בניין הטכניון הישן בחיפה: סמלים מזרחיים ומערביים

בניין הטכניון הישן בחיפה, בהדר הכרמל, הוקם ב-1912. כיום פועל בו המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל, מרכז דניאל ומטילדה רקנאטי.

האדריכל: את הבניין תכנן האדריכל הגרמני היהודי אלכסנדר ברוולד, ששילב סגנונות בנייה שונים והשפיע מאוד על הכנסתה של האדריכלות האקלקטית בארץ ישראל. ברוולד עלה לישראל ב-1924, אך כבר ב-1910 הוזמן מגרמניה לתכנן את בניין הטכניון. בין היתר הוא תכנן גם את בניין בית הספר הריאלי הישן, בניין גימנסיה הרצליה הישן, מלון פלטין בתל אביב ועוד.

אייקון ישראלי: לדברי האדריכל דרור גרשון, בניין הטכניון הישן הוא בניין בולט בסגנון האקלקטי הישראלי, סגנון שמחבר סגנונות שונים - במקרה הזה הסגנון המערבי, ובעיקר האירופאי, שעליו התחנכו אדריכלים יהודיים שעלו לארץ, עם סגנון מוסלמי-ממלוכי.

לדבריו, "ברוולד סבר שהיישוב העברי החדש בישראל צריך להתבסס על תרבות ארץ ישראל, כולל האדריכלות הממלוכית. הוא חשב שצריך להתחבר למה שקיים בארץ, והשתמש בסמלים מזרחיים לצד סמלים מערביים. בבניין הטכניון הישן ניתן לראות את הסימטריה וההעמדה המונומנטלית, שהיא השפעה מערבית, לצד אלמנטים ערביים. הבניין בנוי על ציר ושני אגפים משני צידיו, באופן סימטרי - זה אירופאי, אבל השפה והסגנון הם מזרחיים.

"האלמנטים הערביים הם 3 קשתות מחודדות בחזית ובאגפים הצדדיים. מדובר בקשתות מחודדות, שזה אלמנט מזרחי, משולשים בקצה הבניין על הגג, חלונות מתומנים-ערביים מעל החלונות הראשיים שהם מלבניים ומאוד ישרים ומודרניים".

האדריכלות הזו, שאספה מפה ומשם, מאוד איפיינה את השנים 1910-1930, וניתן לראות בניינים בסגנון זה גם בדרום תל אביב, בנווה צדק ובנחלת בנימין.