מעצב האופנה האגדי איב סן-לורן הלך לעולמו בגיל 71

נחשב למהפכן בתחומו, כמי שהיה הראשון שאיפשר לאישה ללבוש בגדי גבר ; מאז פרש באופן רשמי מעולם האופנה ב-2002, המשיך לפקוד את הסטודיו שלו בפריז מדי יום, אך באירוע ציבורי שהשתתף אחרונה אמר: "אני עייף, ברצוני ללכת הביתה"

הלילה (א') הלך לעולמו המעצב האגדי איב סן-לורן (בן 71 במותו) שזכה להכרה של מיתוס אגדי עוד בחייו. סאן-לורן, שנחשב לאחד מעמודי התווך של עולם האופנה הצרפתי, היה מזוהה כמורד בתרבות התקופתית שבה עיצב, בעל חופש יצירתי וקול ייחודי, שגרם למיליוני נשים ברחבי העולם לעקוב אחרי המשנה האופנתית שהציג.

רק לפני מספר שבועות העניק ניקולא סרקוזי לסן-לורן את מדלית הכבוד שלה זוכים קצינים ואישים רמי מעלה ברפובליקה הצרפתית. זו אמנם אינה המדליה הראשונה שסן-לורן זכה לקבל מנשיא צרפתי אבל טקס ההענקה שלה היה שונה. המדליה הוענקה לסן-לורן בביתו, בארמון פרטי שממוקם ברובע השביעי בפריז. סן-לורן, עייף וכאוב, קיבל בטקס את חבריו הנאמנים ביותר. היו שם קתרין דנב, אחותה של ז'ולייט גרקו וכמובן פייר ברז'ה, חברו הוותיק ביותר של סן לורן ומי שפתח עבורו בגיל 21 אימפריית אופנה עצמאית, אחרי שסן-לורן החליף את כריסטיאן דיור בבית "דיור".

במסיבה שקיימו ברז'ה וסן-לורן לפני מספר חודשים, לפתיחת תערוכה חדשה שאותה אצר סן-לורן, הופיע מעצב-העל למספר דקות בודדות. "אני עייף, אני לא יכול יותר. מספיק, אני רוצה ללכת הביתה" הוא אמר לי אז ונעזר כשירד במדרגות. הוא נראה עייף וחולה ורצה להיות לבד.

סן-לורן היה האופנאי המהפכן שהעלה את נושא הג'נדר לעסקי ההוט-קוטור, כשהפך את האישה לשווה לגבר והלביש אותה בבגדים שנועדו עד אותה תקופה למין הגברי. טוקסידו, סמוקינג, מכנסי רכיבה וז'קט ספארי היו רק כמה מהעיצובים שלו, שהסעירו את פריז בשנות ה-70. "איב סן לורן עשה דבר הרבה יותר רחב מאשר אופנה" אמר פייר ברז'ה לפני שנתיים בראיון נדיר ל"גלובס". "הוא מעצב שהוביל למהלכים חברתיים. הייתי אומר שאם שאנל שיחררה את הנשים אז סן-לורן נתן להן עוצמה".

באותו ראיון אפשר ברז'ה הצצה מיוחדת לסטודיו של סן-לורן, שממנו שלח המעצב את הבשורות האופנתיות החדשות לנשות המעמד הגבוה בפריז ובעולם כולו. הסטודיו מתאפיין בפשטות של ארונות פורמייקה לבנים משנות ה-70, שולחנות שירטוט גדולים וזרי חיטה (קמיע המזל של המעצב).

סן-לורן נהג להגיע לסטודיו על בסיס יומיומי עד לפני כמה חודשים. אחרי שפרש מעולם האופנה בשנת 2002, הוא ישב ושירטט בסטודיו סדרת גלויות אהבה שאותן אפשר למצוא כיום בחנות המוזיאון הפרטי שלו, בשדרת מארסו מספר 5 בפריז, שם גם הייתה חנות הדגל של סן-לורן בה נהג לעבוד.

צרפת מתאבלת החל מהבוקר על מותו של המעצב מעורר המהפכות, שהשפעתן ניכרת גם היום בעולם האופנה המערבי.

"איב סן-לורן הכיר טוב מאוד את המהפכה שהוא עשה בעולם האופנה, ואת העובדה שכל הנשים בעולם חבות לו משהו בצורה כזו או אחרת", אמר הבוקר פייר ברז'ה על מותו של חברו הקרוב ביותר ובן-זוגו לשעבר. הוא ידע את זה והוא היה מאוד מאושר כשהבין את זה. סן-לורן לא יצא הרבה מהבית וראה מעט מאוד אנשים בתקופה האחרונה. נהגו הפרטי הוביל אותו כל בוקר מהבית שלו לסטודיו והדקות במהלך הנסיעה היו הרגעים היחידים, שראה מה קורה ברחוב".