על ספת הפסיכולוג הפיננסי

15 טיפים לזיהוי המכשול הפסיכולוגי ולעקיפה אלגנטית שלו

1. מים רווח של 100% לא מספיק

למשקיעים רבים נדמה שהם יודעים לסחור, ושהם מרוויחים כסף כאשר הם משקיעים במניות בשוק עולה. השאלה היא ביחס למה. רווח של 100% נשמע מרשים, נכון? אבל רווח של 100% עלוב אם באותה תקופה שוק המניות עלה ב-200%. לכן, צריך לדעת לבצע השוואה נכונה של הביצועים שלכם בשוק, ולהשוות את הביצועים לכלל המניות. כך גם בשוק יורד: משקיע שמפסיד פחות מכלל המניות הוא זה שקיבל החלטות נבונות.

2. ספרינטר ורץ מרתון לפי הנוחות

יש משקיעים שיוצאים מהשוק ונכנסים אליו במהירות יחסית, במטרה לנצל את תנודות השוק. אם הם יבחנו באופן מפוכח אובייקטיבי את שיעורי הרווח שהם מציגים בטכניקה הזו, הם יגלו להפתעתם שהיא גורמת בפועל להקטנתם.

לעתים, כאשר הטכניקה הזו גורמת להפסד גדול, המשקיע - מתוך צורך לא לקבע הפסד - הופך למשקיע לטווח ארוך. למרות שבעבר החזיק מניה למספר ימים בודדים, אותו הפסד משמעותי גורם לו לחשוב על עצמו כעל רץ למרחקים ארוכים, כשלמעשה הוא ממתין להתאוששות.

המצב שונה באופן מהותי כאשר סוחרים באופציות ובחוזים עתידיים. במקרים כאלו יש לבחור את כיוון תנועת המחיר כדי להשיג תשואה חיובית גם בירידות, ולא רק בעליות. מסחר כזה שקול לביצוע טוב יותר מהמדד אליו מתייחסים, כך שתשואה של 10% שקולה לעלייה גבוהה מ-10% במדד היחס - יעד קשה מאוד להשגה.

נשמע מפתה? הניסיון מראה שכ-90% מפסידים כסף במסחר בחוזים. לעומתם רק קבוצה קטנה של מקצוענים במסחר משיגים רווחים, שאותם הפסידו עמיתיהם.

3. המטרה: קודם כל לא להפסיד

כדי להפוך למשקיע מוצלח יש לצבור ניסיון רב במסחר, לפתח שיטות ותכניות מסחר טובות - ובעיקר, לנהל את הסיכון בצורה זהירה ומחושבת. הדבר החשוב ביותר בניהול הסיכון הוא לא להפסיד כסף רב. אפילו משקיע טוב שיסכן רק שליש מכספו בכל עסקה, עשוי להפסיד בעסקה הראשונה. הפסד כזה יותיר אותו עם שני שלישים מכספו, והעסקה הבאה בסכום דומה תגרום לו כבר לסכן מחצית מכספו. במצב כזה, הפחד ממחיקת כל ההון העצמי חזק מאוד וגורם למשקיע לשיבוש בשיקול הדעת ולכן גם להפסדים נוספים.

בעלי הניסיון יגבילו מאוד את הסכום שהם מסכנים בעסקה בודדת - לא יותר מ-5% מההון המיועד להשקעה ומסחר. עם הגבלה כזו, גם כמה הפסדים בתחילת הדרך לא יגרמו להם לאבד את הראש.

4. שימו לב: רווח בעסקאות ראשונות משבש את הדעת

מצב של רווח בעסקאות הראשונות גורם לשיבוש שיקול הדעת. תחושת הביטחון לאחר הצלחה והשגת רווח גורמת למשקיעים מתחילים להרגיש שהם מבינים את השוק ויודעים לעבוד בו ולייצר כסף. כתוצאה מהאופוריה הזו, הם לוקחים סיכונים גבוהים יותר ומתנהגים בחוסר זהירות. גם במקרה כזה עלול המשקיע, שהתחיל ברגל ימין, למצוא את עצמו ללא ההון שאיתו יצא לדרך.

החכם האמיתי הוא השוק ולא אנחנו

משקיעים רבים מקבלים החלטות בצורה נבונה ועל סמך שיקולים הגיוניים, אבל לעתים התנהגות השוק אינה עומדת בקנה אחד עם ההיגיון. בזמן ההתנתקות מעזה, למשל, אנשים רבים היו משוכנעים שהממשלה תיפול או שהבורסה תתרסק או שניהם יחדיו. בתסריט כזה או אחר הם ציפו ששוק המניות יהיה פסימי ויגיב בירידות משמעותיות ומתמשכות.

אולם לשוק היה היגיון אחר, ולאחר מהלך קצר של ירידות חזרה הבורסה לעלות בצורה חדה לשיאים חדשים. וכל מי שההיגיון שלו הורה לו לצאת מהבורסה לא השתתף בחגיגה, ומצא עצמו מחוץ לשוק - לא מרוויח או שנאלץ לחזור לשוק במחירים גבוהים בהרבה.

5. מניה יכולה לרדת - ואז לרדת עוד

לעתים אנחנו קונים נכס ומחירו יורד. בהתחלה אנחנו סבלניים, כי הגיוני שמחירה של מניה יירד. גם שערי מט"ח עשויים להיחלש באופן זמני. לאחר מהלך של ירידה משמעותית אנחנו לא מאמינים שהיא תימשך. כמה עוד? כתוצאה מהתחושה הזו, משקיעים רבים מוצאים את עצמם מבצעים רכישות נוספות של אותה מניה. ההיגיון העומד מאחורי החלטת הקנייה הוא שלא תיתכן ירידה נוספת במחיר המניה או בשער המטבע. ויש עוד לוגיקה: אם נקנה כמות כפולה במחיר הנמוך, נזדקק לעלייה של מחצית ממה שהפסדנו כדי לעבור לרווח.

הרגשה כזו, שגורמת לנו קניות נוספות, עלולה לעלות ביוקר. עלינו להבין שמה שאנחנו חושבים ומעריכים לא תמיד רלבנטי למה שיתרחש בשוק בפועל. ייתכן שהכוחות הפועלים שהביאו לירידת המחיר עשויים להיות חכמים בהרבה מאיתנו, ושהייתה להם סיבה טובה להחלטות המכירה שהורידו את המחיר.

המחיר הוא האמת היחידה

משקיע חכם וזהיר לעולם לא ייאבק במחיר ולא יילחם בהפסד. לינדה בראדפורד ראשקה היא סוחרת ידועה ונשיאת החברה שנושאת את שמה, LBR Group, ומי שטבעה את המשפט "המחיר הוא האמת היחידה". כוונתה הייתה שמשפטים כמו, "לא יכול להיות שהמחיר יירד/יעלה כל כך" אינם רלבנטיים לסוחר שרוצה להצליח.

לכן, כדי להיות משקיעים נבונים עלינו להכיר בעובדה שהידע שלנו על המחיר והיכולת שלנו לחזות מה יקרה לו מוגבלים מאוד. הכרה זו היא שמאפשרת גמישות וניידות גבוהה, שחשובות כל כך לעשיית רווחים.

6. איך לבנות תוכנית מסחר מסודרת?

כשאנחנו משקיעים או סוחרים בבורסה עלינו לבנות תוכנית מסחר מסודרת, שכוללת קריטריונים לקבלת החלטת קנייה. תוכנית כזו צריכה לכלול החלטה מראש על גובה ההפסד שנוכל לספוק במקרה שהמחיר יורד - וגם את המחיר הפוטנציאלי שהמניה צפויה להגיע אליו. ההפרש בין מחיר הקנייה למחיר חיתוך ההפסד הוא עיקר הסיכון שלנו. ההפרש בין פוטנציאל העלייה למחיר הקנייה הוא הסיכוי שלנו. תוכנית מסחר טובה היא זו שאם נעקוב אחרי נישאר עם תוחלת רווח חיובית.

אחד הדברים הבסיסיים ביותר שתוכנית מסחר צריכה לכלול הוא חישוב היחס בין גובה ההפסד האפשרי והרווח המצופה - כלומר יחס הסיכוי לסיכון. כמובן, התוכנית צריכה לכלול גם את חישוב ההסתברות לרווח לעומת ההסתברות להפסד.

איך מחשבים זאת? הנה דוגמה. נניח שקיבלנו החלטת קנייה במחיר של 103, כאשר אנו יודעים שיש נקודת תמיכה במחיר של 100. נקודת תמיכה, נזכיר, היא רמת מחיר שבה ניתן לזהות הימצאותם של קונים רבים, ולכן יש לצפות שהמחיר לא יירד מתחת לרמה זו. נחליט למכור אם המחיר יירד מתחת לרמת התמיכה - למשל, אם הוא יירד ל-98. במצב כזה, הסיכון בעסקה הוא להפסיד 5 (103-98).

מצד שני, במצב של רווח אנחנו צופים שמחיר המניה יגיע ל-118, כלומר פוטנציאל הרווח הוא 15 (118-103). במצב כזה יחס הסיכוי מול הסיכון הוא שלוש לאחד (15/5).

7. מתי טוב ללכת עם הזרם?

סוחר שרוצה להגדיל את סיכויי הרווח שלו יפעל עם המגמה, ולא נגדה. פעילות עם כיוון המגמה מגדילה בהרבה את הסיכוי ליצירת רווח ומאפשרת ליצור מצבים רבים בהם יחס הסיכוי מול הסיכון גבוה יותר.

מהו קו מגמה? קו מגמה עולה מתאפיין בנקודות שיא ושפל עולות. טווח הגל העולה, שנמצא עם כיוון המגמה, ארוך יותר מטווח הגל היורד, שאורך השינוי בו קצר יותר בהיקף השינוי וגם במשך הזמן.

הבעיה העיקרית בצורת פעילות זו היא קביעת המגמה. לפני שנקבל החלטה לסחור, נצטרך לקבוע לעצמנו אילו קריטריונים קובעים עבורנו את כיוון המגמה לתקופה הרלבנטית. החלטה כזו יכולה להיעשות על פי ממוצעים נעים, נקודות שיא ושפל או כלים אחרים. ברגע שנקבע את המגמה עלינו להישאר צמודים לה, ומעתה נקבל החלטה קנייה או מכירה רק עם כיוונה.

8. גם לסוחרים יש רגשות

אל תתעלמו מהרגשות שלכם, תתמודדו איתם. לכל הסוחרים, שמקבלים החלטות קנייה ומכירה, יש רגשות והם גורמים לרובם לשיבוש שיקול הדעת, וכתוצאה מכך גם להפסדים.

כאשר אנחנו מרוויחים מהשקעה, מנקר בנו חשש מתמיד שהרווח יקטן, ייעלם ואולי אף יהפוך להפסד. לכן, כל תנועת מחיר בכיוון הנגדי גורמת לנו לקבל החלטה לצאת מהפוזיציה ברווח קטן או ללא רווח כלל.

בתסריט ההפוך, בו אנחנו מפסידים, הנטייה הטבעית שלנו היא להמתין בסבלנות שהמחיר יחזור לעלות. לעתים קרובות הוא אכן עולה ואנו מוצאים את עצמנו שוב בסיטואציה הראשונה - מוכרים עם רווח קטן או ללא רווח.

קורה גם שהמחיר לא עולה בחזרה וההפסד גדל. עם הזמן, הדברים בתודעתו של הסוחר משתנים. התקווה לשיפור, ולא שיקול הדעת ההגיוני, היא שמנחה אותו. בכל פעם שהמחיר מתחיל לעלות הופכת התקווה והכמיהה לשיפור מנת חלקו לדומיננטית. אבל אם המחיר אכן בכיוון מטה, כל עלייה היא זמנית בלבד, לפני שהמחיר ימשיך לרדת ויגדיל את ההפסד.

הדינמיקה הזו גורמת לסוחרים רבים להרוויח מספר רב של פעמים, לחוש ביטחון שהם מבינים ויודעים עניין - אך עסקה אחת מפסידה תגרום לכל הרווחים להיעלם ותותיר אותם עם הפסד. חלק מהסוחרים יעשו לעצמם הנחות ויאמרו שלא נורא להפסיד פעם אחת אחרי כמה פעמים שהרוויחו - וכך הם יתעלמו מהתוצאה הסופית.

בזה בדיוק תעזור תוכנית המסחר, שמגדירה מראש לכמה אחוזי רווח אנחנו מעריכים שנוכל להגיע וכמה אחוזי הפסד נוכל לספוג לפני שנקטע כל השקעה.

9. מתי להיות פחדנים גדולים?

כדי להישאר בשוק ולהרוויח לאורך זמן עלינו לאמץ גישה הפוכה: עלינו לברוח מהר כאשר נוצר הפסד, ולהיות פחדנים גדולים משפנים כדי שההפסד לא יגדל. לעומת זאת, כאשר נרוויח נלחם בנטייה הטבעית שלנו לדעת כמה הרווחנו באופן סופי, ולצאת מהעסקה עם רווח קטן.

זכרו: מספר הפעמים שתרוויחו או שתפסידו אינו משנה. חשוב שתישארו עם יותר כסף לאחר כמה עסקאות. סוחרים מנוסים מתרגלים למספר רב של הפסדים קטנים, אבל כאשר הם מרוויחים הם ינצלו את המצב להשגת רווח גדול מאוד, שיכסה את ההפסדים הקטנים ואף יותיר אותם עם רווח משמעותי.

לסיכום, כדי להצליח במסחר עלינו ללמוד לנתק את עצמנו מהרגשות שלנו. צריך להודות: הפחד מהפסד ותאוות הבצע גורמים לשיבוש בשיקול הדעת ולהפסדים. רווחים משיגים באמצעות עבודה קשה, הבנת הסיכונים, סבלנות ומשמעת עצמית, ולא באמצעות שאיפות ילדותיות ותקוות שכך יקרה.

10. לתפוס רוח גבית מהירידות

לכל אחד יש נטייה טבעית לקבל החלטות בצורה מסוימת. רובנו חושבים הרבה יותר על קנייה של נכס ועל עליית המחיר שלו, וכמעט שאיננו מסוגלים לחשוב על ירידת מחיר. אבל זו בדיוק הנטייה של חלק מהמשקיעים, וכדי לכולם להכיר אותה.

ההנחה העיקרית של אותם משקיעים היא שהמחיר צריך ועומד לרדת. ציפייה כזו עשויה לנבוע מההערכה, למשל, שצפויה הידרדרות במצב הביטחוני או הפוליטי, או לאחר גל של עליות מחירים שיוצר תחושה שהם גבוהים מדי ובוודאות עומדים לחוות תיקון ולרדת.

מי שרוצה להרוויח מהמסחר צריך להיות מסוגל לקבל החלטות בשני הכיוונים. כדי להגיע למצב של קבלת ההחלטות אובייקטיבית, שאינה מושפעת מהנטייה הטבעית שלנו, עלינו להיות מודעים לשני כיווני החשיבה.

מהי הנטייה הטבעית שלכם? תוכלו לדעת אם תבחנו את העסקאות שביצעתם עד כה. אם לא הגבלתם את עצמכם מראש לכיוון מסוים ובניתם על עליות מחירים ולא על ירידות - הכיוון שלכם לונג. יש לכם נטייה לקבל החלטות קנייה. זה הזמן להכיר את הצד השני של המשוואה ולהכין תוכנית מוגדרת שתקבע מה כדאי למכור בשורט ובאילו תנאים. רק הליך של בדיקת העסקאות והסקת מסקנות יגרום לנו להשתפר ויהפוך אותנו לסוחרים מצליחים.

הכותב הוא מנכ"ל תטא 1 השקעות