בוטלו הוויזות בין רוסיה לישראל: 300 אלף תיירים צפויים להגיע ארצה השנה

עד כה נהגו לא מעט תיירים רוסים לקפוץ לביקור חד-יומי בישראל לאור הצורך בהצגת ויזה

ועדת הפנים של הכנסת אישרה היום (א') פה אחד את הפטור ההדדי מאשרות כניסה בין ישראל לרוסיה. ביטול הצורך באשרות ייכנס לתוקפו בתוך שלושה חודשים. על פי החלטת הוועדה שהתקבלה היום, תיירים ישראלים הנוסעים לרוסיה לתקופה של עד שלושה חודשים לא יידרשו להוציא אשרת כניסה. בנוסף, גם תיירים מרוסיה לישראל יהיו פטורים מאשרת כניסה. עלות האשרה נעה עד כה בין 50 ל-200 דולר, וכעת סכום זה ייחסך מהתיירים.

"תרומה לכלכלה"

"זהו צעד חשוב בשדרוג יחסינו עם רוסיה, בהקלה על יוצאי רוסיה החיים בישראל ובתרומה לתיירות ולכלכלה", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר פינס, בתום הדיון. מנהל מחלקת אירו-אסיה במשרד החוץ, גרי קורן, אמר כי ביטול האשרות עם רוסיה ייבחן במהלך תקופת ניסיון ותישקל האפשרות לחתום על הסכמים דומים מול מדינות נוספות מברית המועצות לשעבר. לדבריו, אוקראינה היא המדינה הבאה בתור.

על פי נתוני משרד התיירות, מתחילת השנה ביקרו בישראל כ-128 אלף תיירים מרוסיה - גידול של 135% לעומת ינואר-מאי 2007. גם במונחים שנתיים ניתן לראות גידול ניכר, כש-193 אלף תיירים רוסים ביקרו אשתקד בישראל, גידול של 163% לעומת 2006. 60 אלף מהתיירים הגיעו לביקור חד-יומי, זאת לאור הדרישה שהייתה עד כה להצגת ויזת כניסה לארץ.

במשרד התיירות מאמינים כי צפוי גידול ניכר במספר התיירים הרוסים שיגיעו לארץ עם ביטול חובת הוויזה וכ-300 אלף תיירים אמורים להגיע השנה לישראל. ביטול הוויזות יוסיף לא מעט הכנסות למשק, לאור העובדה שתיירים אלה יישארו ללון בישראל למשך מספר ימים ולא יימנעו מכך כפי שהיה עד כה במסגרת הביקור החד-יומי.

לאישור הסופי היום קדם תהליך של חתימת הסכם בין שרת החוץ, ציפי לבני, לעמיתיה הרוסים, אשר אושרר החודש בהחלטת ממשלה. במהלך תהליך האישור עלו טענות באשר להשפעות ההסכם על כניסת פשיעה והגברת סחר בנשים בישראל. המשרד לביטחון פנים הביע תחילה התנגדות להסכם, אך לבסוף הסיר את התנגדותו.

"אני תומך בהסכם, יחד עם זאת אני מקווה שהמשטרה נקטה באמצעים הדרושים כדי למנוע את התופעות עליהן דובר ולא הסירה את התנגדותה עקב לחצים פוליטיים", אמר פינס בדיון ודרש ממשרד החוץ לדווח לוועדה על התנודות בכניסות לישראל.

על כך ענה ח"כ אהרונוביץ': "עבריינים לא צריכים אשרות, מי שרוצה להיכנס באופן בלתי חוקי יכול לעשות זאת היום ויוכל לעשות זאת גם מחר".

בתוך כך, אושר היום ביטול אשרות כניסה הדדי גם לאלבניה ולמקדוניה. *