המדריך לבניית אתר: כל השלבים להקמת אתר ייחודי ומקצועי לעסק

בעידן בו החשיבות של אתר אינטרנט לכל עסק אינה מוטלת בספק, מעטים האתרים שמצליחים להתבלט ; "גלובס" מציג את כל השלבים להקמת אתר שימשוך לקוחות - משלב האיפיון, דרך התוכן ועד קידומו בגוגל

הקמת אתר היא היום כלי ראשון במעלה ליצירת חשיפה ונגישות ללקוחות, אך כדי להשתמש בו נכון ולהבליט אותו מבין מיליוני האתרים ברשת, יש לבנות אותו בצורה יסודית. קחו למשל את ישראל ישראלי, עו"ד המתמחה בדיני ירושה העובד ממשרד ביתי בראש העין ורוצה להשיג קהל לקוחות חדש. הוא מרגיש שהוא צריך להסביר, קודם כל, כמה חשוב לכתוב צוואה, ומה הם בעצם דיני ירושה. אז הוא מחליט, בצדק, להקים אתר תוכן קטן שיכלול מערכת עמודי תוכן בסיסית (אליה הוא יוכל להעלות כמה מאמרים שירצה), פורום קטן לשאלות ותשובות, קצת מידע עליו, כתובת אינטרנט עם שמו, וכמובן, מיקום טוב בגוגל לחיפוש מילים כמו 'צוואה' ו'ירושה'.

איך עושים זאת? יש לא מעט משרדי אינטראקטיב שעושים בדיוק את זה: מרכזים במקום אחד את אנשי התוכן, התכנות, העיצוב, האיפיון וקידום האתרים - העניין הוא שהם יגיעו, בדרך כלל, לאתר לא מאוד מיוחד, ויגבו מחיר גבוה, לעתים יותר מפי שניים, מהסכום שתשקיעו אם תרכזו את העבודה בעצמכם. הנה השלבים שתצטרכו לעבור בדרך לאתר מקצועי ומיוחד.

1. איפיון: מה מטרת האתר ולמי הוא פונה

הטעות הראשונה והנפוצה ביותר, שעלולה לגרום לכם להוציא על אתר האינטרנט שלכם הרבה משתכננתם - היא היעדר איפיון מסודר.

ההחלטה היא אמנם הצעד הראשון, אך מיד אחריו יש לשבת ולכתוב איפיון מסודר המגדיר את צביון האתר. מה המטרה שלו? למי הוא פונה? מה יהיה היקפו? את האיפיון העיצובי ('איך האתר יראה') יעשה אתכם המעצב, ואת תכנון ההפניות מעמוד לעמוד יעשה אתכם המתכנת - כך שכל שאתם צריכים להחליט, בראש ובראשונה, הוא מה אתם רוצים שיהיה באתר, ואיזה סוג של אתר הוא יהיה (ראו מסגרת).

האם מדובר יהיה בחנות מקוונת, שתעביר לכם הזמנות לחנות הפיזית - או שמא עמוד בודד המסביר עליכם? האם תרצו עמוד עם תמונות של בית העסק ועמוד עם סיפורי לקוחות? איך תרצו שיצרו עמכם קשר - בדוא"ל, או רק בטלפון? את כל הדברים האלה יש לדעת (ולרשום, בצורה מסודרת) עוד לפני הפגישה עם בעל המקצוע הראשון.

* מה תצטרכו להחליט?

- כמה עמודים יש באתר?

- האם תרצו להוסיף עמודים נוספים?

- האם האתר דינאמי או סטטי (ראו מסגרת)?

- אילו פרטים אתם רוצים שיופיעו באתר ובאיזו חלוקה (לדוגמה, "אודות", "לקוחות מספרים", "היסטוריה של העסק", "מפת הגעה", "פרטי יצירת קשר")?

- האם יש לכם לוגו / מיתוג / קו גראפי קיים, או שאתם צריכים אחד חדש לגמרי?

* עם מי כדאי לדבר? חברים שמבינים באינטרנט. מומלץ לקרוא פורומים בנושא ולשוטט באתרים נוספים בקטגוריה כדי לבדוק מה מקובל.

* כמה זה עולה? חינם.

2. תוכן: המפתח - תמציתיות וניסוח בהיר

מובן מאליו שהחלק החשוב ביותר באתר שלכם, בין אם הוא יהיה סטאטי או דינאמי, תדמיתי או אינטראקטיבי (ראו מסגרת) - הוא התוכן, והדרך שבה הוא יוצג. טקסטים מנוסחים היטב, מעניינים ועשירים, לצד עיצוב מקצועי ואלגנטי - יעשו את ההבדל בין אתר שיביא לקוחות, לאתר שיבריח אותם.

גם אם אתם האנשים הכריזמטיים והמעניינים ביותר בעולם, לא כולם ניחנו ביכולות כתיבה וניסוח, ולכן מומלץ להעביר את הטקסטים, אחרי שנכתב הגרעין שלהם, לעריכה של לפחות שני אנשים בעלי ניסיון בסיסי בכתיבה או בעריכה.

על התוכן להיות תמציתי, מנוסח היטב ולשדר את מה שאתם רוצים לשדר, כשאחד הדברים הראשונים להיזהר מהם הוא יומרה: אם מדובר במשרד עורכי-דין ביתי שכולל עו"ד ומזכירה, עדיף שהטקסטים לא יתייחסו אליו כאל "משרד עורכי הדין המוערך", ועדיף גם לא לפתוח מגילת ערכי מותג ארוכה עם המילים "אצלנו בקסלמן עורכי-דין".

לקוחות פוטנציאליים מרגישים מתי מנסים לרמות אותם עם הגזמות, והם בדרך כלל נמנעים מחשש שינסו לרמות אותם גם בכסף.

* עם מי כדאי לדבר? חברים כותבים, בני משפחה כישרוניים או חברות תוכן אינטרנט עצמאיות, כמו blink.co.il ו-3points.co.il.

ישנם גם קופירייטרים פרטיים כמו contents.blogli.co.il.

מבחר נוסף ניתן למצוא ב-Tikshurim.co.il.

* כמה זה עולה? עד 30 דולר לשעת כתיבה / עריכה.

3. עיצוב: חלון הראווה של העסק

כשיהיו בידכם איפיון מבנה האתר והתוכן, תהיו מוכנים לאחד השלבים המלהיבים בבניית אתר: העיצוב. בחירת המעצב קריטית לאיכות האתר, ואם האתר שלכם יהיה מכוער, הגיוני שיעשה יותר נזק מתועלת. מעצבי אתרי אינטרנט (המכונים גם 'גרפיקאים') מתחלקים, כצפוי, למגוון רמות ומחירים - כשהזולים מביניהם גובים מאות עד אלפים בודדים של שקלים לאתר שלם (כמו ADWD ו-Prinstyle.net), בעוד שהוותיקים שבהם יוכלו לבנות לעסק שפה גרפית שלמה ולעצב את תדמיתכם מחדש - במחירים שמתאימים יותר לעסקים בינוניים ומעלה. אלה יוכלו בדרך כלל להציע לכם לא מעט שירותי ערך מוסף (כמו ייעוץ מיתוגי או בניית מצגות). בנושא זה כדאי להציץ באתר "הופ - עיצוב ישראלי ברשת" (hoop.co.il), ובלוח הפרילנסרים של אתר קונספציה ((exego.net/freelance/jobs, שם אפשר למצוא מתכנתים וגרפיקאים טובים.

מה שהמעצבים יעשו, למעשה, הוא לשבת איתכם על מבנה האתר (ולעזור לכם 'לבנות' אותו מחדש בצורה הגיונית ושמישה יותר) ועל התכנים, ולהבין יחד אתכם איזה עיצוב דרוש לכם. העבודה תתחלק, בדרך כלל, לפי עמודים - כשמחירו של עמוד ראשון (ראשי) הוא הגבוה ביותר.

בדרך-כלל ניתן יהיה ליצור עסקת חבילה שתכלול גם לוגו (במידה ואתם זקוקים למיתוג חדש לעסק), כרטיסי ביקור חדשים (עם כתובת האתר) ועמודים משניים.

תהליך העיצוב נמשך בדרך כלל 4-14 ימי עבודה, כשהתוצר הסופי שאמור להתקבל הם קבצי PSD, או, בדרך כלל בתוספת תשלום, דפי HTML - מה שחוסך מעט עבודה בהמשך.

העיצוב מתחיל, למעשה, כקובץ פוטושופ בצורת עמוד אינטרנט - שהופך, או על-ידי הגרפיקאי או בהמשך על-ידי המתכנת, לעמוד HTML - שמאחוריו תוכנס הטכנולוגיה של האתר.

* מי יכול לעזור? מעצבים צעירים (ADWD.net, Prinstyle.net), מעצבים מקצועיים.

* כמה זה עולה? בין 500 שקל (לאתר תדמית בסיסי עם מעצב מתחיל) ל-15,000 שקל (לאתר אינטראקטיבי מקיף עם מעצב מנוסה).

4. תכנות: מצרך יקר וחיוני לאתר מוצלח

התכנות הוא השלב שאליו לרוב מתכוונים כשאומרים 'לבנות אתר'. אתר אינטרנט הוא, למעשה, סוג של אפליקציה מקוונת קטנה שהדפדפן מריץ על שרת מרוחק בכל פעם שמזינים את כתובת הדומיין. במילים אחרות: כשאתם מזינים את הכתובת בדפדפן (לדוגמה, אינטרנט אקספלורר), המחשב שלכם שולח בקשה למחשב אחר להריץ עבורו את האפליקציה שהיא עמוד הבית של האתר המבוקש. השרת מריץ את האפליקציה, ושולח את המוצר המוגמר - דף אינטרנט - למחשב הביתי שלכם, ששומר אותו בזיכרון המטמון, כדי להריץ את רובו מהר יותר בפעם הבאה.

את האפליקציות האלה, שנכתבות באחת משתי שפות תכנות פופולאריות (ASP ו-PHP, ראו מסגרת), כותבים מתכנתים: המצרך הנדיר והיקר ביותר בכל התהליך.

רוב חברות בניית האתרים יציעו לכם, כאמור, פתרון הכולל את כל השלבים במדריך, אך זכרו שסטודיו לעיצוב יעשה כמעט תמיד עבודה טובה יותר ממעצב בית שיושב בחברה לבניית אתרים, בדיוק כשם שחברת בניית אתרים תעשה לרוב עבודה טובה יותר ממתכנת היושב בסטודיו לעיצוב. אל המתכנת (או חברת המתכנתים) אתם מגיעים כשבידכם האיפיון המקורי (שבוודאי עבר עריכות אינספור עד שלב זה) וקבצי העיצוב הסופיים - כשעבודת התכנות עשויה להמשך פרק זמן של בין 7 ל-45 ימי עבודה, ומחירה יכול לנוע בין 500 ל-10,000 דולר - תלוי במורכבות המערכת. בבניית אתר תדמיתי מדובר בעבודה טכנית אפסית הנמשכת כמה שעות, כשחברות רבות (ובשלב זה כדאי להתייעץ עם המעצבים המתחילים, שמכירים גם מתכנתים מתחילים) יוכלו לספק את השירות במאות שקלים בודדים.

אתר מורכב יותר, שיכלול מגזין, מערכת וידאו או חנות מקוונת, ידרוש עבודה מותאמת אישית (כשגם פה יבואו לידי ביטוי לא מעט אלמנטים מוכנים - המכונים 'מודולים'), שתעלה, מטבע הדברים, יותר.

במקרים רבים (ובמיוחד אצל חברות תכנות גדולות יותר) תוכלו לקנות רישיון למערכת קיימת, ולעשות לה מעט התאמה אישית. ממש כמו ברכישת תוכנת מדף, תוכלו לקנות 'אתר תדמיתי' או 'חנות' כמוצר מוגמר. חשוב לציין שבמקרים מסוימים במוצרים האלה לא ניתן להטמיע עיצוב מותאם אישית, וכך הם עלוילים להיראות דומים מאוד לאתרים של המתחרים.

* עם מי כדאי לדבר? המעצב (הם עובדים עם כמה מתכנתים קבועים, בדרך כלל), וחברות בניית אתרים כמו Comrax (לחברות מסחריות גדולות), NetBiz (לחברות בינוניות) ו-LoGate.co.il (לעסקים קטנים). תוכלו גם להיכנס לפורום המתכנתים ב-Hosts.co.il ולפרסם מודעה.

* כמה זה עולה? בין 500 ל-10,000 דולר.

5. אחסון: בית בעשרה שקלים

כאמור, אתר האינטרנט שלכם הוא אפליקציה שצריכה לרוץ על מחשב מרוחק על מנת לעבוד. אבל מנין מביאים שרת? שרת הוא בדרך כלל מחשב חזק במיוחד הכולל מאות ג'יגות של מידע ואתרי אינטרנט, כשבתוכם סביר להניח שתצטרכו לא יותר ממגה-ביטים בודדים בלבד. את השטח הזה תוכלו לשכור בדרך כלל דרך (או בהמלצת) המתכנת, או לפנות לחברות כמו LoGate.co.il, HostCenter.co.il ו-Serv-IL.co.il, שישמחו לארח את האתר שלכם בתמורה ל-10 שקל בחודש במקרה הסביר, ועד 30 שקל לחודש אם תתעקשו על חברה גדולה וותיקה.

* מי יכול לעזור? כל חברה שעולה בחיפוש 'אחסון אתרים' בגוגל, ונמצאת בשניים-שלושה העמודים הראשונים. אפשר גם להיכנס לפורום האחסון ב-Hosts.co.il ולפרסם מודעת מכרז כדי לקבל הצעות מתחרות.

* כמה זה עולה? פחות מ-30 שקל בחודש.

6. דומיין: שם גם יצירתי וגם קליט

עכשיו עליכם לעזור ללקוחות שלכם להגיע אליכם. בראש ובראשונה תצטרכו דומיין. דומיין הוא למעשה כתובת האינטרנט שתוביל לאתר שלכם/ התפקיד העיקרי שלה, ממש כמו מספר הטלפון של העסק, הוא להיות מצד אחד כזה שקל לזכור, ומצד שני לייצג אתכם: יועץ אסטרטגי בשם דוד פדרבוש לא יקח דומיין כמו Gix.co.il, למרות שהוא קצר קצר וקליט, אלא יעדיף דומיין כמו Davidfed.co.il או Federbush.com.

אפשר להתווכח אם עדיף שם ספציפי (כמו 'דוד פדרבוש') או גנרי (כמו 'ייעוץ אסטרטגי' או 'ייעוץ'), אך מה שבטוח הוא שהבחירה לא לגמרי בידיכם, משום שכמו באהבה ומספרי טלפון, כל הטובים באמת כבר תפוסים. לכן תצטרכו להיות יצירתיים ומקוריים במיוחד, ולהגיע לדומיין שייצג אתכם הכי טוב.

רישום הדומיינים מתבצע באמצעות רשמי דומיינים מורשים, ואורך בדרך כלל כ-24 שעות. בעת הרישום תצטרכו לספק פרטי שרת DNS. בקשו אותם מראש מחברת האחסון שבחרתם בסעיף הקודם, וידעו אותם על הדומיין שבחרתם לאחר סיום ההרשמה.

מומלץ גם להיעזר בהם בעת ההרשמה עצמה, או לרשום את הדומיין דרכם (למרות העמלה שנהוג לגבות במקרה זה) - אם אינכם בטוחים בנושא. שימו לב שבמקרים רבים, אם תחתמו עסקת אחסון לחצי שנה או שנה מראש, תזכו אצל רוב חברות האחסון הקטנות והבינוניות לדומיין חינם.

* עם מי כדאי לדבר: GoDaddy.com לדומיינים בינ"ל, LiveDNS.co.il לדומיינים ישראלים.

* כמה זה יעלה? בחרתם אחד? החדשות הטובות הן שמחירו של דומיין נע בין כ-30 שקל (לדומיין בינ"ל, כמו com או net) ו-90 שקל (לדומיין ישראלי כמו co.il או org.il).

7. קידום בגוגל: השקעה גדולה אך חיונית

אז הקמתם אתר. הוא נראה טוב, עובד טוב, אפילו יש לו כתובת קליטה שקל לזכור. חמש דקות אחרי שהוא עולה לאוויר אתם מחפשים את עצמכם בגוגל - ולא מוצאים. מה עושים? אף אחד לא ממש יודע איך בדיוק גוגל מחליטה איזה אתר להציג קודם, אבל יש הערכות מבוססות מאוד (כשרובן מבוססות על הצהרותיה של גוגל עצמה) על שיטת הפעולה של האלגוריתם הזה.

היריעה קצרה מלהכיל את כל הטיפים לבניית אתר ידידותי לגוגל - וטיפים כאלה, שמיועדים בעיקר לבעלי ידע קודם, ניתן למצוא באתרי חברות המתמחות. בקצרה אפשר לומר שככל שיותר אתרים אחרים יציבו קישור לאתר שלכם, וככל שהאתר שלכם יכיל יותר תוכן טקסטואלי איכותי על התחום בו אתם פועלים - כך הסיכוי שלכם לעלות בתוצאות החיפוש גבוה יותר.

בשורה התחתונה - ההשקעה בקידום מקצועי של אתר בגוגל משתלמת במיוחד, כשהחברות המובילות בתחום יוכלו לדאוג שתופיעו בעמוד הראשון של גוגל בחיפושים כמו 'ניקוי ספות' או 'ייעוץ פיננסי', מה שעשוי להביא מספר לא מבוטל של מתעניינים חדשים.

* עם מי כדאי לדבר? K.co.il - חברת קידום אתרים מובילה, elektro.co.il, וכל חברה שעולה במקומות הראשונים לחיפוש 'קידום אתרים' בגוגל (במקרה הזה אסור שהסנדלר יילך יחף).

* כמה זה עולה? מכ-3,000 שקל עם פרילאנסרים, עד 20,000 שקל עם חברות גדולות.

אתר תדמיתי או חנות מקוונת?

כידוע, יש סוגים רבים של אתרים, המתאימים לעסקים, לבעלי מקצוע ולאנשים פרטיים. בחרו מה מתאים לכם.

* חנות מקוונת:

יש לכם מה למכור? להקים אתר כמו 'נענע שופס' או 'וואלה שופס' אינה משימה קשה מבחינה טכנית, אם יש לכם את הכלים לתפעל אותו מאחורי הקלעים. יש לכם כבר חנות פיזית עם מוצרים ייחודיים (או מחירים תחרותיים) ואתם רוצים להיכנס לשוק המכירות התחרותי באינטרנט? הקמת חנות אינטרנטית אינה עסק זול במיוחד, אך לגמרי משתלם.

טיפ: בקשו מהמתכנת לממשק את החנות למערכת הנהלת החשבונות הממוחשבת (באם קיימת), ושימו לב כי מדובר במערכת עם רישיון SSD (אבטחה אינטרנטית) מסודר.

* מגזין מקצועי:

אם, נניח, אתה מדריך פילאטיס שרוצה להפוך למזוהה עם תחום הפילאטיס - הקמת מגזין פילאטיס מקצועי יכולה להיות דרך טובה להגיע לכך. מגזין אינטרנטי מעוצב ומתוחזק היטב יכול למשוך לא מעט תנועה מגוגל, מפורומים ומבלוגים - כך שאם ניחנתם בכישרון כתיבה, נצלו אותו.

טיפ: שלב האיפיון במערכת מגזין קריטי. האם תרצו מערכת טוקבקים? הפנייה מכתבה לכתבה? גלריה? מילון מונחים? חישבו על הדברים האלה מראש ועיינו באתרים דומים (לדוגמה, אתר יופי וקוסמטיקה של המאפרת אורית ויזל - BBeauty.co.il).

* אתר וידאו:

מגזין כתוב נשמע לכם מלחיץ? עתיד האינטרנט נמצא בווידאו. כיום עם מצלמת וידאו דיגיטלית וקצת יוזמה תוכלו להרים מגזין וידאו מוצלח ואף לסגור שיתופי פעולה עם גופי תוכן גדולים, לאור הביקוש האדיר למוצרי תוכן וידאו זולים, זמינים ואיכותיים.

טיפ: אפשר להשתמש בנגן של Flix או Youtube להטמעת סרטים באתר האינטרנט כתחלופה זולה (אך פחות מקצועית) לממשק העלאת וידאו מלא, שמחירו מגיע לאלפי דולרים.

* אתר קהילות:

גם אתר קהילות היא דרך מצוינת להפוך לשם דבר בתחום - להקים פורום בנושא מקצועי ולהעשיר אותו במאמרים מקצועיים וייעוץ מקצועי בחינם יכול למשוך לא מעט קהל לעסק.

טיפ: ודאו שיש לכם קהל לקוחות ראשוני שתוכלו למשוך על מנת לקיים דיונים ראשונים בפורום.

* אתר תדמיתי:

כינוי המתייחס לאתר מהסוג הפשוט ביותר - אוסף דפי מידע סטאטיים או דינאמיים המציגים מידע על העסק, פרטי יצירת קשר ותמונות. אתר תדמיתי יכול לקום כאתר עצמאי לעסק קטן - או כתוספת לאחת מהמערכות הגדולות יותר המתוארות כאן חנות, מגזין וכו'). הקמת אתר תדמיתי אורכת שעות עבודה בודדות (ובדרך כלל זמן האספקה לא יעמוד על יותר מ-2-3 ימי עבודה) ומחירו מתחיל מכ-500 שקל.

אפשר חשבון בבקשה?

* איפיון: פירוט מדויק של מבנה האתר והתכנים שהוא יכלול.

עלות: חינם, עם עזרה מהמתכנת / גרפיקאי

* כתיבת תכנים: לאחר כתיבה ראשונית, מעביר בעל האתר את הטקסטים לחוות דעת נוספת, ואחר כך שולח לניסוח סופי אצל איש מקצוע.

עלות: 500-800 שקל

* עיצוב: יצירת ממשק אינטרנטי, תדמית גראפית וכרטיס ביקור אצל מעצב מקצועי.

עלות: כ-4,000 שקל

* תכנות: בניית מערכת האתר על בסיס העיצוב ע"י מתכנת צעיר.

עלות: כ-2,000 שקל

* אחסון: אחסון האתר לשנה.

עלות: כ-300 שקל

* דומיין: בחירת שם קליט (www.israel-israeli.co.il).

עלות: כ-80 שקל

* קידום בגוגל: קידום האתר בגוגל על-ידי מקדם אתרים פרילאנס

עלות: כ-3,000 שקל.

* סך-הכל:

כ-10,000 שקל

תרגום בגוף הסרט

* אתר סטטי: אתר אינטרנט בעל תכנים קבועים שלא ניתן לשנותם ללא עזרת מתכנת.

* אתר דינמי: אתר אינטרנט בעל ממשק ניהול פשוט וזמין שניתן לעדכן בו (ולהוסיף בו) תכנים על בסיס קבוע.

* אתר אינטראקטיבי: אתר בעל תכונות אינטראקטיביות שמאפשרות אינטראקציה פעילה בין הגולש לאתר ולגולשים אחרים - כגון מגזין עם מערכת טוקבקים או מסרים, מערכת לשידור וידאו או פורום דיונים.

* PHP, ASP: שפות תכנות אפשריות לבניית אתר דינאמי או סטטי.

* מתכנת: בעל מקצוע האחראי לכתיבת הקוד המפעיל למעשה את האתר ('התוכנה' עצמה).

* גרפיקאי: בעל מקצוע האחראי לעיצוב המראה והמבנה של האתר.

* שרת: מחשב מרוחק (הממוקם בחוות שרתים של ספקית אינטרנט - כגון 013 נטוויז'ן או 012 סמייל), המציג אתרי אינטרנט למחשבים אישיים לפי בקשה.

* דומיין: כתובת האינטרנט שמזינים בדפדפן כדי להגיע לאתר אינטרנט במחשב מרוחק.