל בלוגר על הזכות לדעתנות וחופש הביטוי. מה ש-ONE עושים מסוכן לדמוקרטיה, ומדובר בפעולה כוחנית, מה ש-ONE יודע לעשות הכי טוב. הם מנסים להפחיד אותנו ואני מניח שהם מצליחים להשתיק הרבה אנשים. בעיני, מדובר בצומת מכריע באינטרנט הישראלי. מפחיד לפתוח בלוג דעתני בישראל".

נזכיר כי שני העיתונאים שפתחו את הבלוג תחת השם רוסק, נחשפו על דעת עצמם ואילו "ייגרמייסטר" נחשף על ידי ONE.

תמיס לא מאמין כי התביעה של one יכולה לנצח בבית משפט. לדבריו, ביום חמישי, כל בלוגר שיזדהה איתו יכתוב פוסט על חופש הביטוי תחת הכותרת: "אף אחד לא ישתיק אותנו". תמיס מוסיף: "המאבק הזה יגיע מהבלוגרים והטוקבקיסטים. גם אתר שרוצה להעביר לגולשים שלו את המסר שהוא בעד הזכות שלהם להתבטא, מוזמן להצטרף".