בשבחי האובססיה

כדי להצליח כולנו זקוקים לקווים אובססיביים. ארבעה מומחים מסבירים מתי האובססיה מזניקה את הקריירה

* הפסיכותרפיסטית: ד"ר אלישבע מילוא

"ללמוד מאליעזר בן יהודה"

"אובססיה להצלחה בהחלט חיונית להישגיות", מסבירה הפסיכותרפיסטית ד"ר אלישבע מילוא. "חשוב כמובן לתת משקל לשאלת המינון וחופש הבחירה - המצב הבריא הוא כאשר המינון מאוזן, ויש יכולת בחירה אמיתית. ברגע שניטל חופש הבחירה והרצון להצליח מנטרל אותך, המצב הופך בעייתי.

"על מנת להצליח, כולנו זקוקים לקווים אובססיביים. זה מתבטא בהקפדה על פרטים, ביכולת להתמיד בנושא מסוים, גם אם הוא נמשך ומתסכל, ביכולת לא להרפות. ירידה לפרטים, עקשנות והתמדה הן תכונות אובססיביות, שבהחלט יכולות לסייע להצלחה. דוגמא היסטורית טובה לכך היא אליעזר בן יהודה, והאובססיה שלו לשפה העברית".

מה מפריע להצלחה?

"ברגע ששום דבר לא מספיק טוב, זה עלול להפוך פתולוגי. פרפקציוניזם עלול להיות פן של אובססיביות - ברגע שאתה שואף להפוך משהו למושלם זה בעייתי. מצוינות לא מאוזנת עלולה להיות הרסנית. השאלה היא כמובן האיזון. צריך להפריד בין ציר המחלה לבין קווי אישיות. ההפרעה עצמה היא תופעה שמגיעה בהתקפים, שבהם יש השתלטות של אמביוולנטיות - התלבטות מתמדת ללא יכולת הכרעה".

היכן הגבול בין הנורמלי לפתולוגי?

"אצל כולם יש קווי אישיות אובססיביים, הבעיה היא כשיש הפרזה בולטת והפרעה ברמת ארגון האישיות. ברגע שיש התפתחות בולטת ונוקשה של קווי אישיות, והעניין משתלט עליך - זה יוצא מטווח הנורמה".

* הפסיכולוג :איתי שילוני

איזון בריא ונכון

"המקורות הנפשיים שמניעים אנשים להצלחה כבירה עלולים גם לגרום להם סבל", מזכיר איתי שילוני, פסיכולוג ומומחה לניהול. "הדרייב הוא למעשה אנרגיה נפשית בעלת עוצמה כבירה, שמאפשרת התקדמות לכיוון מסוים תוך שמירה על אופטימיות ומוטיבציה גדולה. היכולת ללכת נגד הזרם, לשבור קירות ולעשות את הבלתי אפשרי, היא הצד החיובי של המטבע. השאלה היא הגבול.

"חיים בריאים הם כאלו שמאפשרים מספר רבדים בו זמנית - עבודה, משפחה, הנאות. הדרייב הופך לאובססיה כשיש פגיעה משמעותית במישורי חיים אחרים על חשבון השגת היעדים בתחום העבודה. ריכוז העוצמות לכיוון העסקי בא הרבה פעמים על חשבון היכולת לחיות במישורים אחרים".

אבל יש תחושה חזקה של סיפוק, בזכות ההישגים.

"הבעיה היא שאובססיה לא באמת משביעה את הדחף. יש כאן אשליה שיהיה לך שקט פנימי ברגע שתשיג את היעדים, וזה למעשה בור בלי תחתית. כמובן שיש כאלה שיודעים לעשות את האיזון, לא כל מי שמשגשג בהכרח גם מזניח את משפחתו ואת בריאותו. השאלה היא כיצד ליצור את האיזון הבריא והנכון".

* העובדת הסוציאלית:מיה כהן

עניין של שליטה

"בסופו של דבר מדובר בדחף שמשתלט עליך, ולכן הנקודה המרכזית היא שליטה - האם אתה שולט במצב או שהוא שולט בך", מסכמת מיה כהן, עובדת סוציאלית המתמחה בתחומי התמכרויות. "נכון שאובססיה והתמכרות לעבודה יביאו לתוצאות מוצלחות, אבל במקביל עלולים להיפגע דברים אחרים - משפחה, חברה, בריאות ותחומים נוספים. ברגע שיש פרופורציות נכונות ואתה מכוון מטרה, ולא אובססיבי, הדבר מביא לניתוב זמן מוצלח ולתוצאות רצויות".

* הקואצ'ר: טל רונן

מחויבות עם תשוקה

טל רונן, מומחה לקואצ'ינג, שעובד עם מנהלים בחברות הגדולות במשק, סבור כי מה שחשוב הוא המניע לעבודה ולעשייה. "אצל מנהלים הרבה פעמים אפשר לראות חזון, שליחות וייעוד, שמפעילים את העניין", הוא מסביר. "לעתים לצופה מהצד זה נראה אובססיבי, אבל אני קורא לזה מחויבות גבוהה. אובססיה מונעת מפחד, בעוד מחויבות מונעת מאהבה ומתשוקה.

"בעולם העסקים חייבים היום לפתח תחומי מומחיות, כי זה עולם נישתי מאוד. אתה צריך להיות מאסטר בתחום שלך על מנת להצליח בגדול. יש כאן שאיפה גדולה למצוינות, שמבחוץ עלולה להיחשב כאובססיבית - זה רק עניין של טרמינולוגיה".

אתה מלווה אנשים מובילים במשק. יש תכונה שמאפיינת את כולם?

"מחויבות חסרת פשרות. כישלון הוא לא אופציה. יש כאן תשוקה מעוררת השתאות, ושם המשחק זו ההשראה הגדולה. זה מה שמזין את הדרישות, וזה כלי משמעותי וחיוני בניהול מוצלח".