המועצה הארצית תחליט: האם הקמת קולטים סולאריים על הגגות תחייב היתרי בנייה

בפעם הראשונה תידרש המועצה הארצית לתכנון ובניה לדון בסיווגם של המתקנים לייצור חשמל מאנרגיית השמש, ובשאלה באם קיימת חובה לקבל היתר בניה כתנאי להצבת מתקנים אלה על גגות הבתים. ל"גלובס" נודע כי המועצה הארצית קיימה היום (ה') דיון ראשון בנושא.

הדיון במועצה בא בהמשך להחלטת הרשות לחשמל בתחילת החודש לפיה יוכלו צרכני חשמל בישראל לייצר חשמל סולארי, ולמכור לראשונה עודפי חשמל לרשת הארצית בתעריף של 2.01 שקל לקוט"ש.

בהחלטת הרשות נקבע, כי צרכן שיבקש להתקין קולטים סולאריים יידרש לאישור הרשות המקומית להתקנת המתקן. השאלה האם הקולטים הסולאריים יחויבו בהיתרי בנייה נחשבת כיום כקריטית לצורך קידום ייצור החשמל הביתי מאנרגיה סולארית.

לפי חוק התכנון והבניה, כל בניה של מתקן קבע מצריכה היתר בניה, ולצורך העניין מערכת סולארית שתעבוד 20 שנה היא בניה של קבע. יחד עם זאת, לפי החוק, להתקנת דוד שמש צריך היתר לעבודה מצומצמת בלבד, ויש תקנות מיוחדות לנושא, אולם התקנות אינן כוללות מתקן לייצור חשמל סולארי. המועצה תידרש לבחון האם להחיל את אותם התנאים גם לגבי מתקנים סולאריים קטנים.

סוגיות תיכנוניות

עו"ד איתן פרנס שמוביל את איגוד חברות האנרגיה המתחדשת בישראל, מסביר "בכדי לעמוד ביעדים שהציבה הממשלה, לייצור חשמל ממקורות חילופיים, יש ליצור כלים עוקפי בירוקרטיה, אחרת אנו עלולים לעסוק זמן רב ויקר בפתרון חסמי בירוקרטיה וזמן רב עוד יותר בניסיון להדביק את המרוץ העולמי להובלה בתחום".

סוגיית היתרי הבניה היא רק הראשונה בסדרה של סוגיות תכנוניות וקנייניות שהרשויות והממשלה יאלצו לדון בהם בנוגע למתקנים לייצור אנרגיה מתחדשת.

התעריף שאושר לרכישת חשמל מצרכנים הוא רק ראשון בסדרה של תעריפים מתוכננים ותעריף דומה לרכישת חשמל מיצרנים שיקימו מתקנים להפקת חשמל מאנרגיית הרוח צפוי להיות מאושר בשנה הקרובה. כמו כן סיווגם של מתקנים וגם תחנות לייצור חשמל סולארי כמו גם חוות רוח הוא חדש לרשויות. המדינה וגופים כמו מנהל מקרקעי ישראל יאלצו להתאים עצמם למהפכה הירוקה. *