הועלתה תקרת התביעות בביהמ"ש לתביעות קטנות: מ-18 אלף שקל ל-30 אלף שקל

זאת כדי לחסוך זמן שיפוטי ולהפחית מהעומס המוטל על בתי משפט השלום, שלהם סמכות מקבילה לזו של ביהמ"ש לתביעות קטנות ; שר המשפטים, דניאל פרידמן: "בתי המשפט לתביעות קטנות הוכיחו עצמם כיעילים"

הועלתה תקרת התביעות בבית המשפט לתביעות קטנות מ-18 אלף שקל ל-30 אלף שקל: ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (ב') שינוי בסכום התביעה בתביעות קטנות, לפיו תקרת הסכום שבסמכות בית משפט זה תעלה מ-17,800 שקל ל-30 אלף שקל.

העלאת תקרת התביעות צפויה לחסוך זמן שיפוטי וכן להפחית מהעומס המוטל על בתי משפט השלום, שלהם סמכות מקבילה לזו של בית המשפט לתביעות קטנות.

יש לציין כי הצדדים המתדיינים בבית המשפט לתביעות קטנות אינם מיוצגים על-ידי עורכי דין ואינם כבולים לדיני הראיות ולסדרי הדין הנהוגים בערכאות האחרות.

שר המשפטים, דניאל פרידמן, שהשתתף בישיבה, נימק את בקשתו לתיקון הצו: "יש כמה דרכים להתמודד עם העומס בבתי המשפט. אחת מהן היא להגדיל את תקרת התביעות בבתי המשפט לתביעות קטנות, שהוכיחו עצמם כיעילים מאוד".

מנתונים שנמסרו לוועדה על-ידי הנהלת בתי המשפט עולה, כי כ-44 אלף תיקים נפתחים בשנה בבית המשפט לתביעות קטנות, ומתוכם רק על כ-1,000 החלטות מוגשות בקשות לרשות ערעור.

לשכת עורכי הדין הביעה התנגדות לתיקון. נציגה בדיון, עו"ד הלל איש-שלום: "ההגדלה איננה מידתית. נתבע איננו יכול לבחור את הערכאה בה תתברר התביעה, ולפיכך נוצר חוסר איזון שפוגע בנתבעים".

המועצה הישראלית לצרכנות תמכה בשינוי - ובלבד שלא יגרום להצפת בתי המשפט לתביעות קטנות.

הוועדה החליטה לדון מחדש בשאלת הערעור על החלטת בית המשפט לתביעות קטנות, במסגרת ההצעה לתיקון חוק בתי המשפט. כיום ניתן להגיש לבית המשפט המחוזי בקשה לרשות ערעור על החלטת בית המשפט לתביעות קטנות. ועדת החוקה שוקלת לתקן את החוק, כך שלצדדים תינתן זכות ערעור.

יו"ר הוועדה, ח"כ מנחם בן-ששון, אמר בתום הדיון כי "הנתונים מורים כי בתי המשפט לתביעות קטנות עושים צדק ולא רק משפט. לפיכך, יש להרחיב את מעגל המתדיינים הנהנים מהליך יעיל ואיכותי, ובנוסף להפחית את העומס המוטל על בתי המשפט".