הנכס היקר בעולם: משפחת ספרא מכרה את האחוזה בריביירה הצרפתית ב-500 מיליון אירו לאוליגרך רוסי

לילי, אלמנתו של אדמונד ספרא, לא רצתה למכור את הווילה הענקית, אך לא יכלה לסרב לסכום האדיר

מיסתוריות אופפת את מכירתו של הבית שהפך בין לילה לנכס היקר ביותר בעולם. על גבעות וילפראנס בריביירה הצרפתית, הפכה בסוף השבוע האחרון "וילה לאופולדה" לנכס הנדל"ן היקר ביותר בעולם. הווילה, נקנתה בעבור סכום עתק של 500 מליון אירו על ידי אוליגרך רוסי, שהעדיף להסתיר את שמו מהתקשורת.

המוכרת היא לילי, אלמנתו של הבנקאי היהודי אדמונד ספרא, שנרצח על ידי משרתו בשריפה שהצית ב-99. ספרא לא רצתה למכור את הבית עצום המימדים אך לא יכלה לסרב לסכום האדיר וחתמה בסוף השבוע על "קומפרומי דה ונט", הסכם מכירה לפי חוקי הנדל"ן הצרפתים. ההסכם נחתם מול נוטריון של בתי יוקרה בניס ובפני הנוטריון הפריזאי של ספרא, ועל פיו, המכירה הסופית תתבצע בתחילת ספטמבר הקרוב ולילי ספרא תיאלץ להיפרד מהבית שחלקה עם בעלה המנוח.

"וילה לאופולדה" שימשה את מלך בלגיה, לאופולד השני כבית מפלט בשנת 1902. בעוד האוליגרך עלום השם קנה אותו בסכום המשתווה ל-3.5 מיליארד פראנק, המלך הבלגי רכש את הנכס הנדל"ני המבוקש הזה עבור סכום סימלי של פראנק בודד אחד. אבל הוא עשה זאת כדי להפוך אותו לבית חולים שהוקדש לחיילים שלחמו במלחמת העולם הראשונה. באותה תקופה, איזור וילפראנס וקאפ פררה, בו ממוקמת הווילה, לא היה אלא איזור חופש פשוט.

מאה אחת מאוחר יותר, הבית שמתפרש על שמונה הקטרים ועל שטחו אפשר למצוא 1,200 עצי זית, פרדס לימונים, תפוזים ושזיפים, עוצב מחדש בסגנון "בל אפוק" והפך לפנינה נדלנ"יסטית לוהטת. לראייה, ספרא רכש את הווילה מג'ובאני אגנלי, הבעלים של חברת המכוניות "פיאט". לילי ספרא, קיבלה את הווילה בירושה מבעלה. בעבר משפחת ספרא אירחה בוילה המפוארת את נשיא ארצות הברית לשעבר, רונלד רייגן והזמר פרנק סינטרה

לא שווה יותר מ-250 מיליון אירו

כאמור הדייר החדש של הווילה הוא מיליארדר רוסי. למרות שהשמועות טענו שזה לא אחר מבעלי קבוצת צ'לסי, רומן אברמוביץ, מדובר באוליגרך פחות ידוע, אבל בכל זאת, אחד ששמו מופיע מאז שנת 89 כאחד מעשירי העולם במגזין פורבס. לדברי סוכן נדל"ן מקומי, "אחרי לונדון ומונקו, זה האיזור השלישי היקר ביותר בעולם וזו דרך עבור האוליגרכים הפחות ידועים להפגין את העושר שלהם ולגרום לאנשים לדבר עליהם, גם אם הם נשארים בעילום שם". תושבים בריביירה סיפרו כי "מדובר במרדף של אוליגרכים רוסים אחר נכסים באזור. כמו במכירה פומבית, גם כאן כל אחד רוצה לרכוש את הבית היקר ביותר, היאכטה הגדולה ביותר ועוד. רק כדי שכולם ידעו כמה הם עשירים".

סוכני הנדל"ן המקומיים מעריכים את הנכס בלא יותר מ-250 מיליון אירו, שהם 400 מיליון דולר. מחצית מסכום המכירה. לשם השוואה, ארמון פרטי של 7,000 מ"ר ליד האינווליד בפריז, נמכר לאחרונה לאוליגרך רוסי עבור 142 מיליון אירו.

אלא שאת דירוג מחיר השיא כבש עד לאחרונה מחירה של וילה לונדונית, סמוכה לגני קנגזינגטון, שנקנתה בשנה שעברה על ידי המיליונר ההודי לאקשמי מיטאל עבור סכום של 147.25 מיליון אירו. מיליונר אמריקאי אחר, רנדולף הרסט, שקנה בעבר בית בבוורלי הילס תמורת 112 מיליון אירו, תרם את ביתו כאתר הצילומים לסרט "הסנדק" של פרנסיס פורד קופולה. רוב הסיכויים שהמיליארדר המיסתורי ישתמש ב"וילה לאופולדה" החדשה שלו כבית לימי החופש החמים.

סוכן נדל"ן: "אחרי לונדון ומונקו, זה האיזור השלישי היקר ביותר בעולם וזו דרך עבור האוליגרכים הפחות ידועים להפגין את העושר שלהם ולגרום לאנשים לדבר עליהם, גם אם הם נשארים בעילום שם"

"וילה לאופולדה" שימשה את מלך בלגיה, לאופולד השני כבית מפלט בשנת 1902. בעוד האוליגרך עלום השם קנה אותו בסכום המשתווה ל-3.5 מיליארד פראנק, המלך הבלגי רכש את הנכס הנדל"ני המבוקש הזה עבור סכום סימלי של פראנק בודד אחד

השיאים הקודמים בנדל"ן למגורים (במיליוני אירו)

וילה בלונדון - 147.25

אחוזה בבוורלי הילס - 112

אלא שאת דירוג מחיר השיא כבש עד לאחרונה מחירה של וילה לונדונית, סמוכה לגני קנגזינגטון, שנקנתה בשנה שעברה על ידי המיליונר ההודי לאקשמי מיטאל עבור סכום של 147.25 מיליון אירו. מיליונר אמריקאי אחר, רנדולף הרסט, שקנה בעבר בית בבוורלי הילס תמורת 112 מיליון אירו, תרם את ביתו כאתר הצילומים לסרט "הסנדק" של פרנסיס פורד קופולה. רוב הסיכויים שהמיליארדר המיסתורי ישתמש ב"וילה לאופולדה" החדשה שלו כבית לימי החופש החמים.

משפחת ספרא

אדמונד ספרא, בנקאי יהודי ואיל הון שמוצאו מסוריה, הוא אחת מהדמויות המרתקות בעולם הפיננסי. הוא נולד בביירות לאביו ג'ייקוב ספרא, שנחשב למייסד שושלת משפחת הבנקאים המפורסמת. האב עסק במסחר פיננסי בתחילת שנות העשרים ועסקיו התפרסו על סוריה, לבנון ותורכיה.

ספרא הבן נכנס לעסקי המשפחה כשהיה רק בן 16 והתגלה כעילוי. הוא התעסק בתחילת דרכו במסחר זהב ומתכות יקרות, ומאוחר יותר, באיטליה, החל לנהל חברה למסחר. לאחר מלחמת השחרור, בעקבות יחס עוין ליהודי לבנון, עקרה המשפחה לאירופה ומאוחר יותר לברזיל, שם הקימו האב והבן את הבנק הברזילאי הראשון.

באמצע שנות השישים התיישב אדמונד ספרא בז'נבה והחל לפתח קשרים עם עשירי מונטה קרלו. באותה תקופה צמח הבנק מהון אישי של מיליון דולר לבנק ששוויו עומד על 5 מיליארד דולר, לא מעט בזכות רעיון שיווקי מבריק שהגה "תביא חבר לבנק ותקבל טלוויזיה".

באמצע שנות השבעים הוא הקים בניו יורק את Republic National Bank of New York ועשור מאוחר יותר כבר היו לבנק הזה 80 סניפים בסביבת העיר האמריקאית. באותה תקופה הוא גם קנה באמצעות איש קש את השליטה בבנק הבינלאומי הראשון.

בתחילת שנות התשעים הונו נאמד ב-2.5 מיליארד דולר. באותה תקופה החלה מחלת הפרקינסון שלו. הוא נישא בגיל מאוחר ללילי, רעייתו. לזוג לא היו ילדים. בשנת 99 הוא נרצח על ידי משרתו האישי, שהעלה את הבית באש. לחוקרים סיפר המשרת, כי רצה לזכות בהערכת מעסיקו לאחר שיחלץ אותו מן הלהבות. ספרא נהג להעסיק ישראלים, יוצאי יחידות קרביות, כשומרי ראש אישיים שיגנו עליו ב"וילה לאופולדה".