עיר הבה"דים נחשפת כמדרחוב הגדול בישראל: 1,600 דונם, 250 אלף מ"ר בנוי - ותנועה בקרונועיות חשמליות

תא"ל מהרן פרוזנפר, היועץ הכספי לרמטכ"ל, חושף לראשונה את נתוני המכרז לבניית קריית ההדרכה, ומנסה להרגיע את משפחותיהם של 20,000 חיילים בסדיר: "אין מצב שאיכלוס העיר ייעשה לפני שיושלם הטיפול בעניין הסביבתי"

עיר הבה"דים היא אחד ממיזמי הבנייה הגדולים ביותר של השנים הבאות. רבע מיליון מ"ר, שפותחים דרך לפרויקטים נוספים, גדולים אף יותר, של מאות אלפי מ"ר בחבל הארץ הדרומי.

תא"ל מהרן פרוזנפר, היועץ הכספי לרמטכ"ל (יועכ"ל) וראש אגף תקציבים במשרד הביטחון, חושף לראשונה, בראיון ל"גלובס נדל"ן", את ההכנות הקדחתניות ואת תוכניות המכרז הענק, הראשון בשרשרת עתידית של מכרזים, להקמת קרית ההדרכה בנגב.

פרוזנפר כי מטרת הפרויקט היא להעביר לנגב כ-20 אלף חיילים ואלפי משפחות משרתי קבע, בעלות ישירה כוללת של כ-25 מיליארד שקל. המעבר יתבצע בארבעה שלבים:

1. מעבר בסיס התובלה של חיל האוויר לנבטים, שייחנך בעוד כחודש.

2. העברת בסיסי ההדרכה של צה"ל לצומת הנגב.

3. מעבר היחידות הטכנולוגיות של חיל המודיעין בסמוך לעומר.

4. העברת יחידות חיל התקשוב בסמוך לאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע.

אם בשבועות האחרונים הסעיר את מדורי הנדל"ן מכרז השוק הסיטונאי בתל אביב, הרי שמעניין לגלות כי המכרז לבניית קרית ההדרכה - שנתוניו מתפרסמים כאן לראשונה - מזכיר במספריו ובאופיו את השכונה החדשה המתוכננת בעיר ללא הפסקה: 250 אלף מ"ר בנוי על מתחם של 1,600 דונם.

החלוקה בין מרכיבי הבינוי היא 78 אלף מ"ר של מגורים, 41 אלף מ"ר של קרית הדרכה, 28 אלף מ"ר של מערך מבני כניסה, ציבור ורווחה (מועדונים, בתי כנסת, מלונית וכו'), 4,000 מ"ר למפקדת העיר, 7,000 מ"ר של קרית ספורט ו-77 אלף מ"ר של רובעי הדרכה ייעודיים. בגלל החשיבה הסביבתית 65% מהשטח המבונה יהיה בגובה קומה או שתיים ו-35% של שלוש או ארבע קומות, תוך התחשבות בקווי הנוף.

פרוזנפר טוען כי הסמיכות הגיאוגרפית של עיר הבה"דים למפעלים מזהמים, דווקא תקדם את נושא איכות הסביבה: "פרויקט קרית ההדרכה הוא דוגמה קלאסית למנוף לקידום איכות הסביבה. ללא הפרויקט מצבנו היה חמור בהרבה וכבר כעת יש שיפור גדול לעומת לפני 5 שנים. אנחנו ממשיכים לעשות תסקיר סביבה ודגימות קרקע. המפעלים בסביבה ישקיעו 2 מיליארד שקל עד 2012 בפתרון הבעיות הסביבתיות.

"גם רמת חובב צריכה לעמוד עד 2010 בסטנדרטים המחמירים. בכל מקרה, גם אם המכרז יתקדם ונראה משהו מבחינת איכות הסביבה שמעכב, אין מצב שאכלוס עיר הבה"דים ייעשה, בטרם העניין הסביבתי יטופל".

קרית ההדרכה נבנית לפי מדיניות ירוקה שפורטה במסמכים וכוללת בין השאר איסור על כניסת רכבים לתוך הבסיס אלא רק בכביש הטבעתי כך שלמעשה מדובר במדרחוב ענק.

התנועה בכבישים הפנימיים תתבצע רק באמצעות קרונועית חשמלית. החניה תהיה מחוץ לבסיס לצד תחנת הרכבת ומרכז הקניות, ומשאיות ייכנסו רק לחלק האחורי של הבסיס, באזור הלוגיסטיקה.

בנוסף, יעשה שימוש באנרגיה סולרית, מערכות מחזור, מתקנים חסכוניים, שימור אנרגיה ומים וחיבור לתחנת כוח גז.

עיר הבה"דים תהיה הבסיס הצבאי הראשון שנבנה עם נגישות לנכים בכל המבנים. אם מודל הבנייה ירוקה יצליח, מבטיחים במשרד הביטחון, הוא יאומץ למחנות נוספים.

מספר האנשים בבסיס ההדרכה יהיה גדול ממספר התושבים בירוחם השכנה (8,500), כך שמדובר בעיר חדשה לכל דבר. המגורים בבסיס מיועדים רק לחיילים, העוד שאנשי קבע יגורו מחוץ לבסיס - עובדה שאמורה לעודד רכישת בתים באזור ותנופת בנייה סביבתית. בנוסף, נבחנת מחשבה לדיור להשכרה לאנשי קבע צעירים.

הכתבה המלאה התפרסמה במוסף הנדל"ן של "גלובס"

ariel-r@globes.co.il