שר האוצר הכריז חגיגית על קידום הפריפריה: בפועל יקוצץ תקציב הפיתוח

מנכ''ל משרד הפנים: "לא תקין שהדברים לא מגיעים למנכ''ל המשרד כדי להגיב מקצועית"

יחד עם הצעת התקציב וחוק ההסדרים לשנת 2009, הציג אתמול שר האוצר רוני בר-און בחגיגיות את "תוכנית עדיפות לאומית לפריפריה" והסביר שמדובר באירוע היסטורי וכי זו הפעם הראשונה שיש תוכנית מקיפה ואינטגרטיבית לפריפריה. הרעיון של התוכנית, הסבירו בסביבת השר, הוא הסטת תקציבים מהמרכז לפריפריה. גולת הכותרת של התוכנית היא שהחל מהשנה הבאה 80% ממענקי הפיתוח יושקעו, על פי חוק, בפריפריה, לעומת כ-30% בשנים האחרונות.

בשנת 2008 הגיע סכום תקציבי הפיתוח לרשויות ל-300 מיליון שקל. בשנים עברו, עקב מנגנון החלוקה הקיים, רק כ-90 מיליון שקלים הושקעו בסופו של דבר בפריפריה, כאשר שאר הכספים הלכו לרשויות החזקות ביותר.

כתוצאה מכך החליט בר-און על ביטול הקריטריונים הקיימים ועל חובת הקצאת 80% מתקציבים אלו ליישובי הפריפריה. בשנת 2009 היו אמורים להגיע לקופת תקציבי הפיתוח של הרשויות בפריפריה לא פחות מ-240 מיליון שקלים (80%).

תשובה תמוהה

בתחילת השבוע שאל "גלובס" את משרדי האוצר והפנים על היקף תקציב מענקי הפיתוח לשנת 2009. באוצר השיבו כי טרם הוחלט על הסכום. התשובה היתה תמוהה שכן ביום שלישי תכנן שר האוצר להציג את התקציב ומדובר על לא פחות מ-300 מיליון שקל (הסכום שהוקצה בתקציב 2008 כאמור). בכיר במשרד הפנים אמר ל"גלובס" כי אכן לא הוסכם עדיין על הסכום הסופי ובכוונת המשרד לדרוש מהאוצר להגדיל את תקציב הפיתוח מעבר ל-300 מיליון שקל.

אלא שבחוק ההסדרים, שהוצג אתמול על ידי האוצר, קובע אחד הסעיפים כי "יש להפחית 100 מיליון שקלים ממענקי הפיתוח הניתנים לרשויות המקומיות".

למרות שרוב תקציבי הפיתוח מיועדים לשיפור תשתיות הרשויות המקומיות, דווקא שר הפנים, מאיר שטרית, היה הראשון שבירך את בר-און על התקציב ומיהר לקרוא לשאר שרי הממשלה לאשר את תקציב 2009 במתכונתו הנוכחית.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "ההצעה להקטין את תקציבי הפיתוח מצויה ב'חלופה החברתית' שהוצגה אתמול. חברי הממשלה יקבעו איזה מן החלופות יאומצו. מעבר לכך, ההצעה להפחית את תקציבי הפיתוח עדיין מביאה לגידול משמעותי בתקציבי הפיתוח בפריפריה, שיגדלו מ-90 מיליון שקל ל-160 מיליון שקל. במקביל יופחתו תקציבי הפיתוח במרכז".

מנכ''ל משרד הפנים, אריה בר, שעודכן על הקיצוץ המוצע דרך "גלובס", מסר בתגובה: "נראה לי לא תקין שהדברים הללו לא מגיעים למנכ''ל המשרד על מנת להגיב מבחינה מקצועית".

השר שטרית, שמתנגד נחרצות לקיצוץ, מסר בתגובה כי "על אף הסעיף הנ"ל בחוק ההסדרים אמשיך להתעקש על אישור התקציב בממשלה, אך אין זה אומר שבהמשך הדרך לא יתבצעו שינויים כאלה או אחרים בתקציב עצמו". *