מיהו המיליארדר לן בלווטניק שנכנס למשא-ומתן לרכישת "מעריב" מעופר נמרודי?

לפי "פורבס", הונו עומד על כ-7 מיליארד דולר והוא מדורג במקום ה-45 ברשימת העשירים ; את רוב שנותיו הבוגרות בילה בארה"ב, אך עושרו ההתחלתי הגיע מעסקים בתחום משאבי הטבע והתשתיות שהקים ברוסיה עם נפילת הקומוניזם

לן (ליאונרד) בלווטניק, בן 51, הוא יהודי ממוצא רוסי המתגורר היום בניו יורק ולעתים בלונדון. הוא עזב את רוסיה עוד בתקופה הקומוניסטית, כשהיה בן כ-20, ולמד מחשבים בקולומביה ומינהל עסקים באוניברסיטת הרווארד. אף שאת רוב שנותיו הבוגרות בילה בארצות-הברית, עושרו ההתחלתי הגיע מעסקים בתחום משאבי הטבע והתשתיות שהקים ברוסיה עם נפילת הקומוניזם. לכן הוא מוזכר לעתים כאחד האוליגרכים הרוסים, אף שהוא אמריקני מגיל צעיר.

היום עסקיו של בלווטניק אינם מבוססים על השוק הרוסי אלא גם על השקעות באירופה ובצפון ודרום אמריקה, במגוון תחומים, החל ממשאבי הטבע, תשתיות ותעשיה וכלה בנדל"ן, תשתיות תקשורת ומדיה. בין היתר הוא מחזיק באחוזים בחברת Werner Media.

לפי עיתון "פורבס" שווי הונו עומד על כ-7 מיליארד דולר והוא מדורג במקום ה-45 ברשימת העשירים של המגזין.

בוגר הרווארד

ההתחלה דווקא לא היתה ברוסיה. אחרי שקיבל את התואר במחשבים, עבד בתחום המחשוב בחברת בתי הכלבו מייסיס. מנהליו שם מספרים כי התקדם במהירות בסולם הדרגות ותוך זמן קצר ביצע הליך התייעלות מהיר במערכות המידע של הארגון.

כשראה שעתידו נמצא בניהול ולא במחשוב, המשיך להרווארד. משם התקדם במסלול הרגיל של בוגר הרווארד - יועץ במשרד רואי החשבון ארתור אנדרסן ותפקידי ניהול בחברות כמו General Atlantic Partners.

ב-1986 חש בשל מספיק להקים עסק משלו וייסד את חברת Acess, דרכה הוא מנהל את עסקיו עד היום, והחל להשקיע דווקא באירופה ובארה"ב.

הדברים השתנו ב-1990, ממש רגע לפני נפילת ברית המועצות, כשהמדינה כבר החלה לנוע במהירות לכיוון הפרטה. חברו של בלווטניק מתקופת הלימודים במכון להנדסת תחבורה במוסקבה, וויקטור ווקסלברג, הציע לו להשקיע בנכסים שמהם החלה הממשלה להיפטר במחירי רצפה. בלווטניק הסכים והשניים הקימו את חברת Renova שאחר כך הפכה ל-AAR. חברה זו השקיעה במגוון פרויקטי תשתית ומשאבי טבע ברוסיה וסביבתה.

אחת החברות שהקימה AAR, יחד עם BP (British Petroleum), היא TNK-BP, אחת מחברות הנפט הגדולות ברוסיה. TNK-BP היתה בשנים האחרונות אחד ממקורות העושר של קבוצת AAR, אך לאחרונה הסתבכה בה במאבק שליטה עם BP. מאבק זה הגיע לשיאו בשבועות האחרונים, כאשר גורמים מתוך BP טענו כי הקבוצה נוקטת אמצעים לא כשרים, ביד אחת עם השלטון הרוסי, לכפות עליהם לעזוב את החברה.

רוברט דאדלי, מנכ"ל החברה מטעם BP, טען כי סבל מהצקות והפחדות מטעם השלטונות הרוסיים, כולל תשאולים חוזרים ונשנים במשטרה על עבירות על חוקי העבודה, ובסופו של דבר שוחרר ללא האשמה. כשהצליח דאדלי לברוח מרוסיה, הוא ירד למחתרת והקים בסיס אם סודי באירופה שממנו ניהל את TNK-BP.

מ-AAR נמסר בתגובה כי "מדובר בשטויות מוחלטות שנועדו להלהיב את העיתונות ותו לו". עם זאת, אין ספק כי הטענות באו על רקע סכסוך בין שני הגופים בעלי החברה ודרישתה של AAR לפטר את דאדלי.

בכל מקרה, במקביל לעסקיו ברוסיה המשיך בלווטניק לבנות אל חברת אקסס אינדסטריז בארה"ב. החברה נמצאת עד היום בבעלות פרטית ובלווטניק הוא כנראה בעל רוב המניות בה. ב-2005 רכשה אקסס את חברת הפטרוכימיה Basell ממייסדותיה של BASF ב-4.4 מיליארד ליש"ט. כמו כן החזיקה בחברת המלונאות הבינלאומית Faena ובמספר רב של חברות מדיה. לצד אלה יש לבלווטניק גם השקעות אישיות.

בלי שומרי ראש

בלווטניק הוא אדם צנוע. ככל הידוע לנו מעולם לא התראיין לעיתונות הבינלאומית. צוות המלווים האמריקני שלו מספר שהוא אינו מסתובב עם שומרי ראש, כמנהג רוב חבריו האוליגרכים.

במקביל לפעילותו העסקית ממשיך בלווטניק לשמור על מעורבות באקדמיה והוא משמש כיועץ לתוכניות מינהל העסקים של האוניברסיטאות קיימברידג', הרווארד וגם אוניברסיטת תל-אביב. הוא נחשב לתורם גדול לאוניברסיטאות - הוא תורם מלגות בתחומים המדעיים וכן תרומות לבניינים וציוד.

תומך באמנות

בנוסף הוא תומך באמנות וגם תורם סכומים קטנים לפוליטיקה - בעיקר למסעות בחירות של סנטורים מהמפלגה הדמוקרטית בארצות-הברית, אך בעבר תרם גם לג'ורג' בוש.

בשנים האחרונות הפך בלווטניק לידיד ישראל. הוא תרם כ-5 מיליון דולר לפקולטה למחשבים באוניברסיטת תל-אביב ומחלק מלגות בסכומים גבוהים לאוניברסיטה כבר שנים רבות.

בלווטניק רכש לפני כחודשיים 20% ממניות חברת RGE של אביב גלעדי. זו היתה השקעתו הראשונה בשוק התקשורת הישראלי.