מבחן דרכים: ספורט לעשירים

קצת יותר מעשור לאחר שהושקה לראשונה, יוצאת מרצדס SLK מחדש, לשוק רכב שונה בתכלית ונקי מנוסטלגיה. זו עדיין מכונית נחשקת ושובת עין אך לאחר השדרוג היא הפכה למכונית ספורט יוקרתית, שקהל היעד שלה הוא אנשים שלא אכפת להם לקבל קצת עודף מ-500 אלף שקל

בשלהי שנות ה-90' שטף את תעשיית הרכב העולמית גל גדול של נוסטלגיה וגעגועים לשנות ה-60' העליזות. החיפושית המודרנית של פולקסווגן רשמה הצלחה מסחרית מסחררת, ב.מ.וו הקימה לתחייה את ה"מיני" האהובה ומכוניות השרירים האמריקניות החלו לחזור לאופנה.

הנוסטלגיה לא פסחה גם על פלח מכוניות ה"רודסטר" הדו-מושביות עם הגג הנפתח וההתנהגות הספורטיבית הקלילה, שהיו סמל מוטורי מובהק של הסיקסטיז. ב.מ.וו ופורשה למשל, ניערו את האבק מהקונספט בן ה-30 שנה, והשיקו את ה-Z4 ואת ה"בוקסטר" במחירים הגיוניים ונגישים יחסית. גם מרצדס עלתה על הגל והשיקה בשנת 1997 את ה-SLK: רודסטר קומפקטית, קלה וכמעט זולה במונחים של מרצדס, אבל עם טוויסט מודרני של גג נפתח בחלקים, שהפך אותה לקופה סגורה בלחיצת כפתור.

לאחר מכירות של כ-500 אלף יחידות, יוצאת כיום ה-SLK המחודשת לשוק רכב שהאווירה בו שונה בתכלית. הנוסטלגיה פינתה את מקומה לציניות מפוכחת, הרדיפה אחרי בטיחות פסיבית הביאה לעלייה במשקל ובממדים של רוב המכוניות, הכבישים צפופים יותר, האוויר מזוהם יותר ועלויות הייצור וחומרי הגלם שוחקים את הרווחיות בפלחים הנמוכים של השוק.

ה-SLK מודל 2008 משקפת היטב את השינוי. היא ארוכה ורחבה יותר וכבדה כמעט ב-150 קילו מהדור הראשון. את מקום הקווים העגלגלים והנוסטלגיים של המכונית המקורית, מחליפים כעת חרטום אגרסיבי ופרופיל מסיבי, שמקרינים חוסן מבני ותחכום. אפילו המפלטים העגולים פינו את מקומם לצינורות רבועים ומושחרים. בסך הכול זו עדיין מכונית נחשקת ושובת עין, אך כעת היא פונה יותר לכיוון הלקוחות של "טיפאני'ס" מאשר לקהל של בוגרי הסיקסטיז.

מרצדס SLK280

גם עיצוב הפנים התבגר, התמסד ויישר קו עם עידן ההיי-טק. עמדת הפיקוד נראית מסיבית וסימטרית, עם מערך מתגים שמאורגן כמו במסדר צבאי. ההגה עתיר בכפתורי שליטה בנוסח ה-C קלאס החדשה והנהג מוקף בצגי מידע. הסימנים היחידים למשובת הנעורים הנשכחת הם פתחי אוורור אובאליים ומחוונים שקועים בתוך צילינדרים, שמזכירים את מכוניות הספורט של שנות ה-60'.

איכות הייצור והחומרים שודרגו משמעותית וצמד הנוסעים עטוף כעת במשטחי דיפון רכים, שלא יביישו S קלאס. חבל רק שרוב הדיפונים כהים וקודרים.

מרצדס slk mercedes-slk

הדרך היעילה ביותר לרענן את האווירה הטכנולוגית וחמורת הסבר בתא היא ללחוץ על כפתור פתיחת הגג ולאפשר למנועים החשמליים החרישיים והיעילים להסיר את הגג. הטרנספורמציה היא דרמטית. בתוך שניות הופכת המכונית ממכונית ספורט-קופה שרירית ואגרסיבית למכונית "חיים טובים", שמסירה מחסומים בין הנוסעים לבין סביבתם, מאפשרת להם ליהנות מרוח הערב (או מערפיח הבוקר) ומשדרגת את תגובת הרחוב למכונית מאטרקציה לסנסציה.

ספיגה קשיחה

לרגל חידוש המודל עברה שלדת ה-SLK שדרוג מקיף שכלל שינוי גיאומטריה של המתלים, הקשחה כללית והתקנת מערכת היגוי חדשה. התוצאה הסופית, היא מכונית שממוקמת בעמדה הרבה יותר ספורטיבית על מטריצת הנוחות/התנהגות הכביש. ספיגת הזעזועים של ה-SLK על כבישים משובשים נוקשה יותר מבעבר ולמרות שהיא לא פוגמת ממש בנוחות, הרי שהנהג והנוסע שלצידו חשופים יותר לטלטולים. נציין, כי רוב מכוניות המבחן צוידו בהשקה בחבילת ספורט עם גלגלי 17 אינץ' ומעלה וייתכן שהגרסאות הבסיסיות יותר יהיו יותר רכות.

כפיצוי על הספיגה הקשיחה קיבלה המכונית רפלקסים חדים ומהירים הרבה יותר מבעבר. כדי להמחיש את השינוי בחרה מרצדס לבצע את נסיעות ההשקה על עשרות קילומטרים של כבישים צרים ומתפתלים באלפים הצרפתיים, שמלאים במאות עיקולים חדים עם מעט מאד מרווח לטעויות אנוש. על הכבישים האלה, שחלקם היו מכוסים שלג, הפגינה המכונית דיוק מרשים ונטעה ביטחון מוחלט בנהג.

מכוניות המבחן צוידו גם בהגה ספורט חכם, שמשנה את מספר הסיבובים בין הנעילות בהתאם לתנאי הנהיגה. ההגה הזה דורש הסתגלות והוא אופציה לא זולה, אולם מי שרוצה ללכת עד הסוף עם התחושה הספורטיבית והתגובה המהירה לפקודות הנהג, יתקשה לוותר עליו. עוד בונוס של ההקשחה הוא יציבות שמזכירה מכונית סאלון גדולה במהירויות רציניות על הכביש המהיר, ללא זכר לעצבנות שמאפיינת מכוניות ספורט עם בסיס גלגלים קצר.

הגרסה הנמכרת ביותר של ה-SLK בארץ ובעולם היא דווקא גרסת ה-200 "קומפרסור" הבסיסית. החסידים של מנוע ה-1.8 המוגדש ישמחו לדעת שהספקה שודרג ל-184 כ"ס. זו כבר לא גרסת "כאילו", ועם נתונים כמו תאוצה מאפס ל-100 ב-8.3 שניות היא לא תבייש את בעליה.

מרשימה הרבה יותר היא גרסת ה-SLK350, שמנוע ה-V6 בנפח 3.5 ליטר שלה עבר שדרוג מהותי ומספק כעת 305 כ"ס - תוספת של כ-30 כ"ס. עם כל כוח האש הזה המכונית מאיצה מאפס ל-100 ב-5.4 שניות בלבד וצוברת מהירות בקצב מרשים מאד בכל סוגי השיפועים. התיבה האוטומטית תואמת את הביצועים המשודרגים ודי בלחיצה קלילה כדי להוריד שניים-שלושה הילוכים ולהפוך מיידית את הנוף לבליל מטושטש של פרטים. מהנדסי האקוסטיקה של מרצדס גם העניקו ל-350 המחודשת צליל מנוע מענג, שנלקח מספר התווים של פרארי ושות'. זה אמנם צליל מלאכותי ומהונדס, אבל עדיין מענג.

דגמנו בקצרה גם את גרסת ה-AMG של המכונית עם מנוע V8 בהספק 360 כ"ס (51 קג"מ) ותאוצה מאפס ל-100 ב-4.7 שניות. לא הצלחנו למצות את ביצועיה אבל לאור היכולת המרשימה של ה-350 המחודשת, ספק אם הגרסה הבכירה תצדיק את הקשיחות המופלגת של בולמי הזעזועים ואת התוספת של כמעט 35% במחיר.

קיימת גם גרסת ביניים, SLK280, עם מנוע 3 ליטר בהספק 231 כ"ס (אפס ל-100 ב-6.2 שניות) אך היא טרם עמדה למבחן.

ה-SLK המחודשת תנחת בישראל לקראת יוני. למרות השדרוג, המחירים לא צפויים לעלות משמעותית לעומת הדגם היוצא וינועו בסביבות 420 אלף שקל לדגם ה-200 ההתחלתי, כ-450 אלף שקל לדגם ה-280 וכ-500 אלף שקל לדגם ה-350. המחירים הללו לא צפויים להרתיע את קהל הלקוחות הטיפוסי של המכוניות הללו בארץ - שחלק לא מבוטל ממנו הן נשים - וגם לבטח לא יכריעו בינה לבין מתחרותיה הצמודות. האם הקהל הזה ידע להעריך את השדרוג הדינמי, שעליו עמלו מהנדסי מרצדס כה רבות? נחכה ונראה.


באוויר הפתוח

אאודי TT

הרודסטר של האאודי TT החדשה נמכרת בישראל מזה מספר חודשים. יש לה גג מתקפל "רך" ותא נוסעים מרווח. למכונית יש מערכת מתלים מתוחכמת והיא מספקת שילוב טוב של נוחות וחדות נהיגה. הדגם עם מנוע ה-2 ליטר טורבו בהספק 200 כ"ס, עולה 391 אלף ש' ויכול לזנק מאפס ל-100 ב-6.6 שניות. הדגם הבכיר, עם מנוע 3.2 ליטר, 250 כ"ס והנעה כפולה, מזנק מאפס ל-100 ב-5.7 שניות ועולה 467 אלף ש' בגרסה האוטומטית.

ב.מ.וו Z4

Z4 היא הוותיקה בין הרודסטרים היוקרתיים והדגם הנוכחי הושק ב-2002. חובבי הנהיגה "נטו" יכולים להזמין גרסה בסיסית קלת משקל עם מנוע 2 ליטר בהספק 150 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית, ב-335 אלף ש'. רוב הלקוחות פונים לדגם ה-2.5 ליטר עם הספק של 177 או 218 כ"ס, או בוחרים בדגם ה-3 ליטר עם הספק של 265 כ"ס. למהדרין מוצעת גם גרסת "M רודסטר" קרבית עם 343 כ"ס ותאוצה מאפס ל-100 ב-5 שניות.

פורשה בוקסטר

לבוקסטר יש מנוע מרכזי, שמבדיל אותה ממתחרותיה בעלות המנוע הקדמי ומעניק לה איזון דינמי ללא תחרות. יש לה גם ניהוג חד כתער ובגרסה המחודשת, שיצאה לשוק לפני כארבע שנים, גם נוחות נסיעה סבירה. היא מוצעת בארץ עם מנוע 2.7 ליטר בהספק 245 כ"ס (575 אלף שקל, 7 שניות מאפס ל-100) ועם מנוע 3.4 ליטר בהספק 295 כ"ס (630 אלף שקל, 6.4 שניות).