הילרי קלינטון נרתמת לקמפיין בינלאומי לעידוד קריאת ספרים בקרב הציבור

הדאגה מהירידה בקריאת ספרים הניפה נחשול של קמפיינים המנצלים תופעות מנוגדות לקריאה - אינטרנט, סמים, דוגמנים ותוכניות ריאליטי - להתקרבות לעולם הספרות ; כך מעבירים מסרים לדור שנולד עם עכבר ביד

מעולם לא קנו כל-כך הרבה אנשים כל-כך הרבה ספרים כמו בישראל בשנה האחרונה. עם הספר קונה ספרים, וכולם מאושרים: הקהל בגלל המבצעים וערימות הספרים בשקל, רשתות השיווק למשמע הקופות המצלצלות (כ-35 מיליון ספרים בשנה), והממונה על ההגבלים העסקיים בגלל מחזור הכספים הגדול המתגלגל בשוק (כ-2 מיליארד שקל בשנה).

בארצות פחות מתקדמות כמו צרפת, בריטניה, קנדה וארה"ב, קצת פחות מאושרים והרבה יותר מודאגים. אצל בקרב הצרפתים מסתבר שלבד מקרואסונים ויין אדום יש גם חשיבות גדולה לספרים. לפני 20 שנה נחקק חוק לאנג (על שמו של ז'ק לאנג שר התרבות דאז), שבארץ נקרא "החוק הצרפתי", ומטרתו לאפשר את קיומן של חנויות הספרים הקטנות כמו גם לנסות לשמר את ספרי האיכות. גם היום שרת התרבות, כריסטין אלנבל, עדיין מודאגת, והפעם מגורלה של תעשיית הספרים הצרפתית לקראת העידן האלקטרוני. בעקבות כך, היא יזמה והקימה ועדה שתחקור ותעלה הצעות אפקטיביות לטיפול בנושא.

אבל אלו פרטים שוליים לעומת החשש באירופה ובעולם כי אנחנו צועדים לקראת עידן שבו קריאת ספרים תיעלם כתוצאה מהשינויים הסוציולוגים והכלכליים המתחוללים בתקופתנו המקדשת את הסיפוקים המיידיים. מסתבר שהשמחה על אוטוסטרדת המידע, שמביא לנו האינטרנט, התבררה כמוקדמת מדי, מאחר שיצרה בצידה התמכרות לשעות ארוכות של גלישה ברשת בה התכנים מיידיים ולכן לא מאפשרים התעמקות. ספר כידוע דורש זמן וחשיבה מופשטת שההרגלים החדשים אינם מעודדים.

תיתפס קורא: ארה"ב והאיחוד האירופי

האיחוד האירופי רואה חשיבות גדולה בקריאה ובשימור דירוג של איכות בעולם הספרים, ולכן במסגרת פרוייקט "תרבות 2000" הקים את The Cooperation Agreement - ההסכם הרב שנתי בנושא ספרים וקריאה, שמועד סיומו היה יולי 2007. המשתתפים: מרכז הספרים הלאומי של יוון (EKEB), איגוד מוכרי הספרים האירופי (EBF), פדרציית ההוצאות האירופית (FEP), איגוד המו"לים האיטלקי (AIE), קונגרס הסופרים האירופי (EWC), איגוד המו"לים הרומני (AER) ואחרים, סה"כ 16 ארגונים.

לתוכנית שפעלה מ-2003 היו שלוש מטרות

  1. יצירת ועידה אירופית שנתית בנושא ספרים - הרעיון המרכזי העומד בבסיס יצירת הוועידה הזו הוא לקבוע מדיניות כוללת בנושא עידוד הקריאה, שאותה יעבירו המשתתפים לטיפול במוסדות האירופים הממונים על תחום התרבות.
  2. לימוד ובדיקת מצב שוק הספרים - לצורך זיהוי בעיות ומתן פתרונות לארצות שנזקקות לכך.
  3. יצירת מדיניות מושכלת וארוכת טווח של קריאת ספרים עבור קהל היעד האירופי ולא להסתפק בקמפיינים קצרי מועד. באותו זמן בארצות האיחוד התקיימו אירועים שונים סביב ספרות, קריאה וספרים, כשהדגש היה על החדרת אהבת הקריאה לדור הצעיר שנולד עם עכבר ביד. במקביל, עלה מסע פרסום ויחסי ציבור שהצטרף לקמפיין Get Caught Reading של איגוד המו"לים האמריקנים.

מתוך רצון לצאת מהקונספטים המקובלים של הטפה דידקטית, מוסרנית שלא הוכיחו את עצמם, הוחלט לנצל את סיפוק היצרים שתוכניות הריאליטי הפופולריות משחררות - יצר המציצנות ויצר האקסביציוניזם. ככה נולד קמפיין בעלות של 647 אלף אירו, השאוב מעולם צלמי הפפרצי - "תיתפס קורא ספר!", שבמסגרתו הודפסו פוסטרים של ידוענים (קווין לאטיפה, גלוריה אסטבן ואחרים), פוליטיקאים (אשת הנשיא לורה בוש, ורשימה ארוכה של סנאטורים אמריקנים) ומנהיגים מובילים של האיחוד האירופי - ש"נתפסו" על חם, בעדשת הצלמים, עם ספר פתוח ביד.

חבל רק שכל הצילומים הם צילומי סטודיו מבוימים ולא סנפ-שוט בסגנון הפפרצי שמעניקים אמינות גדולה יותר לתמונה.

באתר www.getcaughtreading.org יכולים בני הנוער להוריד פלקטים של הכוכב האהוב עליהם (כל אחד והספר שמתקשר לאופיו או לסיבות הצלחתו), או לחילופין למתעניינים בפוליטיקה - של הסנאטור החביב עליהם (והספר שמתאים להשקפת עולמו), לשלוח גלויות וירטואליות, להוריד תמונת מסך למחשב הפרטי. והחשוב מכל, הקמפיין מבוסס על הנעה לפעולה בדרך ערמומית ביותר - ניצול נטייתם של הצעירים לחקות גיבורי תרבות, וככה לגרום להם להתחיל לקרוא. באתר יש מדור מיוחד הקורא לגולשים להצטלם עם ספר, לשלוח, ואולי להיכנס לקמפיין.

מעודדים התמכרות לקריאה: יוניצף

יוניצף (קרן האומות המאוחדות למען הילד) לקחה את הקונספט הזה צעד קדימה וגייסה את רוח המרדנות המאפיינת בני עשרה ואת נטייתם הטבעית ללכת לכיוון האסור, כדי לדרבן אותם לקרוא ספרים. "אם קריאה הייתה אסורה, האם הייתם מתפתים לנסות?" שואל הקמפיין ומרמז על עולם הסמים. במודעה אחת נראית כריכה של ספר שנותנת תחושה כאילו הסניפו את חלקה, במודעה אחרת שולי דפי הספר מגולגלים ומרמזים על סיגריית חשיש. שוב ניתן לראות כיצד יוניצף שמכירים כל-כך את העולם של הנוער, לוקחים את מה שנחשב לחיסרון - הצורך וההתמכרות להתנסות בדברים אסורים ומסוכנים, והופכים אותו למנוף להתמכרות חיובית. הסנפת ספרים. הקריאטיב לכאורה הלך רחוק אבל נשאר בעצם בתחום המוכר, כי אוהבי הספרים אכן מתמכרים לריח הספרים עד להסנפה שלהם - תופעה ידועה בקרב המכורים (לקריאה).

מעניין לראות שכל הקמפיינים העולמיים מנסים לקדם קריאה של ספרים, כשהדגש הוא על המילה קריאה. בישראל, בקמפיין לעידוד הקריאה של בנק הפועלים (בתקציב 3 מיליון שקל) שעומד לעלות בערוץ 2 זו השנה החמישית, הדגש הוא על מה יצא לי מזה: "תקרא-תצליח!", כשהקמפיין עודד בשנים האחרונות בעיקר את מכירת הספרים שבמבצע. (בארבע שנים נרכשו כמיליון ספרים). כזכור עם ישראל אוהב לקנות. ספרים. איזה ספרים הוא קונה והאם הוא קורא אותם זו כבר שאלה אחרת. העובדה היא שבשנים האחרונות ישראל נמצאת במקום ה30 בעולם, בסקר הבנת הנקרא, אז אולי כדאי להחליף את סיסמת מסע הפרסום ל"תצליח לקרוא"?

זו כנראה הסיבה שהשנה נראה תפנית בקמפיין "תקרא-תצליח!" שגם הוא פונה לילדים וגם הוא מסתמך על סלבריטיס (יאיר לפיד, שרית חדד, הראל סקעת ואחרים). כזכור הם מצולמים קוראים סיפור לילד שבולע אותם בעיניים גדולות, והספר נמכר במבצע. השנה יתבקשו הילדים לקרוא אחד משני הספרים המשתתפים במבצע, להיכנס לאתר קשת ולענות על חידות ידע בנושא הסיפור.

שנת הקריאה הלאומית - בריטניה

בבריטניה, ארצם של שייקספיר, ג'יין אוסטין, תומס הארדי, וירג'יניה וולף ושאר גדולי הספרות, מודאגים מהמגמה הגוברת של הנוער לזנוח את הקריאה לטובת תחביבים מיידיים יותר כמו אינטרנט וטלוויזיה ולכן שנת 2008 הוכרזה באנגליה כשנת הקריאה הלאומית (2008 National Year of Reading). הוקם אתר אינטרנט שמייחד את פעילויותיו לגני ילדים, לבתי ספר, למרכזים קהילתיים ופונה גם להורים ומעודד קריאה בבית.

הקמפיין מדגים היטב כיצד ניתן להפוך חיסרון ליתרון על-ידי שימוש במדיה המתחרה - האינטרנט, כדי לקדם את הרעיון. עמותת "שנת הקריאה" פתחה ב-Utube בלוג לתחרות קריאת סיפורים: "שנת הקריאה הלאומית, מחפשת את מספרי הסיפורים המוכשרים והנלהבים ביותר. אנו מעלים כאן את הקריאה לאמהות, אבות, סבים וסבתות, אחים ואחיות בוגרים, ולכל אחד אחר, לבחור את הסיפור החביב עליו ולהשקיע בו את המאמץ הגדול ביותר, כדי להסריט ולשלוח אלינו". בהמשך לעצות טכניות קצרות על בימוי ומשחק וטכניקות קריאה, הם מסבירים גם את הרעיון העומד מאחורי הקמפיין שעלותו היא 3.7 מיליון לירות סטרלינג:

"קריאה לילדים זו דרך נפלאה לעודד אותם להיות קוראים בעצמם, כמו גם אמצעי לבילוי זמן איכות משפחתי משותף. הכל מתחיל בקריאה, ולכן כל-כך חשוב להעביר את המתנה הזו הלאה".

בין הספונסרים לקמפיין - המתחרים הישירים של הספר - הרשתות myspace, facebook,piczo. שגם הן מכריזות על השנה כשנת הקריאה.

גם הבריטים מבינים שגיוס סלבריטאים היא דרך מצוינת לקידום המטרה, ובמסגרת הקמפיין עלה סרטון מקסים שתופס שחקנים וקומיקאים באמצע החזרות או הצילומים או האיפור כשהם קוראים ספר, ואז מצטטים שורה מפורסמת יותר או פחות מתוך הספר, וגם מוסיפים אמירות שנונות/ פילוסופיות/ מרגשות, איך הקריאה תרמה לחייהם. הסרטון מסתיים באמירה: "קריאה. כל דבר. בכל זמן. בכל מקום".

המדינות, כך נראה, מבינות שללא תרבות אין להן קיום, ולכן מגיעה התובנה הפרסומית שללא טקטיקת פיתוי (תחרות סרטונים או תחרות צילומים עם ספר) שמניעה לפעולה - הקמפיין ייכשל.

על מדרכות לונדון

לונדון, על כל המוזיאונים, התיאטראות, אולמות הקונצרטים והקולנוע שלה, ידועה כאחד ממרכזי התרבות החשובים בעולם. דיקנס התגורר ויצר בה, קארל מארקס כתב בספריית המוזיאון הבריטי את "הקפיטל" שהשפיע על האנושות ושינה את פני ההיסטוריה, צ'רינג קרוס, רחוב חנויות הספרים המפורסם, שימש השראה לספר ולסרט הקרויים על שמו, ומהווה מוקד משיכה לתולעי כל העולם. והנה, גם בלונדון מודאגים מהמצב ויצאו זו השנה השלישית בקריאה: Get London Reading.

בקמפיין 2006 שנקרא London by the Book - עמד הרציונל: "מבלומסברי לברומלי, מג'פרי צ'וסר לזיידי סמית, לונדון לפי הספר הוא מדריך לעיר דרך סופרים וכתיבתם, מתעד את גלי הסופרים, המשוררים והמחזאים שחיו בלונדון במשך המאות, כתבו עליה ופיתחו את זהותם על-פיה". עיקרו התבסס על סיורים ברחבי לונדון בעקבות אותם סופרים ויצירות ספרותיות שנכתבו בה.

את קמפיין 2008 שהתקיים מה-24 למרץ עד ה-16 באפריל, הובילה Booktrust, עמותת צדקה לאומית עצמאית שהוקמה ב-1921 במטרה לעודד קריאה, וגייסה את חברת 3M כספונסרית נדיבה. עיקר פעולות הקמפיין השנה התמקדו במפגשים עם סופרים בספריות הגדולות המפוזרות ברחבי לונדון.

כדי לקדם את האירועים, משרד הפרסום KentLyons ייצר קמפיין חריג בקריאטיביות, במקוריות ובתקציב הזעום הדרוש לקיומו. הקמפיין המביך בפשטותו משתמש בחלל האורבני שבו כל ספסל, פינת רחוב, מדרכה, פח זבל, הם בעצם מתקני פרסום חינמיים שעליהם נשפכו מילים ופסקאות מתוך ספרים. או כמו שנאמר: "תני לי את ידך ואוביל אותך בספר שהוא רחובות לונדון".

ההברקה הקריאטיבית הזאת נראית כפיתוח וכהגדלה של קמפיין משנת 2006 שהוביל איגוד הספריות הציבוריות בשיתוף עם הוצאת פנגווין, ובו הושארו על ספסלים ומתקנים ציבוריים ברחבי המפשייר עותקים של "הטיית לב", ספרה האחרון של ג'יין אוסטין (שנולדה במחוז המפשייר). המוצאים נתבקשו עם סיום הקריאה להחזיר את העותק לשטח הציבורי כדי לאפשר לקורא הבא ליהנות מהספר.

ועוד שניים

בסקנדינביה, תחת הסיסמה "תהיה נבון - קרא ספרים!" הועלה סרטון שמנסה לתקוף את הנושא מכיוון אחר המדגיש את מותר הספר על העיתון. בסרטון נראים שני אנשים יושבים בקרון רכבת. האחד קורא עיתון, השני שקוע בספר. נכנס זבוב ומטריד בזמזומו את שלוות התא. קורא העיתון מגלגל אותו ומנסה, ללא הצלחה, בתנועות רחבות ועצבניות להרוג את המטרד. קורא הספר מרים את עיניו ובתנועה נקייה ומדויקת סוגר את הספר על הזבוב. דממה. הוא פותח את הספר, מעיף את הפגר וממשיך בקריאה.

גם בטורונטו, הושק בפברואר השנה, בידי איגוד הספריות הציבוריות, קמפיין Keep Toronto Reading. קטן יותר מאלה שהוזכרו, ללא השקעה כספית באביזרי פרסום, אבל עם תוכנית פעולה שנתית המפורסמת באמצעות האתר שהוקם לצורך העניין.