דו"ח מבקר המדינה: רופאים נוטשים משמרות ומפקירים כוננות לטובת עיסוק ברפואה הפרטית

מתוך 200 רופאים שנבדקו בין החודשים מאי-יולי 2007, נמצאו 24 רופאים, חלקם בכירים, שנעדרו מבתי החולים בזמן שעות העבודה כדי לעסוק ברפואה פרטית

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, חושף בדו"ח השנתי של משרדו את אחד הסודות הגלויים במערכת הבריאות: רופאים בבתי החולים הממשלתיים והציבוריים עוסקים ברפואה פרטית בשעות שבהן הם אמורים לעסוק ברפואה ציבורית בלבד. כך קורה שעל אותה שעה בה זוכה רופא לשכר מכספי משלם המסים, הוא מקבל גם שכר ממרפאה פרטית.

על פי ההסכמים הקיבוציים בין ההסתדרות הרפואית לבין המדינה ושירותי בריאות כללית, אמורים הרופאים בבתי החולים לעבוד שישה ימים בשבוע ולפחות 45 שעות שבועיות. על פי משרד הבריאות, אמורים הרופאים לעבוד בין השעות 08:00 ל-16:00. בשעות שלאחר מכן זכאים הרופאים לעבוד במרפאות פרטיות או במרפאות הקהילה של קופות החולים, כל זמן שקיבלו לכך היתר.

המבקר בדק ארבעה בתי חולים ממשלתיים: שיבא (תל השומר), אסף הרופא (צריפין), הלל יפה בחדרה ובית החולים נהריה. כמו כן, נבדק גם בית החולים קפלן ברחובות, של הכללית.

מתוך 200 רופאים שנבדקו בין החודשים מאי-יולי 2007, נמצאו 24 רופאים, חלקם בכירים, שנעדרו מבתי החולים בזמן שעות העבודה כדי לעסוק ברפואה פרטית. נתון מעניין במיוחד הוא העובדה כי 14 מהרופאים שנמצאו, עובדים כולם בבית החולים קפלן של הכללית. נתון זה נובע אולי מהעובדה כי בבתי החולים של הכללית אין "קרנות מחקר" בלתי מפוקחות כפי שישנן בבתי החולים הממשלתיים, שבאמצעותן משלמים לרופאים על עבודה המתבצעת לאחר השעה 16:00.

הדו"ח מעלה תופעה חמורה לא פחות, בה נמצא כי 39 רופאים עסקו ברפואה פרטית בזמן שהם אמורים להיות בכוננות בבתי החולים. עוד נמצא כי רופאים דיווחו על עבודה בימי שישי, בעוד שהם לא התייצבו לעבודה בפועל.

בדו"ח מזהיר המבקר כי "העומס הרב המוטל על רופאים, שנוסף על עבודתם בבתי החולים עוסקים גם בעבודה פרטית או בפרקטיקה פרטית במקומות אחרים, עלול לפגוע בתפקודם ולגרום להם לטעות באבחון מחלות או במתן טיפול תרופתי ולסכן את בריאות מטופליהם".

יש לציין כי גם יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר יורם בלשר, הודה לאחרונה בשיחה עם "גלובס" כי היעדרות רופאים מבתי החולים לשם פרקטיקה פרטית מוכרת לו היטב. "אף אחד לא יכול להגיד אם מדובר במיעוט או ברוב, התופעה קיימת", אמר ד"ר בלשר.

שעון נוכחות במוקד המחלוקת

הקלות היחסית שבה יכולים רופאים לעזוב לפני הזמן את בתי החולים ולעסוק ברפואה פרטית, נובעת מהתנגדותם של הרופאים להנהגת שעון נוכחות. כיום אמורים הרופאים לדווח באופן ידני בלבד על נוכחותם בעבודה. הנהגת השעון עומדת כיום באחד ממוקדי הדיונים של צוות הבוררים, שאמור להכריע בקרוב בנושא תוספות השכר לרופאים.

ואולם, מבקר המדינה לא מצא לנכון לקבוע כי הנהגת שעון נוכחות מחויבת המציאות. המבקר אף טוען כי היעדרותם של הרופאים בימי שישי מעידה על הצורך "לבחון את האפשרות להתאים את שבוע העבודה של הרופאים בבתי החולים לשבוע העבודה של יתר העובדים בהם".

עוד עולה מהדו"ח כי בעוד שתקנות שירות המדינה קובעות כי רופא בבית חולים ציבורי או ממשלתי לא יעסוק ברפואה פרטית למעלה מ-11.25 שעות בשבוע, נמצאו רופאים שעסקו ברפואה פרטית 14.5 עד 28.5 שעות בשבוע.