ביה"ח רמב"ם: "ברעידת אדמה חזקה יעזרו בעיקר תפילות ומבחינה זו אנו מוכנים - עם חדר למוסלמים ובית-כנסת"

(עדכון) - דובר בית-החולים בתגובה משועשעת, מטרידה ומפחידה על הנחיית מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' אבי ישראלי, להיערכות מיידית של בתי-החולים בצפון לרעידת אדמה קשה ; פרופ' ישראלי: "עולה ההסתברות לרעידת אדמה בעוצמה 6 בסולם ריכטר, שיכולה להרוס מבנים ותשתיות"

גובר החשש מפני רעידת אדמה בצפון הארץ: מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' אבי ישראלי, שיגר היום (ב') מכתב לראשי מערכת הבריאות בהם מנהלי בתי חולים, קופות חולים ומד"א, בו הוא קורא להם להיערך בהקדם לאפשרות של "רעידת אדמה משמעותית בדרום לבנון".

פרופ' ישראלי הסביר כי החל מחודש פברואר האחרון, נצפתה תופעה סיסמית חריגה בדרום לבנון, בה הורגשו לא פחות מ-500 רעידות אדמה "קטנות" בעוצמה של לפחות 2 בסולם ריכטר. "בעשרת הימים האחרונים של חודש מאי ותחילת יוני, התגברה העוצמה והרעידות הורגשו אף בצפון הארץ", הוסיף פרופ' ישראלי. לדבריו, מחקרים רבים שהוצגו ע"י המכון הגאופיזי, הראו כי שינוי בקצב הפעילות מעלה את ההסתברות להתרחשות רעידת אדמה חזקה יותר.

עוד הסביר ישראלי כי להערכת הועדה הבינמשרדית להערכות לרעידות אדמה, עולה ההסתברות להתרחשות רעידת אדמה בעוצמה של 6 (בסולם ריכטר) בדרום לבנון, "אשר תשפיע בעיקר על יישובי צפון מדינת ישראל (חיפה וצפונה), כולל הרס מבנים ותשתיות".

דוד רטנר, דובר בית החולים רמב"ם בחיפה הגיב היום בהודעה לעיתונות משועשעת משהו: "מבחינת תשתיות ומבנים, נכון לעכשיו אף אחד ממבני המרכז הרפואי לא בנוי ע"פ תקנים מודרניים לעמידות בפני רעידות אדמה. ארבעת המבנים הראשיים ברמב"ם הם: מבנה אדמיניסטרטיבי שנבנה ב-1860, מבנה אשפוז שנבנה ב 1938, מבנה אשפוז שנבנה ב-1973 ומבנה אשפוז שנבנה ב-1982".

רטנר מדבר עם זאת, בציניות, על "מוכנות טרנסצדנטלית": "קרוב לוודאי שברעידת אדמה חזקה ממש, יעזרו בעיקר תפילות, ומבחינה זו רמב"ם הוא בית החולים המוכן ביותר בישראל. לפני שלושה חודשים חנכנו חדר תפילה מוסלמי, שיחד עם בית הכנסת הוותיק יותר, מספק כיסוי של לפחות 90% מהזיהוי הדתי של הצוות ושל המאושפזים".

למרות שתורת ההיערכות לרעידת אדמה נמצאת עדיין בשלבים אחרונים של גיבוש, ביקש פרופ' ישראלי מראשי מערכת הבריאות להאיץ את המוכנות על בסיס החומר הקיים. על מנהלי בתי החולים וקופות החולים יהיה להקפיד על שמירת מלאים של ציוד ותרופות, להשמיש טלפונים לוויניים, להטמיע נהלי פינוי ועוד.

במכתב של פרופ' ישראלי אין כל הבטחה תקציבית לצד הדרישה להיערך לרעידת אדמה. יצוין כי בימים אלה עוסקים בתי החולים בצפון במיגון מפני ירי טילים לאור מסקנות מלחמת לבנון השנייה, כאשר גם הוצאות אלה מתבססות בעיקר על תרומות.

כזכור, רק לפני כשבוע הזהיר שר התשתיות בנימין (פואד) בן אליעזר בישיבת הממשלה כי הפעילות הססמית בלבנון עלולה להצביע על התקרבות רעידת אדמה הרסנית לישראל. "ההיסטוריה הסיסמית של האזור בדרום לבנון דומה להתרחשות רעידות אדמה בעוצמה 6 בסולם ריכטר לערך, שגרמו בשנת 1956 ל-160 הרוגים, להרס ולנזקים ב-6,000 מבנים", אמר השר בישיבה.