האופנה החדשה בעיתונות המודפסת: מיקור חוץ להודו של עבודות המערכת

העיתון "אורנג' קאונטי רג'יסטר" מקליפורניה שכר חברה הודית לשכתוב ועריכת ידיעות ; רויטרס פתחה בבנגלור משרד שנועד לסקר חדשות פיננסיות בארה"ב

המונחים "חדשות מקומיות" ו"עיתונים מקומיים" מתחילים לקבל משמעות חדשה בעולם המדיה האמריקני. המצוקה הגואה בתקשורת המודפסת עושה שמות לא רק בעיתונים הארציים הגדולים, אלא גם בעיתונים קטנים ובינוניים באלפי ערים ועיירות באמריקה הצפונית, שהכנסותיהם מפרסום נשאבות למדיה האלקטרונית.

המצב מתחיל להניע עיתונים מסוימים לחתוך בבשר החי: למסור את עבודת המערכת, קודש הקודשים של כל עיתון, לעורכים ולכתבים שיושבים במרחק אלפי ק"מ מחדרי החדשות שלהם. ובעצם למה לא? אם עורכי דין ישראליים יכולים לעבור ולהגיה מסמכים משפטיים שמועברים אליהם במייל מניו יורק ורופאים בפיליפינים מפענחים תצלומי רנטגן של פצועים מבית-חולים בסיינט לואיס, למה אי אפשר לערוך בהודו כתבה על ישיבת הוועדה העירונית לשילוט דרכים בקולורדו ספרינגס?

בירת המדיה הבאה

ידיעה שפורסמה אתמול (ד') בארצות-הברית העבירה צמרמורת בגופם של רבבות עורכים וכתבים בתקשורת המודפסת. "אורנג' קאונטי רג'יסטר", אחד העיתונים הגדולים ביותר בקליפורניה, אישר כי חברה הודית, מיינדוורקס גלובל מדיה, תתחיל לשכתב ולערוך ידיעות וכתבות בעיתון, ואפילו תעשה עבודות של עיצוב עמודים עיתון קהילתי שבבעלות הרג'יסטר.

האתר של מיינדוורקס מגלה כי החברה עושה עבודות מיקור חוץ של "שירותי עריכה ועיצוב עמודים באיכות גבוהה לחברות מדיה גלובליות, תוך הישענות על כישרונות של עיתונאי צמרת ועורכי עמודים מהמדרגה הראשונה (בהודו)".

ג'ון פאבריס, סגן עורך ב"אורנג' קאונטי רג'יסטר", אישר לסוכנות AP כי אכן נחתם חוזה עם מיינדוורקס, אך לדבריו מדובר בניסיון לחודש. הוא הדגיש כי לא יהיו צמצומים במערכת האמריקנית וכי ההחלטות המערכתיות "יישארו בבית". אך באתר Wired News לא התייחסו למלים המרגיעות של העורך ברצינות רבה מדי. "ייתכן שלא יעבור זמן רב לפני שבנגלור תחליף את ניו יורק כבירת המדיה העולמית", קבלה אחת הכותבות שם.

מי צריך כתב בעירייה

"אורנג' קאונטי רג'יסטר" הוא רק עיתון אחד ברשימה הולכת וגדלה של אמצעי תקשורת אמריקניים שמחפשים בהודו ישועה למצוקתם הכלכלית. אשתקד שכר העיתון "פסדינה נאו" מפסדינה שבקליפורניה מספר כתבים בהודו לסיקור ישיבות של מועצת העירייה שמועברות בשידור חי באינטרנט. גם רויטרס, לא פחות, פתחה בבנגלור משרד שנועד לסקר חדשות פיננסיות בארצות-הברית. "מיאמי הראלד", אחד מהעיתונים הגדולים בארצות-הברית, מסר למיינדוורקס את עריכת המוספים המקומיים שלו ואת עיצוב עמודי המודעות.

להגנתו של הרג'יסטר צריך לומר, כי בחודשים האחרונים הוא נאבק בירידה בתפוצה כמו גם בהצטמקות ההכנסות מפרסום. בשנה שחלפה היו בעיתון 3 סבבי פיטורים. אם הניסיון ההודי יצליח, יכול חדר החדשות שם לצפות לגל פיטורים רביעי.