המינהל ביטל ההנחות על חכירת קרקעות לפרויקטים של אנרגיה מתחדשת

שר התשתיות דורש לשנות את ההחלטה: "מדובר במכה קשה לענף"

ביקורת קשה במשק האנרגיה על החלטה של מינהל מקרקעי ישראל לבטל את הנחות האזור לישובי הנגב והגליל לגבי הקצאת קרקע לפרויקטים בתחום האנרגיות המתחדשות.

ל"גלובס" נודע, כי מועצת מינהל מקרקעי ישראל קיבלה באחרונה החלטה, לפיה מיזמים להקמת מתקנים לייצור חשמל מאנרגיות חלופיות (אגירה שאובה, רוח ואנרגיה סולארית) יחויבו בתשלום דמי חכירה גבוהים בשיעור של 91% מערך הקרקע, זאת ללא הנחת האזור המקובלת.

לעומת זאת, המינהל החליט ללכת לקראת קיבוצים וישובים המחזיקים בשטחי הקרקע הגדולים ביותר בנגב ובערבה וקבע כי 10% משטח הפרויקט יובאו בחשבון במניין השטחים הכולל במסגרת שטחי התעסוקה המוקצים על ידי המינהל.

ההחלטה להגדיל את דמי החכירה זוכה לביקורת נוקבת במשק האנרגיה ובקרב בכירים בענף, זאת מחשש לפגיעה אנושה בכדאיות הכלכלית של הפרויקטים שהם עתירי השקעה.

בדרך כלל נהוג לגבות דמי חכירה מופחתים על פרויקטים באזור הנגב והגליל, "רוב הפרויקטים בתחום האנרגיות המתחדשות מתוכננים באזור הנגב והגליל. החלטת המינהל, אם תאושר על ידי השרים, תגרום לביטול חלק ניכר מהפרויקטים ותחריף את המחסור בחשמל", אמרו בכירים בממשלה. כמו כן, ציינו הבכירים כי החלטת המינהל מהווה תקדים שלילי לעתיד לקידום פרויקטים לאומיים בנגב ובגליל.

תחנות סולאריות

החלטת המינהל עומדת בסתירה גם לתוכנית שמקדם כיום משרד התשתיות להכרזת אזור הנגב והערבה כאזור עדיפות לאומית לאנרגיות מתחדשות. במסגרת התוכנית, משרד התשתיות המליץ לכלול הטבות מס משמעותיות ליזמים שיקימו פרויקטים בתחום האנרגיות המתחדשות.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה, כי "שר התשתיות בנימין (פואד) בן אליעזר, שוחח בעניין עם שר הבינוי והשיכון זאב בוים, וביקש להופיע בפני מועצת המינהל על מנת להסביר את המשמעות הקריטית של ההחלטה והצורך לשנותה. השר נחוש לממש את חזונו להפיכת הנגב והערבה למרכז לאנרגיות מתחדשות".

כחלק מהמדיניות לקידום האנרגיות המתחדשות, פרסמה באחרונה הממשלה שני מכרזים להקמת תחנות כוח סולאריות במתחם אשלים שבנגב בהיקף של 700 מיליון דולר. במשרד התשתיות אומרים כי לנוכח המחסור החמור בחשמל במשק, אין מקום להוסיף קשיים חדשים לפיתוח פרויקטים בתחום האנרגיות המתחדשות הנמצאים בעדיפות לאומית גבוהה.