"גלובס" חושף את קופת השרצים של בנק ישראל: דו"ח ביקורת פנימי מגלה אי סדרים כספיים, מינויים ללא מכרזים וגיוס מקורבים לכאורה

עוד בדו"ח: גיוס חברים בתמורה כספית בדרכים בעייתיות, והתקשרויות תוך ניגוד עניינים לכאורה ; גורמים בבנק מגדירים את הדו"ח "פצצה מתקתקת"

"פצצה מתקתקת", כך מגדירים גורמים בבנק ישראל דו"ח ביקורת פנים החושף חשדות לאי סדרים כספיים ומינהליים בהתקשרויות הבנק, גיוס חברים ומקורבים בתמורה כספית, בדרכים בעייתיות, והתקשרויות תוך ניגוד עניינים, לכאורה.

אחד הפרקים בניגוד העניינים דן בהתקשרות עם חברת נס טכנולוגיות , שתספק לבנק את תוכנת סאפ. זאת כאשר אהרון פוגל משמש בו זמנית יו"ר הוועדה המייעצת של בנק ישראל וגם יו"ר נס, שבאותה עת, ועד לאחרונה, החזיקה בבלעדיות את הרישיון להפצת מוצרי סאפ.

ההתקשרות עם נס בוצעה למרות התנגדות חברים בהנהלת הבנק, שטענו כי תוכנת סאפ שנבחרה לניהול משאבי הארגון כבדה מדי מקצועית, ולפיכך גם יקרה מדי (עלותה מיליוני דולרים) לצורכי תאגיד בגודל של בנק ישראל. כן נטען באותה עת כי לא בוצעה בדיקה השוואתית הולמת בין התוכנה של נס לתוכנה מתחרה של אורקל. עוד נטען כי העסקה בוצעה בעיקר בהסתמך על המלצה שנתן יועץ חיצוני, שגויס לעבודה על ידי מנכ"ל הבנק יעקב דנון ללא הליך בחירה תקין. יצוין כי בתחילת מאי הודיע דנון לנגיד סטנלי פישר על סיום תפקידו. בפועל פרש דנון לפני כחודש.

ללא מכרז

פרק אחר מדבר על בעייתיות בהתקשרות עם יוסי קוצ'יק, בעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה אהוד ברק והממונה על השכר באוצר. הטענה היא כי קוצ'יק נבחר כיועץ חיצוני להנהלה בנושא עבודה והסכמי עבודה, מבלי שבוצע מכרז וללא פנייה ובחינת הצעות מצד מומחים ויועצים אחרים בתחום.

תחילת התקשרות הבנק עם קוצ'יק ב-2004, תקופת הנגיד דוד קליין. באותה עת התקיים סכסוך בין ההנהלה לוועד העובדים הארצי, אז בראשות רפי לנקרי שהיום מתמודד על תפקיד מנכ"ל הבנק, בנושא מעבר מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת. בית הדין לעבודה המליץ אז למנות מגשר. ועד העובדים המליץ על קוצ'יק וההנהלה אישרה את מינויו. הליך המינוי הזה היה תקין.

כשנכנסה הנהלה חדשה, בראשות הנגיד פישר והמנכ"ל דנון, גויס שוב קוצ'יק, הפעם כיועץ להנהלה בנושא עבודה והסכמי עבודה. גורמים בבנק טענו אז כי אין צורך ביועץ חיצוני מיוחד, בשכר גבוה, שכן גם קוצ'יק וגם המנכ"ל דנון כיהנו כממונים על השכר באוצר. עוד נטען כי קוצ'יק מונה כיועץ ללא מכרז וללא בחינת הצעות של מומחים ויועצים אחרים בתחום כנדרש.

רק לאחר כשנתיים מההתקשרות המחודשת, כאשר תשלום שכרו של קוצ'יק נתקל בקשיים, פנה המנכ"ל דנון לוועדת המכרזים המרכזית של הבנק בבקשה כי תפתור את ההתקשרות עם קוצ'יק ממכרז, בטענה של "ספק יחיד" (מי שהוא "היחיד המסוגל לבצע את נושא ההתקשרות...", על פי תקנה 3 (29) לחוק חובת מכרזים). אולם אז התעוררה הבעיה שמי שהמליץ וגייס את קוצ'יק, המנכ"ל דנון, הוא גם האיש המבקש בדיעבד להכיר בו כספק יחיד. גם למשרד מבקר המדינה הגיעו פרטים הנוגעים להתקשרות זו. המחלוקת נפתרה אז במעורבותו של הנגיד פישר. קוצ'יק משמש יועץ לבנק עד היום.

אירועים במוזיאון

נושא נוסף שנבדק, ככל הידוע, קשור לאילן כהן, המכהן כמנכ"ל מוזיאון ארץ ישראל וגם הוא מקורב לדנון. במוזיאון התקיימו כמה אירועים של הבנק, בהם תערוכת שטרות והשקת מערכת RTGS (מערכת סליקה ותשלומים בזמן אמת). כהן גם מונה לשבת בוועדת האיתור שאישרה את המינוי של רפי לנקרי לתפקיד ממונה על משאבי אנוש בבנק ישראל. יודגש כי אין הכוונה לאילן כהן שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה וחבר היום בוועדת האיתור למנכ"ל בנק ישראל.

עוד מינוי של מקורב לכאורה בדרך בעייתית קשור לדב מישור, שהיה בעבר משנה למפקח מחלקת מט"ח בבנק ישראל. מישור הועסק אחרי כן בכימיקלים לישראל וגם בבנק המזרחי, בתקופת ויקטור מדינה ויעקב דנון. לבנק ישראל הוא הובא כיועץ מיוחד להיערכות הבנק להפרעות בפעילות העסקית בשעת חירום.

כותבת הדו"ח, שולמית מישלי, גם חויבה להתייחס לטענות שעלו בעניינו של דנון, בכל הנוגע לשיפוץ המבנה של בנק ישראל והניסיונות לגייס לצורך השיפוץ את האדריכלית ליאת פרייס, המקורבת גם היא לדנון. מהדו"ח עולים מינויים בעייתיים נוספים בדרגים שונים.

מסרבים לחשוף

הנהלת בנק ישראל שומרת את הדו"ח בסודיות רבה ומסרבת לחשוף אותו. נדחו גם בקשות "גלובס" המסתמכות על חוק חופש המידע ועל פסיקת בית משפט המתייחסת לפרסום דוחות ביקורת פנים ברשויות ציבוריות. דובר בנק ישראל מסר בתגובה כי "בשלב זה מדובר בטיוטה של דו"ח בלבד, שכן העבודה על הדו"ח הסופי טרם הסתיימה, לכן ועדת הביקורת טרם סיימה את הדיון בנושא. כמו כן, כל הגורמים הרלוונטיים בבנק ישראל יודעים על הנושאים העולים בדו"ח".

הדו"ח נכתב על ידי שולמית מישלי, מבקרת הפנים של בנק ישראל. בפועל, אולצה מישלי לבצע את דו"ח הביקורת, על פי דרישת הנציגים החיצוניים בוועדת הביקורת בבנק ישראל. באחד הדיונים הציגו הנציגים החיצוניים שאלות ביחס לטענות בכירים לשעבר ופרסומים בעיתונים, הנוגעים לאי סדרים לכאורה בנושאי התקשרויות בשנים האחרונות. משהתברר כי מבקרת הפנים לא התייחסה כלל לביקורת על הבנק, דרשה ממנה הוועדה לבצע את הביקורת. יצוין כי תקופתה של מישלי כמבקרת פנים נחשבת לחיוורת ביותר.

בבנק פועלת ועדת ביקורת מאז פברואר 2005. בדצמבר 2006, במהלך דוחות קשים שהוכנו במשרד מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, החליט הנגיד סטנלי פישר למנות לוועדה חברים חיצוניים "במסגרת מדיניות בנק ישראל להגביר את השקיפות ולתגבר את מערכות הניהול והבקרה הפנימית", כפי שכתב בנק ישראל באותה עת. חברי ועדת הביקורת הפנימיים הם פרופ' צבי אקשטיין, המשנה לנגיד וגבי פישמן, יועץ לנגיד. החברים החיצוניים הם פרופ' ישראל צאנג, סגן נשיא המכללה האקדמית תל אביב, רו"ח יוסי שחק, חבר המועצה הציבורית של המוסד לתקינה חשבונאית ובעבר נשיא לשכת רואי החשבון, ופרופ' נינה זלצמן מהפקולטה למשפטים בתל אביב. ככל הידוע ביצעה ועדת הביקורת לפחות דיון אחד בדו"ח, תוך הטחת ביקורת על דרך ההתנהלות הנהוגה בבנק ובמערך הביקורת.