מיומנו של איש היי-טק: הקלות הבלתי נסבלת של האקזיט

כמעט כל אדם שני שאני פוגש מספר לי בנונשלנטיות שהוא "עשה אקזיט" ; החלטתי לצאת חוצץ נגד התופעה ולטבוע את חוזה האקזיט הישראלי הראשון

בזמן האחרון, כמעט כל אדם שני שאני פוגש מספר לי שהוא "עשה אקזיט". המשפט הזה נאמר, בדרך-כלל, בנונשלנטיות, ונשאר ברמה הכללית של הצהרה שמאחוריה אין שום הסבר או פירוט. ובכן, החלטתי לצאת חוצץ כנגד זילותו של המונח "אקזיט".

נתחיל בסימון גבולות הגזרה: בצד הימני, יש את האקזיטים הקלאסיים כמו ICQ או כרומטיס וגם אקזיטים נאים אחרים כמו אקטימייז. בצד השמאלי והלא מוגדר, יש הרבה בלאגן. שם איש הישר בעיניו יעשה. דוגמה? איציק הוא סטודנט למחשבים במכללה הרב-חושית. חיימקה הוא בעל מכולת בנס-ציונה. איציק הוא בן דודו של חיימקה. לחיימקה היו בעיות במחשב של הקופה הרושמת במכולת. איציק סידר לחיימקה את המחשב. חיימקה נתן לאיציק 200 שקל. חודש מאוחר יותר, מכר חיימקה את המכולת למוישיק מהחנות ליד. למען הסר ספק, זה לא אקזיט. לא של חיימקה, לא של מוישיק, ובוודאי לא של איציק.

אז הנה, בפעם הראשונה, חוזה האקזיט הישראלי הראשון:

1.כללי - חוזה זה יגדיר את המונח "אקזיט" ואת השימוש הראוי בו.

2."המשתמש" - כל אדם המעוניין להשתמש במונח בצורה מילולית או כתובה.

3."אקזיט" (להלן: "המונח")

א.יוגדר כמכירה או הנפקה משמעותית (להלן "שווי") של חברה בתחום ההיי-טק או הביוטק.

ב."שווי" - יוגדר כסכום כסף הגדול מסכום ההשקעה המצטבר עד ליום המכירה בלפחות 50%.

ג.החברה הנמכרת תהיה חיה ומתפקדת ביום המכירה, ומכירתה לא תהיה כחלק מפעולה של חיסול החברה ונכסיה, כי גם זה כבר קרה.

4."אקזיט מוצלח" - בנוסף לאמור ב-3א,3ב,3ג, יוגדר כמכירה שבה השווי פי 5 מההשקעה המצטברת לכל הפחות. בנוסף, תישאר ההגדרה בתוקף רק אם החברה הנמכרת תמשיך להיות קיימת ופעילה לכל הפחות שבוע מיום האקזיט.

תנאי השימוש במונח:

א.השימוש במונח יהיה מוגבל לאנשים בוגרים, נורמטיביים, ואחראים.

ב.לא ישתמש במונח אדם אשר לא היה קשור לאירוע האקזיט בשום צורה.

ג.לא יישא אדם את שם המונח לשווא.

ד.לא ישתמש אדם במונח, אם לא ענה על לפחות אחת מההגדרות הר"מ בזמן האירוע: היה אחד המייסדים בחברה או אחד העובדים בחברה, או אחר אשר החזיק בלא פחות מ-0.5% בחברה.

ה.לא ניתן להעביר את ההגדרות שבסעיף ד' ואת הזכויות הגלומות שבהן. כלומר - אם אינך אדם העונה על סעיף ד' גדול, הרי שלא תוכל להשאיל אותם, להשתמש בהם, או לנכס אותם לעצמך. ולפי הדוגמה: אם חברך הטוב הוא מייסד חברה שנמכרה, הרי שלא תוכל להשתמש בביטוי "עשיתי אקזיט" או "עשינו אקזיט" על-פי חוזה זה.

ו."פסולי דיבור" - יוגדרו כאנשים שלא עבדו מעולם בחברה הנמכרת, עברו לידה ברחוב, הצטרפו לחברה יום אחרי האקזיט, עזבו את החברה הרבה לפני האקזיט, לא החזיקו בה מניות ע"פ סעיף ד' לעיל, יזמים אשר מעולם לא חוו אקזיט. פסולי הדיבור כהגדרתם לעיל יהיו מנועים מלהשתמש במונח בצורותיו השונות.

האקזיט הוא ידידכם, שמרו עליו.

הכותב הוא יזם ומנהל בתעשיית ההיי-טק