אתר 144: איתור הטלפונים באתר בזק עדיין מסורבל

החיפוש באתר עדיין רצוף תלאות ; בזק: החברה פועלת כל העת לשיפור האיתור

גלישה באתר המודיעין של בזק מותירה חלק גדול מהגולשים בתחושה שהמטרה הסופית של החברה היא לגרום לגולש להתייאש מהחיפוש, להתקשר למוקד האנושי של 144, להמתין למענה ולשלם עבור המידע 1.74 שקל. זאת למרות שאחרי שנות דשדוש לא מעטות בהן לא עודכן האתר, חנכה החברה לפני מעט יותר משנה, בקול תרועה רמה, את האתר המחודש. האתר, המעוצב לכאורה בצורה ידידותית לגולש, מאפשר למצוא בו גם מספרי טלפון של HOT והחברות הסלולריות. מאפשר? זו בדיוק השאלה. בבזק מתקבלת תחושה הפוכה. הסיבות המביאות למסקנה זו מתחילות כבר במסך הפתיחה.

מסך פתיחה - חיפוש מנויים עסקיים: בעוד חלק גדול מהגולשים לאתר מבקש למצוא מספר טלפון של מנוי פרטי, מסך הפתיחה מאפשר רק חיפוש מידע לגבי מנויים עסקיים. רוצה מנוי פרטי? תצטרך לעבור למסך אחר בלחיצה על לשונית מתאימה. לכאורה לא פעולה מסובכת מדי, אלא שגולשים מבוגרים, שאינם שולטים ברזי האינטרנט מוצאים עצמם פעם אחר פעם מנסים את מזלם בדף הלא נכון.

בבזק העדיפו שלא להתייחס לנקודה זו, אך גורמים בשוק התקשורת העריכו כי האתר נבנה כך כדי להתחרות באתר הידידותי ביותר של דפי זהב, ולהטמיע את החיפוש העסקי באתר בזק.

תנאי לחיפוש - הקלדת שם העיר: אלא שגם גולשים שהצליחו להגיע לעמוד הנכון רחוקים עדיין מהמנוחה והנחלה. לצורך החיפוש דורש אתר 144 הקלדה של שם העיר בה מתגורר המנוי, עובדה המקשה על החיפוש, שכן לעיתים כל המידע שיש לנו על המנוי הוא אזור החיוג שלו. אלא שבבזק לא ציינת את העיר-לא תוכל לקבל מספר.

הקלדה מדויקת בלבד: שמות הרחובות באתר מופיעים בדיוק כפי שהם רשומים ברישומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אולם רישום לחוד ומציאות לחוד. רחובות רבים נקראים בפועל ב"שיבוש" או תוך שימוש רק בחלק מהשם המלא, ואתר בזק אינו מסוגל לזהות אותם. אם חיפשתם מנוי המתגורר בשד' הנשיא, הקלדת המילה "הנשיא" בשם הרחוב תניב את התשובה "לא נמצאו מנויים מתאימים".

בהתחשב בעובדה שמרבית החיפושים ברשת הפכו ידידותיים במידה כזו שיכולת ההתאמה שלהם למוקלד במשימת החיפוש כמעט אין סופית, רושמת לעצמה בזק נקודת חובה נוספת בסעיף זה.

מנויים שהתייאשו מלחפש התרגזו אפילו יותר כשחייגו למוקד המודיעין האנושי, שם, תוך שניות ספורות הצליחה המוקדנית לאתר את המספר גם עם הנתונים ה"משובשים" שהוצגו לה.

לפני סיום - הקלדת קוד: הנקודה המרגיזה והמכשילה ביותר בחיפוש מגיעה אחרי שכבר צלחנו את כל המכשולים והמספרים הנכספים נמצאים רק כפסע מאיתנו. לחיצה על המקש שאמור לחשוף בפנינו את המספר מקפיצה חלון ובו קוד מסורבל, הכולל ערבוב של אותיות לועזיות ומספרים. את הקוד יש להקליד לתוך חלונית מיוחדת, ואז, בהנחה שהקוד אכן הוקלד נכון, ולא שכחנו להחליף בין אותיות עבריות ולועזיות, נזכה לקבל את המספר. אלא שתהליך זה יחזור על עצמו בכל מספר נוסף שתבקשו לקבל. מרגיז כבר אמרנו?

תגובת בזק: לגבי הקושי לאתר מנויים באתר לפי שמות רחובות "לא מדויקים" ומציאת אותם מנויים על-ידי המוקדנים במוקד האנושי), נמסר מבזק כי מיומנויות העבודה של נציגי השירות במוקד, כמו גם הידע האישי שלהם, מאפשרים להם להגיע למידע מדויק יותר לבקשת הפונים. לגבי הקלדת הקוד נמסר מהחברה כי היא דרושה כדי להגן על בסיס הנתונים ולמנוע גנבת הפרטים של המנויים ע"י מערכות מחשב שונות. בבזק מבקשים לציין כי הקלדת הקוד נדרשת רק אחרי בקשה להצגת חמישה מספרי טלפון ממחשב אחד. בחברה טוענים כי המנגנון להקשת הקוד מאפשר להקליד גם אותיות בעברית אותן ממיר המערכת אוטומטית ללועזית. "מנגנון הקלדת הקוד אינו ייחודי לבזק וקיים באתרים מובילים באינטרנט".

בנוסף נמסר כי החברה פועלת כל העת לשיפור האיתור.