הפרוטוקולים של בנק ישראל חושפים: הנגיד פישר החליט להעלות את הריבית בניגוד לדעת הרוב

3 מתוך 5 המשתתפים בפורום המוניטרי המליצו לנגיד להותיר את הריבית על כנה ולא להעלותה, כיוון שסברו שיש להעדיף את "שיקולי הצמיחה" על פני "שיקולי האינפלציה" ; די לברברת בבנק ישראל / פרשנות, יוסי פרנק

מתברר כי החלטת הריבית האחרונה שבה החליט סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, להעלות את ריבית המשק ב-0.25% לשיעור של 4%, עוררה מחלוקת משמעותית בפורום המוניטרי המייעץ לנגיד בנק ישראל.

מהפרוטוקולים עולה כי שלושה מהמשתתפים בפורום הזה המליצו לנגיד להותיר את הריבית על כנה ולא להעלותה, לעומת שניים בלבד אשר המליצו על העלאת ריבית.

נזכיר כי החלטת הריבית היא אחריות בלעדית של נגיד בנק ישראל, וכי הפורום הוא בגדר "גוף מייעץ" שאין לנגיד כל חובה חוקית לקבל את המלצת חבריו.

3 החברים אשר המליצו על הותרת הריבית לחודש אוגוסט ללא שינוי הסבירו את עמדותיהם בכך שסימני ההאטה הכלכלית במשק כבר ניכרים. בנוסף, טענו כי מדד יוני היה נמוך משמעותית מהצפוי, אך בעיקר ניכרת הירידה במחירי הסחורות בעולם. כמו כן, טענו, ישנה ירידה בציפיות לאינפלציה בקרב כמה מהחזאים בשוק ההון.

מעבר לכך, סברו כי קיים סיכוי סביר כי מבלי להעלות את הריבית, האינפלציה תתכנס לתוך יעד המחירים שקבע הממשלה (בין 1% ל-3%) כבר במחצית הראשונה של 2009, ולכן יש להעדיף את "שיקולי הצמיחה" לעומת "שיקולי האינפלציה".

בנוסף, ביקשו חברי הפורום שהמליצו על אי שינוי לציין כי לעומת הפרסומים הקודמים אשר ניבאו עליות בריביות, הבנקים המרכזיים באירופה ובארצות-הברית נוטים שלא לשנות את גובה הריבית, דבר שאכן התממש. מנגד סברו שני חברי הפורום המייעץ אשר המליצו על העלאת ריבית, כי למרות מדד יוני הנמוך, האינפלציה השנתית עומדת על 4.8%, הרחק מטווח יעד המחירים.

בנוסף הסבירו, כי בניטרול ההוזלה הבלתי צפויה והחד-פעמית של הפירות והירקות הטריים, מדד יוני עלה ב-0.6% בהמשך למדדים גבוהים מאד שנרשמו בחודשים האחרונים. לגבי "שיקולי הצמיחה", סברו השניים, כי למרות הנתונים האחרונים המצביעים על האטה, ישנם עדיין נתונים נוספים אשר מצביעים עדיין על ההתרחבות בפעילות הכלכלית, כגון נתוני האבטלה היורדים.

לגבי הירידה שנרשמה במחירי הסחורות בעולם, סברו השניים כי עדיין מוקדם מאוד להכריז על שינוי כיוון ברור, וייתכן כי מדובר בפרק נוסף בתנודתיות שמאפיינת את שוק הסחורות העולמי.

על-פי חוק בנק ישראל החדש, שהנגיד פישר מנסה להעביר, ההחלטה על ריבית בנק ישראל תחדול מלהיות נחלתו הבלעדית של הנגיד שכאמור, הוא האחראי היחיד על החלטה, ותוקם "ועדה מוניטרית" המורכבת מבכירי הבנק, כולל הנגיד, אשר תחליט בקונסנזוס על גובה הריבית במשק. ברוב המוחלט של המקרים, מיישר הנגיד קו עם המלצת רוב חברי הפורום המייעץ, אך הפעם, הוא דווקא החליט לקבל את המלצת המיעוט.