סרגיי ברין: "למיקרוסופט יש מונופול על להיות הבחור הרע של השכונה"

כך אמר אמש אחד ממייסדי גוגל במסיבה שאורגנה ע"י יוסי ורדי ; "רוב המשתמשים בווינדוס לא אוהבים אותו, והאמת שקשה לי להאשים אותם" ; "לא הייתי מנחש שוויקיפדיה תצליח" ; על פרויקט ייצור האנרגיה: "אם נצליח בזה, נצליח לשנות את העולם"

"אני חושב שלמיקרוסופט יש המונופול על להיות הבחור הרע של השכונה", כך אמר אתמול (ה') בערב סרגיי ברין, שייסד את גוגל ביחד עם לארי פייג' כאשר היה בן 23, בתגובה לשאלה שהופנתה לעברו במסיבה של הגאראז' גיק שאורגנה על ידי יוסי ורדי, ואשר בה היה אורח הכבוד. "חשוב שחברה תעשה גם טוב ולא רק תהיה מצליחה". ברין הוסיף כי רוב האנשים שמשתמשים בווינדוס לא אוהבים אותו, ו"האמת שקשה לי להאשים אותם".

ברין, שהרבה לתקשר עם הקהל, ביקש לדעת כמה מהאנשים הם סטאראפיסטים, וכמה מהם זכו כבר למימון. "אני רואה שמספר הידיים שמורמות הוא זהה. אולי יש כאן סוג של בועה", הוא אמר בבדיחות הדעת. "וכמה ממומנים על ידי יוסי ורדי? אני רואה שפחות אותו יותר כולם".

כשנשאל עד כמה השתנה שוק החיפוש בשנים האחרונות, הוא ענה: "אני יודע שזה שוק עבורכם אבל היו מנועי חיפוש גם לפני גוגל. עוד בתקופת ימי הביניים", הוא מחייך. "אני חושב שלקחנו את השוק הזה ברצינות וזה חשוב לנו. אין ספק שזה תחום שמשנה את החיים, ולכן הרגשנו טוב לגבי המוצר שלנו".

ברין ציין את הפרויקט לייצור אנרגיה זולה מפחם, אותו מפתחת הזרוע הפילנתרופית של גוגל, כתחום "שממנו אנחנו מאוד נרגשים. יש חברות מאוד מעניינות בתחום. אם נצליח בזה, נצליח לשנות את העולם".

הקהל שאל את ברין מתי גוגל מתכננת לקנות את פייסבוק, והוא ענה: "אנחנו תמיד מסתכלים על הרבה דברים אבל אין לי משהו להצהיר על כך היום. יש לנו רשת חברתית מאוד פופולרית, אורכות, ו-1 מתוך 4 עמודים נצפים בברזיל הוא באורכות".

החידוש הכי מעניין לדעתו בתחום האינטרנט, מלבד גוגל, הוא ויקיפדיה. "מדהים אותי שזה עובד. זה מסוג הדברים שמבוססים על רעיון מאוד פשוט ויש בו מידה מסויימת של קסם שמאפשרת לו לעבוד. לא הייתי מנחש שזה יצליח". מבחינת מנועי החיפוש השונים, הוא ציין כי יש הרבה מאוד וכל אחד טוב בתחום שלו.

כשנשאל ברין כיצד הגו את המודל העסקי שלהם, המבוסס על פרסום צמוד תוצאות חיפוש, הוא אישש את השמועה כי לורדי היה יד בדבר. "יוסי נתן לנו את נוסחת הקסם: הוא אמר: 2/3 מהעמוד תקדישו לתוצאות חיפוש, ו-1/3 לפרסומות". הסשן הגיע לסיומו כאשר אימו של גוגל, שהגיעה למסיבה ביחד עם אביו, הפנתה לסרגיי שאלה: "מתי תפסיק לקחת שאלות", וזה היה הסימן שהאירוע עומד להסתיים.

הגאראז' גיק הוא מקום מפגש ללא מטרות רווח ולקידום יצירתיות וחדשנות טכנולוגית, שבו מתבצעות סדנאות, הרצאות ומפגשים בנושאים טכנולוגיים, והוא ממומן על ידי קרנות ההון סיכון גיזה וכרמל. את האירוע פקדו יותר אנשים מבדרך כלל, אך זה לא מפתיע. אף אחד מבכירי תעשיית האינטרנט הישראלית לא רצה לפספס את ההזדמנות לראות את ילד הפלא של האינטרנט מקרוב, לצלם אותו ולשמוע אותו מדבר באופן אישי. אולם, אף אחד לא ציפה שברין יערוך סשן של שאלות ותשובות, שנמשך כ- 40 דקות, מחזה נדיר במסיבות העיתונאים הרגילות.