ירוק יקר: סל מוצרים אורגניים בסופר גבוה בכ-30% מסל מוצרים מקבילים

"גלובס" בדק כמה עולה לקנות מוצרים אורגניים ברשתות הגדולות, ומצא הפרשים של 40% בין סל אורגני-אקולוגי לבין סל של מוצרים מקבילים בשופרסל ביג, ופער של 32% במגה ; שורה תחתונה: מי שקונה מוצרים אורגניים בעקביות - עדיף שיטריח עצמו ל"עדן טבע מרקט" ויוזיל את הקנייה ב-13%

המודעות למוצרי צריכה אורגניים כבר מזמן עברה את שלב הטרנד, ואינה עוד נחלתם הבלעדית של בתי הטבע - אלא מקבלת מקום של כבוד גם ברשתות הסופרמרקט.

"גלובס" יצא לבדוק מה המשמעות הכלכלית של קניית מוצרים אורגניים בסופרמרקט וגילה כי הפערים במחירים בין סל אורגני לסל מקביל מתוצרת "רגילה" הם כ-40% ברשת שופרסל ביג וכ-32% במגה. סלי הבדיקה כללו 26 מוצרים בקטגוריות שונות: פירות וירקות, מזון יבש, מוצרי חלב, ביצים, עוף ועוד. נדגיש כי מרבית המוצרים המקבילים ה"לא אורגניים" בשופרסל ביג, הנם ממותג הבית, מכאן שהפער הגדול נובע לעיתים בשל המחיר הזול של מוצר שופרסל לעומת מותג מוביל בקטגוריה.

מסקנה חשובה לא פחות היא ששתי הרשתות יקרות בהרבה מרשת עדן טבע מרקט שמתמחה במזון טבעי ואורגני (שדורגה כזולה מבין רשתות המזון הטבעיות בבדיקה שערך "גלובס" לפני מספר חודשים): הסל האורגני המקביל לסל של מגה היה זול ב-14%, ואילו הסל האורגני המקביל לזה של שופרסל ביג היה זול ב-12%. מחירי המוצרים בעדן טבע מרקט היו זולים ב-22 מתוך 26 המוצרים בסל שופרסל ביג וב-18 מוצרים מתוך ה-26 שכלל סל מגה.

נציין כי למחזיקי כרטיס מועדון "עדן טבע" (בעלות של 50 שקל לשנה) 5% הנחה על מרבית המוצרים בחנות.

הבדיקה ברשתות הסופר-מרקט בוצעה ב-12.6 תוך סיור בסניף מגה ברחוב יגאל אלון בתל-אביב ושופרסל ביג בקניון עזריאלי. במהלך הסיור התרשמנו מהמחיר, מההיצע של הפריטים האורגניים וממיקומם על מדפי החנות. נדגיש כי המחירים המוצגים בטבלאות נלקחו מהסימון על המוצר בחנות, ואינם מתייחסים למבצעים הנוגעים לרכישת כמותית (לדוגמה מוצר שני בחצי מחיר).

כבר לא מוצרי נישה

כאמור גם ברשתות השיווק מבינים כי הצרכנים מסגלים לעצמם הרגלים בריאים בין היתר באמצעות צריכת מוצרי מזון אורגניים. כך שאם בעבר באותו הסניף של שופרסל ביג את המוצרים אורגניים ניתן היה למצוא בעיקר על מדפי הקטגוריה הנישתית "מוצרים ללא סוכר", כיום מוצרים אורגניים לא מעטים מפוזרים ברחבי החנות, לצד מוצרים מקבילים לא אורגניים - כך למשל קמח, קטניות, טחינה ועוד.

גם במגה מבחר המוצרים האורגני מרשים מאוד ומסודר ברובו במחלקה ייעודית. המוצרים האורגניים של החברות אדמה והרדוף מקבוצת תנובה, הם הדומיננטיים בחנויות שנבדקו.

בשתי החנויות אגפי מוצרי הניקוי לוקים בחסכים אורגניים, דווקא כאשר משווקי המוצרים הללו מדווחים על ביקושים גואים למוצרי ניקיון ידידותיים לסביבה.

חשוב לציין שבשרשרת הייצור, למוצר האורגני עלויות גבוהות מהשלב הראשוני: החל באדמה מיוחדת וביתר תנאי הגידול והייצור המקנים למוצר את התו החשוב. מכאן, שעלויותיו לרוב יובילו למחיר גבוה לעומת מוצרים "רגילים" - אשר מצויים בתחרות גדולה בהרבה.

פירות וירקות - עד פי ארבעה

במחלקת הפירות והירקות בשופרסל ביג, המוצרים האורגניים מודגשים באמצעות שילוט שונה, אולם רובם לא ארוזים במארזים סגורים, כנהוג במוצרים אורגניים ל"מהדרין". הסיבה אגב להפרדה ולאריזה הסגורה, היא לשמור על מידת האורגניות של המוצר. הפערים במחירי הפירות והירקות האורגניים לעומת מקביליהם הרגילים לא היו אחידים - כך למשל מחיר למארז תפוחי אדמה אורגניים הוא 6 שקל לעומת 4.50 שקל תפוחי אדמה רגילים, אבטיח אורגני ב-8 שקל לעומת 2.50 שקל לק"ג אבטיח רגיל.

במגה כל הירקות האורגניים היו ארוזים במארז סגור (מבית הרדוף). בשילוט המצביע על מחירי המוצרים, אין הדגשה לאלה האורגניים. גם כאן הפערים משתנים ממוצר למוצר: 8 שקל מחיר ק"ג מארז מלפפון ירוק אורגני (הרדוף) לעומת 4 שקלים למלפפונים רגילים בתפזורת, מחיר לק"ג עגבניות אורגניות הוא 9 שקל לעומת 2 שקל לק"ג עגבניות רגילות בתפזורת.

כרעיים ב-44 שקל

במעדניית מוצרי הבשר הטריים, הנישה הבריאותית שייכת בעיקר למוצרי טבעוף, שאינם אורגניים, אולם מדובר עופות הגדלים בתנאי מחייה טבעיים. בסניף שופרסל ביג מתוצרת טבעוף היו כרעיים בלבד, בסמוך למוצרי העוף הטריים האחרים ("למה לך לקחת טבעוף - המחיר שלו כמעט כפול?" תהתה מוכרת המעדנייה למשמע בקשתנו). הפער במחירים גבוה ומגיע ל-43% - 44 שקל כרעיים של טבעוף לעומת 25 שקל עבור כרעיים של תנובה.

במגה מגוון מוצרי טבעוף כללו ואריאציות שונות. למוצרי טבעוף מקום של כבוד הבא לידי ביטוי במקרר ייחודי הממוקם בנוסף ממול למעדניית הבשרים.

הפערים במחירים במגה היו 36% - 30 שקל מחיר עוף שלם של טבעוף לעומת 19 שקל מחיר עוף שלם "רגיל".

מוצרי החלב בשופרסל ביג מסודרים במקרר הגבינות הכללי, אולם ב"נישה" נפרדת. במגה מוצרי החלב האורגניים מסודרים במקרר נפרד הממוקם מול הקופות, הרחק מיתר מוצרי החלב במחלקה שבפינת החנות. מחירי מוצרי החלב האורגניים כמעט כפולים: 12.60 שקל לחלב אורגני 3% לעומת 6.16 שקל חלב "רגיל", ו-11.60 שקל לגביע גבינה לבנה אורגנית לעומת כ-6.50 שקל לגבינת תנובה. מחיר לחלב אורגני של הרדוף בשופרסל ביג היה יקר לעומת מגה - 13.99 שקל.

מבחר גדול של קטניות אורגניות

את המגוון הגדול של המוצרים האורגניים מצאנו באגף המזון היבש והקטניות. מבחר מרשים של עדשים, אורז, פסטה, שעועית וכד'. מול מוצרי אדמה/הרדוף, בשופרסל ביג המוצרים הרגילים הבולטים הנם של המותג הפרטי. לדוגמה, 13 שקל למארז 500 גרם של עדשים אדומים (הרדוף) לעומת 6.30, מחיר העדשים הרגילים של שופרסל. במגה המוצר הרגיל המקביל בקטגוריה הוא בדרך-כלל של סוגת. למשל, 14.30 שקל עבור 500 גרם שעועית לבנה של הרדוף לעומת 8 שקל למארז דומה של סוגת.

במוצרים האורגניים בקטגוריה זו בלטה עדיפות לשופרסל: במחירי הקמח מלא האורגני של אדמה הפער היה גדול - 14 שקל בשופרסל ביג לעומת 23 שקל במגה; אורז בסמתי של הרדוף נמכר בשופרסל ביג ב-13 שקל לעומת 15.50 שקל במגה, וגרגרי חומוס של אדמה ב-11 שקל לעומת 14 שקל במגה.

מחיר למארז 500 גרם פסטה פוזילי טריקולורי של הרדוף בשופרסל ביג הוא 11.30 שקל, מוצר מקביל במותג הפרטי עולה 7 שקלים. אותה פסטה במגה נמכרת ב-14.50 שקל. מוצר מקביל (פרפקטו של אסם) זול ב-5 שקלים ומחירו 9.50 שקל.

תריסר ביצים אורגניות שנמכרות בעדן טבע במרקט ב - 20 שקל, עולות בשופרסל ביג 25 שקל (טוב השדה) ו - 27 שקל במגה (גליקסמן).

יתרון רשמה מגה בברנפלקס של הרדוף - 21.50 שקל לעומת 23.30 שקל בשופרסל ביג, וברסק עגבניות אורגני של הרדוף: 10 שקלים לעומת 11 שקל בשופרסל ביג.

אז מה היה לנו שם?

* פער של 40% בין סל רגיל לסל אורגני בשופרסל ביג. פער של 12% בין הסל האורגני של שופרסל ביג לטובת הסל האורגני המקביל בעדן טבע מרקט.

* פער של 32% בין סל רגיל לסל אורגני במגה. פער של 14% בין הסל האורגני של מגה לטובת הסל האורגני בעדן טבע מרקט.

* מחירי מוצרי העוף הטבעי, לעומת מוצרי עוף טריים "רגילים" - כמעט וכפולים. הפערים במוצרי החלב דומים.

* הפערים בין מחירי הטחינה, הקפה, תה, הסוכר החום ודגני בוקר האורגניים לעומת מקביליהם ה"רגילים", לא משמעותיים ועומדים על שיעורים בודדים.

* מחירי הקטניות, האורז והפסטה האורגניים, המהווים את הליבה העיקרית של מגוון המוצרים האורגניים, גבוהים בכ-30%.

אורגני