מנהל מינהל השלטון המקומי סירב להיטיב עם ראשי רשויות מקדימה - והודח בנימוק של "היעדר כישרון ניהולי"

מתעצמת הביקורת על שר הפנים מאיר שטרית ; בשבועות האחרונים הציע השר לרני פינצי תפקידים אחרים - פינצי דחה את ההצעות וחוזהו לא חודש ; משרד הפנים: "ההחלטה התקבלה משיקולים מקצועיים, לא פוליטיים"

מנכ"ל משרד הפנים, אריה בר, החליט שלא לחדש את חוזהו של מנהל מינהל השלטון המקומי, רני פינצי. פינצי סירב לתת יד למהלכים פסולים לכאורה אשר יועדו להיטיב עם ראשי רשויות מטעם קדימה - כך נודע ל"גלובס". שר הפנים, מאיר שטרית, מתמודד על ראשות מפלגת קדימה בבחירות הפנימיות.

תפקידו של פינצי, מינוי מקצועי ועובד מדינה, נחשב לאחד החשובים ביותר במשרד הפנים, אם לא החשוב שבהם, שכן הוא משמש החוליה המקשרת בין משרד הפנים לרשויות המקומיות, מוקד הכוח המרכזי של מפלגת קדימה.

בשבועות האחרונים ניסה שטרית להעביר את פינצי מתפקידו והציע לו לשמש בתפקידים שונים, ביניהם סמנכ''ל מינהלה במשרד הפנים. פינצי, אשר סירב להצעות, קיבל ביום רביעי בערב מכתב פיטורים שלפיו מתחילת ספטמבר יופקעו ממנו כלל הסמכויות וממועד זה תתחיל ליליאן פיינטוך לשמש כמנהלת מרכז השלטון המקומי.

העילה הרשמית תמוהה: היעדר כישרון ניהולי וחוסר שליטה על עובדי המרכז. בנוסף, מצוין כי המכתב מהווה גם, בצורה לא פחות תמוהה, מכתב שימוע לפינצי. הטענות הקשות הן חסרות שחר לכאורה ומנוגדות לחוות דעת של מנכ''ל משרד הפנים לשעבר, רמי בלינקוב, ונשיא בית הדין הארצי לעבודה השופט סטיב אדלר, אשר משבחים את פינצי. העילה גם מנוגדת לעמדת השר ומנכ''ל המשרד, אריה בר, אשר הציעו את פינצי לתפקיד סמנכ''ל מנהלה במשרד הפנים, תפקיד אשר דורש כישרונות ניהולים רבים.

בנוסף, פינצי, בוגר אגף התקציבים באוצר, נחשב לעובד ציבורי ברמה גבוהה מאוד ושמו הועלה כמועמד ראוי להחליף את אלי כהן בתפקיד הממונה על השכר באוצר. 24 שעות אחרי שיגור המכתב, הופיעה במדורי הדרושים מודעה על מכרז פומבי לבחירת מנהל מינהל שלטון מקומי חדש.

שטרית רשאי שלא לחדש את חוזהו של פינצי רק מתחילת נובמבר, אך רוצה להקדים את עזיבתו. מדוע שטרית לא יכול להמתין חודש נוסף? בתחילת נובמבר כבר יחלוף מועד הבחירות הפנימיות של קדימה וייוותר שבוע בלבד לבחירות ברשויות המקומיות.

סירב לשתף פעולה

איך הצליח פינצי לאבד את אהדת השר? בחודשים האחרונים סירב פינצי להעביר כספים לרשויות מקומיות אשר לא עמדו בקריטריונים. בנוסף, סירב פינצי להפסיק את פעילותם של כמה חשבים מלווים ברשויות כושלות. הצמדת חשב מלווה נחשבת ל"חלום הבלהות" של כל ראש רשות. עם זאת, כמה "תרגילים" כבר הצליחו:במועצת לכיש, בראשות דני מורביה, איש קדימה, הופסקה הפעילות של חשב מלווה בניגוד לעמדת הדרג המקצועי במשרד.

בנוסף מכהן פינצי כיושב ראש של ועדת מינויים מיוחדים. על פי הדין, מועמדים בעלי זיקה פוליטית יכולים להתמנות לתפקידים מיוחדים בשירות הציבורי אך הם חייבים להראות "כישורים מיוחדים". פינצי דחה מספר רב של מועמדים לתפקידי מפתח בוועדות ממונות (ועדה קרואה) - רובם ככולם השתייכו לקדימה או לליכוד, ולא הציגו "כישורים מיוחדים".

בסופו של דבר, פינצי השלים את המשימה ומינה כמאה חברים ללא זיקה פוליטית ב-25 ועדות ממונות. עם זאת, לא היה ניתן למצוא את חברי שטרית ברשימות, דבר שכנראה לא עמד בקנה אחד עם מדיניותו של שר הפנים; שטרית פנה ליועץ המשפטי לממשלה בטענה כי פינצי לא מציית לחוק משום שהוא מחפש זיקה פוליטית של מועמדים דרך מנוע החיפוש של גוגל. מני מזוז, השיב לשטרית כי אין כל מניעה בשימוש בגוגל, אשר נחשב למקור מידע אמין ובלתי תלוי.

במקרה אחר דרש שטרית מפינצי לכתוב חוות דעת מקצועית נגד ראש עיריית שדרות המכהן, אלי מויאל, לאחר ששטרית מינה ועדת חקירה לבדיקת אי-סדרים של העירייה ושל מויאל עצמו, פרשיה שהגיע לבג''ץ ושטרית הפסיד בה. פינצי סירב לעשות זאת.

"התנהלות לא ראויה"

אלא שהתוכניות של שטרית עלולות לעלות על שרטון, שכן לא כל כך פשוט לפטר עובד מדינה. ראשית, על פיטורי עובד מדינה צריך לחתום נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר. ל"גלובס" נודע שסגנו, יעקב ברגר, המטפל בדבר, לא ימהר לעשות זאת. הצדדים ממתינים לחזרתו של ברגר מחו''ל מחרתיים, אך בינתיים, אם שטרית יילחץ וירצה להוציא את החלטתו לפועל, יוכל פינצי לפנות לבית הדין לעבודה כדי להוציא צו מניעה נגד ההחלטה.

רני פינצי סירב להגיב. מנציבות שירות המדינה נמסר: "נציבות שירות המדינה בדקה את הדברים לעומק ורואה בחומרה רבה את התנהלותו הבלתי ראויה של משרד הפנים בנושא".

בנציבות הוסיפו כי כבר לפני עשרה ימים דרש סגן הנציב ברגר הסברים, שכן הטענות נגד פינצי הן בניגוד מוחלט לחוות דעת קודמות עליו. בנוסף דורש ברגר להעניק לפינצי את זכות השימוע. סגן הנציב מבקש לדעת למה לא ממתינים עד תום הכהונה של פינצי. הנציבות המליצה בשלב ראשון להעניק לפינצי ארכה של 3 חודשים לפחות לסיום תקופת הניסיון.

"הבעיות שעולות מפניית בר לא נולדות כרעם ביום בהיר. סגן הנציב דורש שיציגו בפניו מקרים קודמים שבהם נהג פינצי באופן בעייתי וכן להמציא בפניו מכתבי התראה קודמים ופרוטוקולים על דיונים שבהם הועלו הטענות בפני פינצי. כל עוד לא ימלאו הדרישות של סגן הנציב, הנציבות לא תוכל לעמוד מאחורי פיטוריו של פינצי", נמסר.

משרד הפנים: ההחלטה התקבלה משיקולים מקצועיים, לא פוליטיים

במשרד הפנים מבהירים כי מנהל מרכז השלטון המקומי, רני פינצי, היה בתקופת ניסיון. "יש להבהיר כי אין מדובר במכתב פיטורים, כי אם באי עמידה בתקופת ניסיון. מר רני פינצי נמצא בשנתיים של תקופת ניסיון, אשר פגה ב-23 באוקטובר 2008. מאחר שלא נהוג למסור חוות דעת על תפקוד בסמוך לתום התקופה, ראה לנכון מנכ"ל משרד הפנים, מר אריה בר, להודיע למר פינצי על אי עמידתו בתקופת הניסיון מיד עם קבלת ההחלטה.

"במכתב בו הודיע מר אריה בר על אי עמידה בתקופת הניסיון מפורטים כל הנושאים בגינם התקבלה ההחלטה האמורה. אין כל קשר בין ההחלטות המקצועיות שהתקבלו והפעולות שננקטו בגינן, לבין מהליכים פוליטיים, לכאורה, כפי שניתן להבין מפנייתך.

"משרד הפנים דוחה בתוקף את כל הנאמר בהתייחס לסיבות פוליטיות, כביכול, והן מהוות המצאה כטיעון נגד הודעת המנכ"ל על אי עמידה בתקופת הניסיון. דעתם של השר והמנכ"ל הקודמים אינה עומדת בקנה אחד עם המצב הרעוע הקיים במינהל לשלטון מקומי כיום.

"לסיכום, נבהיר כי זוהי זכותו המלאה של מנכ"ל המשרד, אריה בר, לקבוע עמדה מקצועית בדבר אי עמידה בתקופת ניסיון של בעל תפקיד זה או אחר במשרד. יש לזכור, כי מנכ"ל המשרד הוא בעל ניסיון ניהולי מצרפי של יותר מ-50 שנה במגזר הציבורי ושירת כמנכ"ל בשלושה משרדי ממשלה ובשתי חברות ממשלתיות, וכאמור, השיקולים הם מקצועיים בלבד".