בירם ודויטש הולכים על ירוק: גילץ רכשה פארק סולארי בספרד תמורת 32 מיליון אירו

בירם: "אני מניח שעד ספטמבר יהיו בספרד פארקים סולאריים בהיקף של 1,000 מגה ואט"; הפארק הסולארי מוקם על שטח של 72,600 מ"ר

חברת הנדל"ן גילץ, תרכוש באמצעות חברה בת בבעלותה, פארק סולארי המוקם בימים אלה בספרד תמורת 31.6 מיליון אירו (161.3 מיליון שקל).

הפארק הסולארי מוקם בהשקעה של 30 מיליון אירו על שטח של 72,600 מ"ר באזור קוונקה, 150 ק"מ מזרחית למדריד, והוא מתוכנן לייצר חשמל בהיקף של 3.84 מגה ואט בשעה. ייצור החשמל בפארק מבוסס על קולטי שמש שיותקנו בשטחו.

החשמל שמיוצר בפארק הסולארי מיועד למכירה לחברת ההולכה המקומית Union Fenosa הפועלת באזור בו ממוקם הפארק, שהקמתו החלה לפני מספר חודשים והיא צפויה להסתיים בספטמבר. "הפארק יפעל באנרגיה פוטו וולטאית, המייצרת אנרגיה תוך ניצול קרני השמש", אמר רוני בירם, מבעלי גילץ.

"מדובר בלוחות סיליקון פשוטים שמונחים על הקרקע והופכים את אנרגיית השמש לאנרגיית חשמל. זוהי טכנולוגיה פשוטה ביותר בתחום הסולארי והיא קיימת בעולם זה עשרות שנים. היא מוכחת כבעלת יכולות עבודה לאורך שנים וכבעלת דרישות תחזוקה מינימאליות".

לדבריו, "באירופה התחייבו להגדיל את מקורות האנרגיה החלופיים והאיחוד האירופי הציב לעצמו יעד לפיו עד 2012 14% מכלל תפוקת החשמל תגיע מאנרגיה חלופית. כתוצאה מכך יצאה ספרד בתוכנית עידוד אגרסיבית הדוחפת יזמים להקים תחנות סולאריות, תחנות רוח ומגוון אמצעים נוספים של אנרגיה חלופית שהממשלה הספרדית מסבסדת.

"הממשלה הספרדית מחייבת את חברות ההולכה המקומיות לרכוש חשמל מיצרנים סולאריים בתעריף מסובסד. חברות ההולכה ירכשו את החשמל בתעריף גבוה לתקופה של 25 שנה ובתעריף נמוך יותר לתקופה בלתי מוגבלת. תעריפים אלה צמודים למדד.

"אני מניח שעד ספטמבר יהיו בספרד פארקים סולאריים בהיקף של 1,000 מגה ואט כך שהפארק שלנו יהווה 4% מכלל היכולת הסולארית בספרד".

לשאלה מדוע דווקא בספרד אמר בירם, "מצאנו שם שילוב של שני דברים. ראשית, קרינת השמש היא ברמה טובה מאוד בדומה למה שיש בישראל, ושנית, קיימת סובסידיה ממשלתית אגרסיבית. שילובם של שני גורמים אלה מאפשר להקים פארקים כאלה ברווחיות נאותה. הצהרנו לפני תשעה חודשים שאנחנו נכנסים לתחום של אנרגיה ירוקה וזהו הצעד הראשון שלנו".

גילץ אמורה לחתום על הסכם תפעול עם החברה היזמית המוכרת, לפי סעיפים בהם מתחייבת החברה היזמית לתחזק ולתפעל את הפארק לתקופה של 25 שנה עם אופציה הדדית של הצדדים להאריך את הסכם התפעול לתקופה נוספת של 15 שנה.

גילץ עוסקת בתחום הנדל"ן המניב והנדל"ן למגורים בישראל ובבעלותה מספר נכסים בצומת רעננה, באזור התעשייה של נתניה וכן פרויקטים למגורים בגבעת אולגה, אבן יהודה ונתניה. לפני כשנה רכשו מנהלי אקסלנס, רוני בירם וגיל דויטש, 80% מגילץ מידי זאב גרנות ונחום עזרא ומשפחותיהם תמורת 112 מיליון שקל. *