בג"ץ דחה את עתירת האחים עופר נגד הקמת תחנת הכוח של דוראד באשקלון

במקביל הורה לבטל את הצו הזמני האוסר על מינהל מקרקעי ישראל להקצות את הקרקע להקמת התחנה ולחתום על ההסכם להחכרתה לדוראד ; מדובר בתחנת כוח בהספק של כ-840 מגאווט שתפעל על בסיס גז טבעי

הוסר מכשול מהותי בפני הקמת תחנת הכוח הפרטית הגדולה בארץ. לאחר חודשים ארוכים של דיונים, דחה בג"ץ היום (א') את העתירה של קבוצת OPC, שבשליטת משפחת עופר, נגד הקמת תחנת הכוח הפרטית של קבוצת דוראד באשקלון.

במקביל, הורה הרכב שופטי בית המשפט העליון, בראשות השופטת איילה פרוקצ'יה, לבטל את הצו הזמני האוסר על מינהל מקרקעי ישראל להקצות את הקרקע להקמת התחנה במתחם קצא"א באשקלון, ולחתום על ההסכם להחכרתה לדוראד. הנימוקים לדחיית העתירה יינתנו בשלב מאוחר יותר.

את דוראד ייצגו עו"ד אהרון מיכאלי, עמית קריספין, יהודה רוזנטל ועו"ד צבי אגמון. את קצא"א ייצגו עו"ד מאיר הלר וצבי ניקסון ואת המדינה, סגן בכיר בפרקליטות, עו"ד אבי ליכט. את OPC ייצגו עו"ד משה שחל, גיא צוקר ופרופ' אריאל בן דור.

בסוף שנת 2007 עתרה OPC, שבבעלות האחים עופר (80%) וסימנס הגרמנית (20%) לבג"צ נגד ממשלת ישראל, חברת קצא"א, חברת דוראד אנרגיה, החשב הכללי לשעבר, ירון זליכה. באמצעות עו"ד משה שחל, ביקשה OPC להורות על ביטול הקצאת הקרקע במתחם קצא"א לתחנת הכוח המתוכננת של דוראד, בטענה שבוצעה ללא מכרז. כמו כן, דרשה OPC לבטל את התקשרות משרד הביטחון לרכישת חשמל מדוראד. כמו כן, משום שנחתם ללא מכרז. על תוכן הדיונים הוטל צו איסור פרסום גורף.

קצא"א (חברת קו צינור אילת-אשקלון) הנמצאת בבעלות משותפת של ישראל וממשלת איראן, נכנסה לפני כארבע שנים כשותפה (37.5%) בפרויקט להקמת תחנת הכוח של קבוצת דוראד, שבשליטת א.דורי ויוסף אדלסבורג, בהשקעה של כ-800 מיליון דולר.

מדובר בהקמת תחנת כוח בהספק של כ-840 מגאווט באשקלון, שתפעל על בסיס גז טבעי. השותפים במיזם הם כאמור קצא"א (37.5%), א.דורי (18.75%), אדלקום, בשליטת איש העסקים יוסף אדלסבורג (18.75%) והקונצרן התורכי זורלו (25%).

יצוין כי דוראד, בניהולו של כבר חתמה עם ספקית הגז המצרית-ישראלית EMG על הסכם סופי לרכישת גז טבעי בהיקף של כ-2 מיליארד דולר לתקופה של 20-15 שנה, וכעת נמצאת בהליכים לסגירה פיננסית מול הבנקים והגופים המוסדיים.

בעקבות החלטת בג"ץ, צפויה דוראד להאיץ את המו"מ לחתימה על הסגירה הפיננסית לפרויקט. לדוראד הסכם עקרונות עם בנק הפועלים למימון עד 85% מעלות הקמת תחנת הכוח, ובמקביל היא מנהלת מגעים גם עם חברת כלל ביטוח. בדוראד ברכו על ההחלטה, וציינו כי החברה נערכת להשלמת הסגירה הפיננסית לפרויקט.