משרד הבריאות שם קץ לעמימות: ממליץ רשמית "לצמצם ככל האפשר חשיפת ילדים לטלפונים סלולריים"

זאת לאחר שמחקר אמריקני המליץ בשבוע שעבר כי ילדים ישתמשו בטלפון סלולרי רק במקרה חירום ; ד"ר סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן וקרינה במכון גרטנר בתל-השומר, אמרה השבוע: "ילד בן שנתיים-שלוש שאומר שלום לדודה או לסבתא בסלולרי - זה מצב שקרוב להתעללות"

משרד הבריאות פרסם היום (א') הנחיות חדשות לשימוש בטלפונים סלולריים. זאת הפעם הראשונה שהמשרד יוצא מעמדתו המסורתית העמומה, ונוקט עמדה, גם אם הדברים עדיין בגדר המלצה ואזהרה בלבד.

במשרד הבריאות ממליצים לנהוג ב"זהירות מונעת" בשימוש בסלולר. עוד ממליצים במשרד הבריאות להרחיק ככל האפשר ילדים ממכשירי הטלפון הסלולרי משום שהם רגישים יותר להתפתחותם של גידולים סרטניים.

ברגע שהקליטה נמוכה הקרינה שפולט המכשיר הסלולרי גבוהה יותר ולכן ממליצים במשרד הבריאות להימנע מלהשתמש בטלפון הסלולרי באיזורים בהם הקליטה היא נמוכה, כמו רכבת, מעלית, מקומות עם קליטה נמוכה וכו'.

עוד ממליצים במשרד הבריאות לדבר בדיבורית (לא בלוטות' או דיבורית אלחוטית) ולהשתדל להרחיק את המכשיר מהגוף ככל הניתן גם לא בזמן שיחה.

במשרד הבריאות הדגישו כי טרם הוכח מדעית כי יש קשר כלשהו בין שימוש בטלפונים סלולריים להתפתחות של סרטן, כאבי ראש, בעיות פוריות או כל מחלה אחרת אך עם זאת לא נעשה גם אף מחקר ששולל את הקשר בין השימוש בסלולרי למחלות אלו.

לפי הודעת משרד הבריאות, הסיבה העיקרית לכך שלא הוכח קשר ישיר בין התפתחות תאים סרטניים לדיבור בסלולרי היא העובדה שהטכנולוגיה הסלולרית היא יחסית חדשה ואילו לתאים סרטניים לוקח להתפתח בין 10 ל-20 שנה.

במשרד הבריאות הדגישו כי נמצא קשר מובהק בין דיבור בסלולרי לסבירות להיפגע בתאונות דרכים בגלל היסח הדעת שגורמת שיחת הטלפון. במשרד הדגישו גם כי שימוש בדיבורית תוך כדי שיחה אינו מוריד כלל את הסיכון לתאונת דרכים. במשרד הבריאות ממליצים בשל כך לדבר כמה שפחות בזמן נהיגה.

במשרד הבריאות מדגישים כי מומלץ להרחיק את מכשירי הסלולר ברדיוס של לפחות חצי מטר ממכשור רפואי שמושתל בגופם של חולים, כמו קוצבי לב, מחשש שיפריעו לפעולתם הסדירה.

"קרוב מאוד להתעללות"

ד"ר סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן וקרינה במכון גרטנר בתל השומר אמרה בשבוע שעבר בתכנית "עסקים באוויר" כי "ילד בן שנתיים-שלוש שאומר שלום לדודה או לסבתא בסלולרי זה מצב שקרוב להתעללות בילדים". את הדברים אמרה סדצקי בעקבות מסמך שפורסם בארה"ב ובו נחשף כי על ילדים להמנע פרט למקרי חירום בשימוש בסלולר.

ממחקר שערכה סדצקי עולה באופן מובהק כי שימוש מתמשך בטלפונים ניידים מעלה את הסיכוי לפיתוח תאים סרטניים בבלוטות הרוק.

"ילדים צריכים להשתמש בטלפונים סלולריים רק בשעת חירום". זו אחת ההמלצות במסמך אתראה על סיכוני קרינה אלקטרו-מגנטית של טלפונים ניידים שעומד לפרסם בקרוב המכון לחקר הסרטן באוניברסיטת פיטסברג, בפנסילווניה, בראשות ד"ר רונלד הברמן.

המסמך מיועד ל-3,000 חברי הסגל האקדמאי ועובדים אחרים באוניברסיטה אך ד"ר הברמן אמר, בראיון לעיתון "פיטסברג פוסט גאזט", כי הוא מקווה שהמסמך ישפיע על הציבור הרחב בארה"ב.

הברמן ציין, כי זו הפעם הראשונה שמנהל מכון לחקר הסרטן בארה"ב סומך ידו על פרסום אתראה מפני סכנות הקרינה של טלפונים סלולריים. דובר במכון הלאומי האמריקני לחקר הסרטן אמר, שאינו מודע לקיומן של אתראות דומות של מכוני מחקר בארה"ב.