תקדים: ניתן לעכב ביצוע צוואה או ירושה גם בטרם הוגשה בקשה לביטולה

הרשם לענייני ירושה במחוז באר-שבע והדרום, עו"ד צבי קויש: ניתן לעכב ביצוע צוואה או ירושה גם בטרם הוגשה בקשת הביטול, כשם שניתן לעכב ביצוע פסק דין של בית משפט בטרם הוגש הערעור עליו

הרשם לענייני ירושה במחוז באר-שבע והדרום, עו"ד צבי קויש, קבע בהחלטה תקדימית כי ניתן לעכב ביצוע צו קיום צוואה, גם בטרם הוגשה בקשה לביטולו.

למנוח ו' היו 3 ילדים, שניים מאשתו הראשונה. למרות זאת בצוואתו הותיר את רכושו רק לאשתו השנייה. זו ביקשה לקיים את הצוואה ואף ציינה שלמנוח ילדים מנישואיו הקודמים. העתק מבקשתה הועבר להם באמצעות אימם, אך הם לא הגיבו ולפיכך ניתן צו לקיום הצוואה.

כעבור שבועיים הגישו הילדים, באמצעות אימם, בקשה דחופה לעיכוב ביצוע צו קיום הצוואה. לטענתם, אביהם נפטר עקב סרטן בראש ובעת כתיבת הצוואה "היה המנוח בשלביה הקשים והסופיים של המחלה... ולמעשה אינו צלול בדעתו וחשוף לאונס, תחבולות, הטעיה והשפעה בלתי הוגנת". לדבריהם, הם ואימם היו בחו"ל, ולכן ראו את הבקשה לקיום הצוואה באיחור.

מניעת פגיעה

הרשם קויש אישר להם לקבל העתק צילומי של תיק הרשם, משום שהם בעלי עניין בעיזבון אביהם, שחויב במזונותיהם. באשר לעיכוב הביצוע ציין, שתקנות הירושה מאפשרות לעכב ביצוע צו קיום צוואה/ירושה אם הוגשה בקשה לתיקונו או ביטולו.

ואולם, לדעתו, ניתן לעכב ביצוע גם בטרם הוגשה בקשת הביטול, כשם שניתן לעכב ביצוע פסק דין של בית משפט בטרם הוגש הערעור עליו. "ההיגיון שמאחורי האפשרות ליתן צו עיכוב ביצוע הוא לאפשר למי שעלול להיפגע מהצו למנוע את הפגיעה בזמן שמתבררת בקשתו. היגיון זה קיים גם - ואולי אף ביתר שאת - בתקופה שמן המועד שבו נודע לו מתן הצו, ועד למועד הגשת הבקשה לביטולו. נראה כי כוונת מחוקק המשנה היתה להגן על מי שעלול להיפגע כאמור".

קויש התחשב בכך שבקשת עיכוב הביצוע הוגשה רק שבועיים אחרי מתן הצו, וכן שלא ניתן לומר שבקשת הביטול חסרת סיכוי. לא ברור אם ניתן להחזיר את המצב לקדמותו, הוסיף הרשם, אולם "בעניין מאזן הנזקים של הצדדים נראה שהכף נוטה למתן צו עיכוב הביצוע, בין השאר בהסתמך על הזמן הקצר שעבר מאז ניתן הצו וכאשר מדובר בעניינם של קטינים". הוא קבע כי עיכוב הביצוע יתבטל בתוך שבועיים אם עד אז לא תוגש בקשת הביטול.