אימפריית המשקאות התוססת של מוזי ורטהיים

קוקה-קוקה ישראל, שבשליטת משפחת ורטהיים, רוכשת מקרלסברג הדנית את פעילותה בשוק הטורקי וגם את יתרת אחזקותיה בקרסלברג ישראל ; כיצד שתי העסקאות מסייעות בחשיפת השווי של קוקה-קולה ישראל ושוויו של מוזי ורטהיים, והאם מדובר בסנונית המבשרת התפתחות בינלאומית של החברה?

אין זה סוד ששוק המשקאות הקלים בישראל, וגם בחלק ניכר מיתר מדינות העולם, הוא שוק שקרוב לשלב הרוויה. אם לא די בכך, בישראל הקטנה, מספר השחקנים הפועלים בענף מצומצם ואת החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (הידועה כ"קוקה-קולה ישראל") אפשר להגדיר כסוג של מונופול, במיוחד לאחר שתי עסקאות שהשלימה אתמול.

קוקה-קוקה ישראל, אחד ממקורות ההון הבולטים של איש העסקים מוזי ורטהיים, רכשה שלשום (ד') את הפעילות בטורקיה של יצרנית המשקאות הדנית קרסלברג וגם את יתרת אחזקותיה בקרלסברג ישראל. בעסקה הראשונה רכשה קוקה-קולה ישראל (באמצעות קבוצת CBC, החברה-האם של קרלסברג ישראל וקרלסברג רומניה) 95.6% מההון של Turk Tuborg, משווקת הבירה השנייה בגודלה בטורקיה, תמורת 80 מיליון דולר, בניכוי חוב ולפי שווי חברה של 84 מיליון דולר.

בעסקה השנייה רכשה קוקה-קולה ישראל את אחזקתה של קרלסברג העולמית בקרלסברג ישראל (20%) תמורת 36 מיליון דולר, וכך הפכה לבעלת השליטה המלאה בה. העסקה משקפת לקרלסברג ישראל שווי של 180 מיליון דולר. קוקה-קולה ישראל וקרלסברג העולמית משתפות פעולה זה 17 שנה.

שיווק מותג הבירה קרלסברג הוא אמנם רק חלק קטן מהפעילות של קוקה-קולה ישראל בתחום המשקאות הקלים, אך שתי העסקאות האמורות יכולות לרמוז על שווייה המוערך של הקבוצה כולה, וגם על השווי של מוזי ורטהיים (78) ומשפחתו.

ורטהיים, נזכיר, הפך לבעל המניות היחיד בקבוצה לפני שבע שנים לאחר שרכש את חלקה של משפחת אייב פיינברג. פיינברג, איל הון יהודי-אמריקני שהלך לעולמו לפני עשר שנים בגיל 91, ניסה להקים את קוקה-קולה ישראל כבר בשנת 1949. פיינברג פנה לקוקה-קולה העולמית, קיבל את אישורה, אך שר האוצר דאז, אליעזר קפלן, התנגד לרעיון והוא נגנז. 16 שנה אחרי, העלה פיינברג את הרעיון בשנית, נענה בחיוב, הקים את קוקה-קולה ישראל שלוש שנים אחרי יחד עם ורטהיים, אז מנהל בענקית הגנריקה טבע, והשאר היסטוריה. היום, קוקה-קולה ישראל, שחוגגת השנה 40 שנה להקמתה, היא סוג של מונופול בתחום המשקאות הקלים, עם אחזקות בפריגת, נביעות ואחרות (ראו גרף).

את חלקה של משפחת פיינברג רכש ורטהיים לפי שווי מוערך של כרבע מיליארד דולר, תג מחיר שסביר להניח רק מדגדג את שווייה הנוכחי של הקבוצה, על אחת כמה וכמה אם פעילות שיווק משקאות קרלסברג בישראל לבדה שווה 180 מיליון דולר. ואם כבר הזכרנו שווי, נושא ההנפקה של קוקה-קולה ישראל תמיד היה באוויר. לפי ההערכות, ורטהיים ניסה להנפיק את החברה בבורסה של תל-אביב לפני כשלוש שנים לפי שווי של מאות מיליוני דולרים, אך לבסוף נסוג בו מכוונתו. היום, לנוכח מצב השווקים, קשה להאמין שהוא ינסה שוב.

טורקיה, לא שוק פשוט

ורטהיים, כאמור, בוחר להיכנס לשוק הטורקי למרות הקשיים שהוא מערים לאחרונה, אותם קשיים שהוציאו את קרלסברג ממנו. Turk Tuborg הוקמה לפני 41 שנה כחלק משיתוף פעולה בין טובורג, חברה-בת של קרלסברג, לבין חברת האחזקות Yasar הטורקית. לפני כשבע שנים השתלטה קרלסברג העולמית על החברה ועכשיו, כאמור, היא בוחרת להיפרד ממנה.

בדו"חותיה האחרונים חזרה קרלסברג וציינה את קשייה בשוק הטורקי. "החברה עדיין מתמודדת עם אתגרים בשוק הטורקי", ציינה קרלסברג בדו"ח השנתי של 2007. "רמות המחירים מאתגרות ואנו מרכזים מאמצים בשיפור המודל העסקי ובשיווק מותג בירה מקומי", הוסיפה קרלסברג. ובכן, הענקית הדנית החליטה לבסוף לצאת מהשוק הטורקי, בין היתר על רקע כניסת מתחרים ורמות מיסוי גבוהות. קרסלברג, שחיה ובועטת כבר 161 שנה, נסחרת בבורסת קופנהגן לפי שווי של 12.7 מיליארד דולר, ונחשבת ליצרנית הבירה החמישית בגודלה בעולם.

כך או אחרת, כניסתו של ורטהיים לשוק הטורקי, בנוסף לשוק הרומני והאלבני בהם כבר הקבוצה פעילה, יכולה לשמש כעדות נוספת לרצון של ורטהיים להרחיב את הפעילות של קוקה-קולה ישראל מעבר לגבולות הארץ.

אחזקות ציבוריות של חצי מיליארד דולר, ברוטו

מוזי ורטהיים אולי מזוהה יותר מכל עם קוקה-קולה ישראל, אך חלק לא מבוטל מהונו מרוכז באחזקותיו הציבוריות. ראשית, לורטהיים יש אחזקה של 20% בבנק מזרחי-טפחות. הבנק נסחר לפי שווי של 1.66 מיליארד דולר ולכן שווי אחזקותיו של ורטהיים נע סביב 332 מיליון דולר. גם במקרה של מזרחי-טפחות, הגיע ורטהיים לאחזקה לעיל לאחר שרכש את מניות משפחת פיינברג בבנק.

שנית, לורטהיים יש אחזקה של 25.5% בחברת הנדל"ן אלוני חץ. אלוני חץ נסחרת היום לפי שווי של 364 מיליון דולר (לאחר ירידה של 48% בשנה האחרונה) ולכן שווי אחזקתו של ורטהיים בחברה הוא 93 מיליון דולר. בנוסף, יש לורטהיים אחזקה של 11.4% בחברת הברוקראג' דש איפקס - שווי אחזקה של 23 מיליון דולר. שווייה של דש הוא 198 מיליון דולר.

לבסוף, מחזיק ורטהיים גם ב-51% מזכיינית ערוץ 2, קשת, אחזקה שאליה הגיע לאחר שרכש לאחרונה את מניותיו של חיים סבן בחברה לפי שווי של 45 מיליון דולר, תג מחיר שמגלם לאחזקתו שווי של 23 מיליון דולר בקירוב. לסיכום, שווי האחזקות הציבוריות של ורטהיים (ברוטו, לפני ניכוי חוב) הוא קרוב לחצי מיליארד דולר.

קוקה-קולה ישראל - ת"ז

* תחום פעילות: ייצור, שיווק, מכירה והפצת משקאות תחת זיכיון של קוקה-קולה העולמית

* שנת הקמה: 1968

* בעלת השליטה: משפחת ורטהיים

* מותגים: קוקה-קולה, דיאט קוקה-קולה, ספרייט, פאנטה, נסטי וקינלי סודה

* מיקום מפעל יצור ומטה ההנהלה: בני-ברק

* מנכ"ל: יצחק תמיר

* מספר עובדים: 2,600

* מספר קווי ייצור: 8 המייצרים כמיליון וחצי מוצרים ביום