מדי פעם משחקים גם כדורסל בהיכל נוקיה

ממקום שפועל 40 יום בשנה הפך ההיכל למקום שתפוס 150 ימים, רובם המכריע באירועים שלא קשורים לספורט. המינהלת רוצה פיינל פור? שתשלם 247 אלף שקל שכירות

עד שתיבנה הארינה החדשה בירושלים, שאלת הספורטיביות של קיום הפיינל פור או גמר הגביע בהיכל נוקיה תמשיך לעמוד על הפרק. בכל זאת, מדובר באולם שמשמש את מכבי תל אביב. אלא שבשנתיים האחרונות נראה שהקולות נחלשים. לא בגלל שדני קליין התעייף. אלא דווקא בגלל ששינוי הפנים שעבר ההיכל והשיפוץ המאסיבי הפך אותו למקום היחיד שראוי לארח אירועי ספורט בסדר הגודל הזה.

מינהלת הליגה תשלם 247 אלף שקל (לפני מע"מ) לחברת היכלי הספורט בע"מ עבור שכירת ההיכל לשני הערבים של הפיינל פור, כך עולה מהחוזה שנחתם בין הצדדים. חוץ מזה, המינהלת תשלם כמובן גם את הוצאות האבטחה, השיטור, הכל. בשנה שעברה היא גם שילמה 60 אלף שקלים בגין נזקים שנגרמו למקום בפיינל פור. כדי לקבל פרופורציות, עד לפני שנתיים שילמה מכבי תל אביב 300 אלף שקל לשכירת ההיכל לעונה שלמה.

הכנסה של 30 מ' שקל

היכל נוקיה הפך למקום שמייצר את ההכנסה הגדולה ביותר מאירועי ספורט בישראל. למעשה, הוא מייצר הכנסה גדולה יותר מכל קבוצת ספורט בישראל מלבד מכבי תל אביב. כל זאת בגלל ההחלטה למתג אותו מחדש ולהפוך אותו לאזור שמכיל קניון ושטחי מסחר. בעוד שאצטדיון בלומפילד שנמצא גם הוא בבעלות חברת היכלי הספורט מכניס כ-5 מיליון שקלים בשנה, היכל נוקיה על שטחי המסחר שבתוכו ושתי החניות הצמודות, מכניס לחברה כ-30 מיליון שקלים.

"עד לפני כמה שנים ההיכל היה סתם בניין שעבד 40 ימים בשנה. היום יש בו אירועים ופעילויות 150-160 ימים בשנה", מסביר ניר פרצלינה, מנכ"ל חברת היכלי הספורט בע"מ. "כל זה כשכמות משחקי הכדורסל בו לא השתנתה ועומדת על כ-30 משחקים בשנה". המשמעות היא פשוטה: "הרווח התפעולי של החברה גדל פי 2 בשנה האחרונה לעומת 2006 והסתכם בכשבעה מיליון שקלים".

השינוי הגדול היה כמובן בשבירת הקונספט והתאמתו למודל הקיים בעולם - אולם ספורט הוא שטח מסחרי לכל דבר ואמור לייצר הכנסות גם בימים שאין בהם משחק. השינוי התפיסתי הושלם ביום בו איבד האולם את השם המיתולוגי "יד אליהו", כדי להפוך ב-2004 ל"היכל נוקיה" בהסכם עבורו משלמת חברת הסלולר 7 מיליון דולר ל-10 שנים. "לאור הצלחתו של ההיכל, אני יכול להעריך שההסכם הבא עבור הזכויות השמיות להיכל כבר יהיה כפול במחיר".

חלק גדול מקבוצות הספורט בעולם נהנות באופן ישיר מההכנסות שמייצר האצטדיון הביתי. במקרה של היכל נוקיה, הכסף הישיר נכנס לחברת היכלי הספורט שמנהלת את ההיכל עבור עיריית תל אביב. גם מכבי ת"א נהנית מהשיפוץ, בזכות הגדלת התכולה שמאפשרת למכור עוד כרטיסים ומנויים. במסגרת השיפוץ הופסק הסכם השכירות הישן, ובמקומו נבנה הסכם שכירות חדש בו משלמת מכבי ת"א 600 אלף דולר לעונה ל-10 שנים. בתמורה מקבלת הקבוצה אפשרות להשכיר 20 תאי צפייה לחברות המובילות במשק, שמכניסים לה קצת יותר ממיליון וחצי דולר כל עונה.

השופינג הביא נשים

השיקולים המסחריים הפכו את ההיכל לעסק לכל דבר. עד כדי כך שלפעמים הספורט נדחק לשוליים. קודם כל, מבחינת פעילות למרות שמדובר בהיכל ספורט - הרי שרוב הפעילויות בו וסוגי האירועים הם כלל לא קשורים לספורט. "סדר העדיפויות הראשון שלנו הוא כמובן למשחקי כדורסל, שלהם אנחנו מחויבים. אבל בין לבין יש אירועים. אירוע תמיד יבוא על חשבון אימונים. כמו שהיה עם 'הישרדות' למשל. כולם אומרים שנוקיה זה המגרש הביתי של מכבי, אבל בחודש האחרון למשל מכבי התאמנו בנוקיה רק פעם אחת, בגלל ריבוי האירועים".

*כמה מכניס ההיכל בערב שיש בו משחקי יורוליג?

"הפדיון של החנויות בערב יורוליג עומד על בסביבות 200 אלף שקל. צריך לזכור שיש גם הכנסות נלוות, כמו החניות שמתמלאות לגמרי וזה אומר 1,100 מכוניות שעבור כל אחת גובים 25 שקל. אבל צריך לזכור שבגלל שהחנויות בהיכל פתוחות כל השבוע ובגלל שהאזור כולו התפתח מאוד מבחינה מסחרית, נפח הפעילות גדל משמעותית גם בימים שאין משחקים".

*ערב כדורסל הוא הערב הכי מכניס?

"דווקא לא. אם תיקח כנס שהיה לנו כאן בשבוע שעבר והיו בו 2,000-3,000 אנשים והתפרס על כל היום - זה יום שמכניס לנו הרבה יותר כסף מערב יורוליג. בערב יורוליג אלו אותם 11,000 אוהדי כדורסל שבאים בכל משחק. בימים של כנסים ותערוכות אנשים נמצאים כל היום בהיכל, הם יושבים ואוכלים וקונים, ויוצאים עם האוטו מהחנייה וחוזרים עם האוטו. ההכנסה ביום כזה היא הרבה יותר גדולה".

*מה קרה מבחינה דמוגרפית מאז השיפוץ, מבחינת הקהל שמגיע?

"האוכלוסיה בנוקיה שמגיעה לאירוע ספורט השתנתה לגמרי. אם בעבר היה לנו קהל שמורכב מ-80 אחוז גברים ו-20 אחוז נשים, היום אנחנו יודעים שבמשחקי מכבי יש לנו 60 אחוז גברים ו-40 אחוז נשים".

פרצלינה גם מסביר שהקהל הישראלי שינה את הרגליו בערב של משחק כדורסל. "עד לפני שנה-שנתיים, למשחק של מכבי שהיה מתחיל בעשרה לתשע בערב, היינו עוד מקבלים אנשים לחניונים בשעה רבע לתשע. היום, בשמונה בערב החניונים מלאים וסגורים. אנשים מגיעים לבלות בהיכל הרבה הרבה זמן לפני המשחק".

היכל נוקיה במספרים

* כמות מקומות: 11,008

* כמות אירועים בשנה: כ-150

* אירועי כדורסל בשנה: 30

* שכירת האולם לפיינל פור: 247 אלף שקל

* שכירות למשחק: 35 אלף ש'

* מכירת זכויות הפרסום למשחק בודד: 30 אלף שקל

* שטחי מסחר: 3,000 מ"ר

* חנויות: מקדונלד, סופר-פארם, חנות מועדון הכדורסל מכבי ת"א, ארומה, טרקלין חשמל, גלי, זברה, גאיה ספורט בר

* פדיון חנויות בערב יורוליג: כ-200 אלף שקל

* פדיון מזנונים בערב יורוליג: כ-40 אלף שקל

* הכנסה שנתית של ההיכל: 30 מיליון שקל

* הכנסה מהחניונים: 5 מיליון ש'