"מי יהיו המתחרות הגדולות של גוגל בעוד 5 שנים? יבמ, יאהו, טיים וורנר ודיסני"

אלן ווינר, אנליסט בחברת המחקר גרטנר, אומר שגוגל מנסה להשתלט על יותר מדי תחומים, ו"ידוע שחברות כאלה לא תמיד מצליחות בסוף"

כשבוחנים את תעשיית האינטרנט של תחילת המאה ה-21, אפשר לדבר על תמונה שצבועה בצבעי כחול, אדום, ירוק וצהוב: גוגל. הדומיננטיות שלה בשוק החיפוש אינה מוטל בספק, אבל השאלה הגדולה היא מה יקרה לגוגל בעוד 5 שנים והאם היא יכולה לשמור על ההגמוניה שלה, כאשר מיקרוסופט - למרות הכול - לא מראה סימנים של כניעה, וחברות סטארט-אפ רבות מנסות לקרוא עליה תיגר.

אלן ווינר, אנליסט לנושא גוגל בחברת המחקר גרטנר, אומר היום ל"גלובס" כי "מיקרוסופט לא תהווה תחרות עבור גוגל, בכל הנוגע לשוק החיפוש, אם כי בתחום העסקי-ארגוני בהחלט יתכן שכן. גוגל כבר הביסה אותה בשוק החיפוש ויהיה למיקרוסופט מאוד קשה להתאושש ממצב כזה. מנגד, יש לה יכולות יצירת תוכן שלגוגל אין, ובשנים הבאות מיקרוסופט צריכה להתמקד ביצירת קשרים עם חברות מדיה גדולות". ויינר השתתף היום בכנס השנתי של גרטנר בישראל, במלון דיוויד אינטרקונטיננטל.

אם לא מיקרוסופט, אז מי יהיו המתחרים של גוגל ב-2013?

ווינר: "המתחרים יהיו שונים מאלו של היום. אני מעריך שגם יבמ וגם יאהו יהוו תחרות עבורה, אבל גם שחקנים כדוגמת טיים וורנר ודיסני. גוגל עתידה להתחרות בעיקר עם תאגידי מדיה גדולים, שלא רוצים להיעזר בחברות אחרות על מנת להפיץ את התכנים שלהן. כבר היום יש מפרסמים שנמאס להם מהעובדה שגוגל מפרסמת את התכנים שלהם באינטרנט והם בונים פלטפורמות הפצה עצמאיות. שם תתמקד התחרות העתידית של גוגל".

את פייסבוק לא הזכרת כמתחרה בשוק הפרסום און-ליין

"אני לא חסיד גדול של פייסבוק. היא אומנם אטרקטיבית עכשיו אבל אין בה פעילות שמייצרת ערך של ממש. LinkedIn לדוגמה, מאפשרת אינטראקציה סביב התחום העסקי, ויש עוד הרבה אפליקציות חברתיות שמייצרות תוכן של ממש, אבל פייסבוק סובלת מיותר מדי ספאם ואפליקציות שרק מבזבזות את זמנו של היוזר".

ומה לגבי השווי שלה?

"היא לא שווה לדעתי 15 מיליארד דולר, שזה השווי שניתן לה בהתאם להשקעה של מיקרוסופט. מיקרוסופט עשתה זאת על מנת להשיג דריסת רגל בטריטוריה הזו וכן להציב בה פרסומות".

ומה לגבי 1.65 מיליארד דולר ששילמה גוגל עבור YouTube? זה כן ריאלי?

"YouTube כן שווה את הסכום, וזו הייתה עסקה נכונה. נראה שבעתיד היא תהיה שונה לחלוטין ממה שהיא היום, והיא תהיה חלק מפלטפורמת הפצת וידיאו גדולה יותר שתהיה לגוגל. נכון שבינתיים גוגל לא רואה כסף ממנה, אבל אף חברה היום לא מצליחה לעשות מוניטיזציה (תרגום לכסף, נ.פ.) מווידיאו, אבל ברור שזה ישתנה. אנשים רק בתחילת הדרך להבין כיצד יש לפרסם בווידיאו, והפרסום היום דומה לפרסום בטלוויזיה של לפני 15 שנה. זה לא עובד שכן מדובר בפרסומת הלא נכונה למדיום הלא נכון. הפרסום צריך להיות אינטראקטיבי ומפולח".

יודעת יותר מדי

לדברי ווינר, גוגל יודעת יותר מדי דברים על הגולש וזה עשוי להיות החיסרון שלה. היא יודעת 67% מתוצאות החיפוש ברשת, את הטראפיק ליותר מ-1.5 מיליון אתרים, מהו המיקום האמיתי של אובייקטים, באמצעותGoogle Maps ו-Google Earth, מחזיקה במידע על 1% מהרכישות שמתבצעות ברשת, ובעיקר יודעת את דפוס ההתנהגות הצרכנית של הגולש. "גוגל יודעת יותר מדי על הגולשים כי היא השכילה להבין שמידע יכול לסייע לה במיקוד העסקי. אני חושב שזה די מפחיד שהיא יודעת כל כך הרבה", הוא אומר.

יחד עם זאת, לדבריו, גוגל לא טובה בלהעביר את המסר שלה ולהסביר מיהי באמת. "אני חושב שהם די נהנים מלהיות קצת מסתוריים, אבל זה לא כל-כך חכם לדעתי". עם זאת, ווינר לא סבור כי התדמית שלהם בעייתית, למרות שיש כאלה הטוענים שגוגל מתחילה להידמות למיקרוסופט, השחקן שכולם אוהבים להשמיץ.

מלבד הדומיננטיות של גוגל בשוק החיפוש, החברה לא מסתירה את העניין שלה במגוון תחומים נוספים, לדוגמה אנדרואיד, מערכת הפעלה לסלולר, תחום האנרגיה הירוקה, ושוק הפרסום אוף-ליין. ויינר סבור שזה עלול להיות בעוכריה: "גוגל מנסה להשתלט על יותר מדי תחומים, וידוע כי חברות שמנסות להתפרס על יותר מדי תחומים לא תמיד מצליחות בסוף".

מה יותר מוצלח עבור יאהו: השותפות עם גוגל או העסקה שהציעה מיקרוסופט?

"שתי העסקאות לא נראות לי טובות. יאהו שונה מגוגל ומיקרוסופט, היא חיה מזן אחר. היא הקלף הפרוע. הפחד שלי הוא שיאהו תהפוך ל-AOL, שהייתה ההבטחה הבאה והיום היא הבדיחה. יאהו מתפרסת על יותר מדי תחומים ומאבדת את המיקוד שלה".

אם היית היועץ של גוגל, במה היית מייעץ לה להתמקד בשנים הבאות?

"להשקיע בתחום של חיפוש תוכני וידיאו. היא גם צריכה לשפר את פלטפורמת הבלוגרים שלה, שהיא מאוד פופולרית כבר היום אבל אפשר לעשות בזה עוד הרבה".