ח"כ מאיר פרוש: כמה יצטרך להשקיע במירוץ לראשות עיריית ירושלים, והאם כדאי לו לעזוב את הכנסת?

הצצה לכיסו הפרטי של הח"כ המשתייך לשושלת של עסקנים: שכרו החודשי כח"כ הוא 33,830 שקל בחודש

חבר הכנסת מאיר פרוש מיהדות התורה הודיע לאחרונה על התמודדותו בבחירות לראשות עיריית ירושלים. כמה יצטרך להשקיע במירוץ, והאם כדאי לו לעזוב את הכנסת?

פוליטיקה: פרוש מכהן כחבר כנסת מטעם אגודת ישראל כבר 12 שנים. שכרו החודשי - כשכרו של כל חבר כנסת - הוא 33,830 שקל בחודש. התנאים הנלווים למשרת חבר כנסת הם, בין השאר, כיסוי מלא של חשבון הטלפון הביתי וכיסוי של חשבון הטלפון הסלולרי עד לסכום של 26 אלף שקל בשנה, רכב צמוד (מליסינג), ותקציב להוצאות "קשר עם הבוחר", של 68 אלף שקל בשנה. כחבר כנסת שנבחר לפני 1999, פרוש ייהנה, עם פרישתו מהכנסת, מפנסיה תקציבית. נוסף על כך, יקבל מענק הסתגלות בגובה שש משכורות - כלומר, כ-203 אלף שקל.

עיריית ירושלים: פרוש מכיר את עיריית ירושלים, היטב ומבפנים. הוא היה חבר מועצת העיר, וכיהן כסגן ראש עיר במשך שבע שנים - תפקיד שהשכר עליו, נכון להיום, הוא כ-30 אלף שקל בחודש. התפקיד שאליו שואף פרוש כרגע - תפקיד ראש העיר, יקנה לו שכר חודשי של 36,920 שקל בחודש, פלוס החזר הוצאות קצת פחות נדיב מזה שמספקת הכנסת - 1,330 שקל בחודש.

המירוץ: הובלת קמפיין בחירות עירוני בירושלים, אומר האסטרטג הפוליטי יובל פורת מ"ספין מעצבי דעת קהל", היא עסק סבוך ויקר. "מדובר בקהל בוחרים גדול מאוד, שמורכב מאוכלוסיות מגוונות, עם אינטרסים כביכול מנוגדים. המטרה של פרוש במקרה כזה היא לפלח את התושבים, להגיע לכל סוגי האוכלוסייה, ובכל אחד מהם להשקיע אחרת - באפיקים של קשר ישיר, של הסברה ושל הנעה לקלפי". ההערכות הן כי קמפיין מקיף - שיכלול פרסום מסיבי בעיתונות המקומית, הוצאת חומרי הסברה, פנייה ישירה לבוחרים בטלפון ובדיוור, וארגון יום הבחירות עצמו - יעלה כ-6 מיליון שקל. "העובדה ששני מתחריו העיקריים של פרוש הם ניר ברקת וארקדי גאידמק - שני אנשים עתירי ממון - לא אמורה להטריד את פרוש", אומר עו"ד איתן הברמן, מומחה לדיני מפלגות, "כיוון שלפי החוק הם מוגבלים כולם לתקציב ציבורי שנקבע לפי מספר המנדטים שיקבלו בסוף המירוץ, שאותו ניתן להגדיל עד 200% באמצעות תרומות פרטיות". במקרה של יהדות התורה, התקציב הציבורי לבדו עשוי להגיע לכ-6 מיליון שקל. מה שעלול להקשות על פרוש, אומר פורת, יהיה גלישה של המועמדים האחרים מהמדיה המקומית למדיה הארצית - דבר שייקר אותו מאוד.

סגנון חיים: פרוש משתייך לשושלת של עסקנים - אביו מנחם וסבו הרב משה פרוש היו שניהם, בין השאר, סגני ראש עיריית ירושלים ופעילים מרכזיים באגודת ישראל. משפחת פרוש נחשבת לאמידה ולבעלת נכסים. בין השאר, החזיק אביו של מאיר, מנחם, במלון המרכז, שנמכר ב-1999 לרשת פרימה תמורת כ-5.5 מיליון דולר, ובבית החולים ביקור חולים, שנוהל באופן כושל, נקלע לחובות, נכנס להליכי פירוק, ונרכש לבסוף על-ידי גאידמק תמורת 32 מיליון שקל. גורמים חרדיים מספרים שהמשפחה מחזיקה לפחות בעוד שני נכסים גדולים בירושלים. "הם משפחה אמידה - זה ידוע לכול", אומר מכר של המשפחה. "זה לא משהו שנראה מבחוץ - אין להם רכבי פאר או משהו, אבל זה ידוע בציבור שיש להם כל מה שהם צריכים". מאיר פרוש עצמו, שהוא אב ל-12 ילדים, מתגורר בבית דירות ברחוב שרי ישראל בירושלים, "אזור שעד לאחרונה כלל לא נחשב לאזור מגורים", אומר בני לובל, מנהל אנגלו-סכסון ירושלים. שווין של דירות יד שנייה באזור, של ארבעה-חמישה חדרים, מוערך כיום בכ-1.5 מיליון שקל".

אופציות: על אף שבירושלים מכהן כיום ראש עיר חרדי, ועל אף שרבים סבורים שזה מה שיהיה גם הלאה, דרכו של פרוש אל ראשות העירייה לא תהיה קלה; אפילו בציבור החרדי הוא אינו מקובל כיום על כולם. פרוש נחשב לעצמאי מדי, ולפני שנה נודה מחסידות בויאן שאליה השתייך, משום שהפר את הוראות הרבנים כשהתערב בבחירות המקומיות ביישוב החרדי בית"ר עילית. "ההתמודדות של פרוש עוד לא סופית", אומרים גורמים בפוליטיקה החרדית. "עם כל הכבוד לרצון שלו ולזה שהסיעה שלו קיבלה את ההחלטה להריץ אותו, המילה האחרונה עדיין לא נאמרה. בניגוד לפרוש, שפועל על דעת עצמו, אצלנו מחכים להנחיות מהרבנים - ובסופו של דבר, זה מה שיקבע". החוק, בכל אופן, מאפשר לפרוש להישאר חבר כנסת בזמן שהוא מנהל את המערכה הזו, ולפרוש רק אם וכאשר ייבחר. מבחינה כלכלית לפחות - פרוש אינו מסכן דבר.

דף חשבון

33,830 שקל שכר חודשי של חבר כנסת

203 אלף שקל מענק פרישה מהכנסת

36,920 שקל שכר אופציונלי כראש עיריית ירושלים

6 מיליון שקל עלות קמפיין בחירות בירושלים

1.5 מיליון שקל שווי מוערך של הדירה בירושלים