מיומנו של איש היי-טק: על מה מדברים עובדי היי-טק בפינת הקפה ובחדר הישיבות?

בכל תחנה שבה מבקר עובד היי-טק במשרד ביום העבודה מתרחשות מידי יום עשרות שיחות במגוון רחב של צורות תקשורת

כמו בנדל"ן, גם בהיי-טק יש חשיבות עליונה למיקום. לא רק למיקומם של משרדי החברות, אלא למיקום התחנות השונות בהן מבקר עובד ההיי-טק במשרד במהלך יום העבודה. בכל תחנה שכזו מתרחשות מידי יום עשרות שיחות במגוון רחב של צורות תקשורת: שיחות קבוצתיות, הרצאות, מונולוגים ודיאלוגים. אפילו שתיקות.

פינת הקפה. המלכה הבלתי מעורערת של שיחות העובדים. היא המקום להעברת מידע ועדכונים כלליים בין העובדים (לעדכונים ספציפיים, ע"ע עמדת המזכירות). שם לגיטימי לדון בחוויות סוף השבוע, מסעדות חדשות, נסיעות מתוכננות לחו"ל ואפילו בענייני לבוש ואופנה ("נכון מא-מם השרוולון שקניתי בזארה", היא רק דוגמה).

המסדרון. הוא ה-SMS Gateway של החברה. מדוע? כי הוא המקום להעברת מסחקי"ם (מסרים חדים וקצרים בין שני עובדים). המסרים יועברו בדרך כלל תוך כדי הליכה כאשר עובד אחד פוגש באקראי עובד אחר. השיחות קצרות ומבוססות לעתים על מילת שאלה אחת בלבד. לדוגמה: "שמעת?" "תיקנת?" הודעת?" "לקחת?" "אכלת?"

שירותים. השירותים בחברות הסטארט-אפ שאני מכיר הם המקום להעביר מידע סודי וחסוי. שיחה כזו תתרחש בדרך כלל בין שני עובדים לאחר שווידאו שכל תאי השירותים האחרים ריקים. היא תדון בנושאים פרסונליים רגישים ו/או בנושאים מסחריים רגישים. השיחות ייערכו בעוצמת קול נמוכה, ויהיו כאלו שניתן להפסיק בחטף למקרה שעובד אחר ייכנס במפתיע לשירותים. דוגמאות: "אתה יודע שפיטרו את מלכה?" "אילן אמר לעדי שהפסדנו את הפרויקט באיטליה", וגם: "אתה לא מאמין מה שמעתי במזכירות: הבורד הפסיק לגדי את הנסיעות בביזנס".

סלון. בכל חברת סטארט-אפ המכבדת את עצמה תוכלו למצוא את הסלון. הסלון יהיה בדרך כלל מעוצב לתפארת, ובעל שיק המשדר קוליות ומגניבות יתרה. סוג השיחות הנפוץ בסלון הוא שיחות חברה אופטימיות.

מדי פעם מכנס המנכ"ל או מישהו מטעמו את עובדי החברה לשיחת סלון בפורמט קבוע: 1. פתיחה; 2. היכרות מביכה עם עובדים חדשים; 3. חדשות החברה - עשר דקות של משפטים אופטימיים החוזרים על עצמם ושעיקריהם: החברה בצמיחה, בקרוב ייסגרו עסקאות מהותיות, הגיוס כמעט הושלם, כתבו עלינו כתבה מאוד מפרגנת בבלוג בפינלנד; 4. שאלות - זהו החלק הקצר בשיחה, כי בדרך כלל אין שאלות וכולם מחכים כבר לאכול מהעוגות.

עמדת המזכירות. בניגוד לפינת הקפה המהווה מרכז מידע כללי, עמדת המזכירות משמשת לעדכונים פרטניים וספציפיים. השיחות בעמדה זו יהיו מסוג דיאלוג בין המזכירה לעובד כלשהו, ולפעמים בין המזכירה לבין קבוצה של עובדים (במקרה של "שאלה קבוצתית"). השאלות כאן יהיו קצרות וממוקדות וכאלו שהמזכירה תוכל לענות עליהן בקלות לדוגמה: "תגידי ריקי, בעסקית של זוזוברה הורידו את הסאטה פרגיות?"

חדר המנכ"ל. שם מתנהלות בעיקר שיחות גורליות. אם נקראת לחדר זה לשיחה זה יכול להיות טוב מאוד (החלטה בנושא קריטי שאתה שותף לה), או רע מאוד (היה שלום, אנחנו נאלצים להיפרד ממך).

חדר ישיבות. חדר זה משמש בעיקר לישיבות עבודה. כמות השיחות האחרות בו קטנה יחסית. חורגת מכלל זה שיחת ה"סמול-טוק לפני ישיבה". שיחה קבוצתית שבה מותר לדבר על כל דבר ועניין שאין בו דבר ועניין.

ואחרי כל הדיבורים בתחנות השונות שבמשרד, כולם חוזרים בפרצופים חתומים למקום שהשתיקה יפה לו, הקיוב. עד לשיחה הבאה.