ראש המכון לחקר הסרטן באוניברסיטת פיטסברג: "ילדים צריכים להשתמש בטלפונים סלולריים רק בשעת חירום; איברי הילדים רגישים לקרינה אלקטרו-מגנטית"

ד"ר רונלד הברמן, מומחה לסרטן, מצית מחדש את המחלוקת על סיכוני קרינה אלקטרו-מגנטית של טלפונים ניידים: "אני משוכנע שיש מספיק נתונים שמצדיקים להתריע מפני הסכנות הסלולריות ולהמליץ על אמצעי זהירות"

"ילידם צריכים להשתמש בטלפונים סלולריים רק בשעת חירום". זו אחת ההמלצות במסמך אתראה על סיכוני קרינה אלקטרו-מגנטית של טלפונים ניידים שעומד לפרסם בקרוב המכון לחקר הסרטן באוניברסיטת פיטסברג, בפנסילווניה, בראשות ד"ר רונלד הברמן.

המסמך מיועד ל-3,000 חברי הסגל האקדמאי ועובדים אחרים באוניברסיטה אך ד"ר הברמן אמר, בראיון לעיתון פיטסברג פוסט גאזט, כי הוא מקווה שהמסמך ישפיע על הציבור הרחב בארה"ב.

הברמן ציין, כי זו הפעם הראשונה שמנהל מכון לחקר הסרטן בארה"ב סומך ידו על פרסום אתראה מפני סכנות הקרינה של טלפונים סלולריים. דובר במכון הלאומי האמריקני לחקר הסרטן אמר, שאינו מודע לקיומן של אתראות דומות של מכוני מחקר בארה"ב.

"באחרונה פיתחתי מודעות למאגר המידע שקושר שימוש ממושך בטלפונים סלולריים לתופעות בריאותיות שליליות, לרבות סרטן, וזה מאגר שהולך וגדל", אומר הברמן במסמך. "למרות שהראיות עדיין מוסיפות לעורר מחלוקת, אני משוכנע שיש מספיק נתונים שמצדיקים פרסום אתראה, כדי לחלוק עם הציבור המלצות לנקיטת אמצעי זהירות לגבי השימוש בטלפונים סלולריים".

המסמך ממליץ להקטין את החשיפה לקרינה אלקטרו-מגנטית שמפיקים טלפונים כאלה ע"י נקיטת צעדים של היגיון בריא: קיצור משך השיחות; הרחקת המכשיר מהראש ע"י הפעלת הרמקול בטלפון; שיגור מסרים כתובים; או שימוש באזניות אלחוטיות. אבל המלצה שצפויה לעורר את המחלוקת הגדולה ביותר היא לחנך ילדים להשתמש בטלפון סלולרי רק בשעת חירום. זה מכבר מציידות משפחות רבות בארה"ב את כל הילדים במשק הבית במכשירים כאלה.

"יש סבירות גדולה ביותר, שאיברים של ילדים, שנמצאים בעיצומה של התפתחותם, רגישים להשפעות של חשיפה לקרינה אלקטרו-מגנטית", נאמר במסמך.

ד"ר הברמן אמר, כי מחוץ לארה"ב יש מדינות שמליצות על הקטנת החשיפה לקרינת טלפונים ניידים. הרשויות לבריאות הציבור בטורונטו, קנדה, למשל, ממליצות לצעירים להגביל את השימוש בטלפונים סלולריים.

אך בעוד שיש תמיכה הולכת וגוברת בהגבלת השימוש בטלפונים ניידים, מגמה זו אינה אוניברסאלית, מציין הפוסט גאזט.

אין כל פסול בנקיטת אמצעי זהירות, אך "השורה התחתונה היא, בשלב זה, שאין שום ראיה חד-משמעית שקושרת שימוש בטלפונים סלולריים לסרטן במוח", אמר דן קאטנה, דובר של האגודה האמריקנית לסרטן.

שום גוף רפואי גדול בארה"ב, לרבות תאגידים למתן שירותי בריאות, ושום איגודי צרכנים לא מצאו לנכון להזהיר משתמשים מפני סכנת קרינה אלקטרו-מגנטית של טלפונים ניידים, אמר ד"ר לואיס סלסין, עורך של כתב-העת מייקרו-ווייב ניוז, שעוקב אחר ההתפתחויות בנושאי בטיחות של טלפונים כאלה.

מכל מקום, ד"ר הברמן נמנה עם קבוצה של יותר מ-20 מומחים, רבים מהם מאירופה, שחתמו על מסמך שקורא למשתמשים לנקוט אמצעי זהירות. אחד מהחותמים הוא ד"ר סרוואן שריבר, פרופסור בבית-הספר לרפואה באוניברסיטת פיטסברג, ששרד סרטן במוח. המסמך פורסם בצרפת לפני כמה חודשים וערר עניין רב.

ארגון הגג שמייצג את יצרני הטלפונים הסלולריים, CTIA, פרסם את ההודעה הבאה: "הרוב המכריע של המחקרים שפורסמו בכתבי-עת מדעים ברחבי תבל מראה ששימוש בטלפונים סלולריים אינו מסכן את הבריאות".