מנהל ההוצל"פ ל"גלובס": "אלחם במציאות הישראלית שבה חוב של 20 אלף שקל תופח לחצי מיליון"

דוד מדיוני, שמונה למנהל מערכות ההוצל"פ והמרכז לגביית קנסות, בראיון ראשון: "ההוצאה לפועל לא מתפקדת במדינת ישראל. אף אחד לא משלם חובות ואין אכיפה" ; "בקרוב יהיה לנו אתר של הוצל"פ.דוט.גוב.דוט.איי-אל או משהו כזה"

בשנים האחרונות מוטחת ביקורת קשה בלשכות ההוצאה לפועל בטענה שאינן מתפקדות, שהשירות הניתן בהן הוא מתחת לכל ביקורת וחמור מכל - שגביית החובות במדינת ישראל שואפת לאפס. הביקורת מעוגנת בסטטיסטיקות: ב-2007 עמד היקף הגבייה על 8% בלבד מהחובות שהועברו במשך השנים לטיפולה, נפתחו יותר מ-300 אלף תיקים חדשים, אך נסגרו רק 190 אלף ויותר מ-2.5 מיליון תיקים המתינו לטיפול. המצב היה דומה גם ב-2006, ואף חמור מכך ב-2005, במהלכה נפתחו למעלה מ-360 אלף תיקים, נסגרו רק כ-180 אלף ויותר מ-2.1 מיליון תיקים המתינו לטיפול.

רפורמה כללית

לאחרונה, גם המחוקק הכיר בבעיה. בחודשים האחרונים ניטשת בוועדת החוקה של הכנסת מלחמת חורמה סביב רפורמה כללית בהוצאה לפועל.

בין היתר, אישרה הוועדה להסמיך את ראש ההוצאה לפועל להורות לבנקים, לחברות האשראי ולגופי ממשל ולגופים מסחריים לספק פרטים על מצבו הכלכלי של חייב, מבלי שיהיה צורך בהסכמתו. כך, תוכל ההוצאה לפועל לדרוש מהביטוח הלאומי פרטים על גובה ההכנסה של החייב, מרשם האוכלוסין ידווח על יציאותיו לחו"ל, רשות הרישוי תדווח על הרכבים הרשומים על שמו, בזק וחברות הסלולר ידווחו על הוצאות הטלפון שלו, וכך הלאה. הכול מתוך מטרה להגביר את האכיפה.

המתנגדים לרפורמה זעמו על הפגיעה הקשה בזכויות האזרח, על גבם של החייבים שיתקשו להתגונן מנושיהם. מנגד טענו התומכים, כי כיום ההוצאה לפועל בקושי מתפקדת. החייבים, טענו תומכי הרפורמה, מצפצפים על חובם. עוד טענו, כי הרפורמה כוללת גם הוראות המשפרות את מצבם של החייבים, כדוגמת האיסור על עיקול מחשב אישי, מקרר, טלוויזיה ומכשירים נוספים הנדרשים לצורך קיום בסיסי-ובכבוד וכן ביטול האפשרות לאסור חייבים בגין חוב של פחות מחצי מיליון שקל.

החודש, רגע לפני שמוכרעת המחלוקת בנוגע לרפורמה הכללית, החל השלב הראשון בשיפור תדמיתה ותפקודה של מערכת ההוצאה לפועל: דוד מדיוני, לשעבר סגן מנהל בתי המשפט, מונה למנהל מערכות ההוצל"פ והמרכז לגביית קנסות. התפקיד החדש הזה, סוג של מנכ"ל ללשכות ההוצאה לפועל, הומצא ונתפר בדיוק למידותיו של מדיוני, שנכנס אליו עם מרץ ואנרגיות של נער צעיר. "אני ביצועיסט", הוא מכריז.

לאחר עשרה ימים בתפקיד, יש למדיוני חלומות גדולים לשיפור המערכת, השירות, האכיפה והגבייה והוא גם מציג תכנית אופרטיבית כיצד להגשים אותם. בראיון ראשון, בתפקיד החדש ובכלל, משתף מדיוני את "גלובס" בחזון שלו למערכת הוצאה לפועל מתפקדת ומסבירת פנים.

החזון: לשפר את היחס של פקידי וראשי ההוצל"פ לחייבים, "כך שההתייחסות לחייב מצד הארגון ונותן השירות יהיה מבין ומתחשב ולא כועס ומאיים", הוא מסביר; בניית לשכות חדשות המאפשרות שמירה על דיסקרטיות החייבים, ובמידת האפשר תיקון הליקויים האלה גם בלשכות הקיימות; הפיכת המידע הנדרש לחייב ולזוכה - על ההליכים המתקיימים בהוצאה לפועל ועל האפשרויות העומדות בפני כל אחד מהם לקבלת סכום החוב מצד הזוכה ולהסדרת תשלום החוב מצד החייב - לזמין יותר.

זאת, בין היתר, על-ידי הפצת סרט הסברה שיצורף למכתב ההתראה שנשלח לחייב, יועלה לאתר אינטרנט חדש שיוקם ויוקרן בלשכות ההוצאה לפועל; וכן, גיוס כוח אדם מתאים וידריך את כוח האדם הקיים (מדיוני: "ההון האנושי שלנו נהדר, רק זקוק להדרכה נכונה"). במקביל, מצהיר מדיוני בחגיגיות כי "יפעל לשיפור את תדמית ההוצאה לפועל בעיני הציבור הרחב", באמצעות פרסום נרחב במדיה בסמוך להקמת מערכת המחשוב החדשה ב-2009.

תורים ארוכים

מדיוני: "כל מי שמגיע ללשכה הגדולה בארץ היום בת"א, שמהווה בערך 40% מכלל ההוצאה לפועל, מגיע למסדרון שמוצף במאעכרים שמנסים לסייע למסכנים שלא מבינים כלום. הם עומדים בתורים ארוכים ואחוריהם עומדים 100 אנשים, ששומעים את הצרות שלך בדלפק בלי שום טיפת פרטיות. כאשר נוציא את הלשכות מחוץ לבתי המשפט, הם ייבנו בצורה כזאת ארגונומית או תכנונית שנותנת פרטיות לאדם שעומד בפני הפקיד והפקיד יקבל מאיתנו את כל ההדרכה והסיוע איך גם להציע את העצות הנכונות לחייב כדי לא להסתבך.

"הבעיה בגביית הכספים היא שהחוב מתחיל בסכום איקס וכל רגע שחולף והחייב לא משלם החוב הולך ותופח, הולך ועולה. איך? כל ההליכים שעולים כסף מגולגלים חזרה אל החייב ויש ריביות והצמדות. אנשים שהסתבכו ב-1,000 שקל פתאום מסובכים ב-100 אלף שקל ואנשים שהסתבכו ב-20 אלף שקל פתאום חייבים חצי מיליון שקל. ברגע שהם יידעו שיש אוזן קשבת ויש הדרכה נכונה הדברים ייפתרו יותר מהר והמצבים האלה יימנעו".

מדיוני רואה בדמיונו את מסך הפלאזמה החדיש שיקרין את סרט ההסברה במסדרונות ההוצאה לפועל, את אתר האינטרנט המעודכן און-ליין ("כרגע אין לנו אתר. בקרוב יהיה לנו אתר של הוצל"פ.דוט.גוב.דוט. אי-אל או משהו כזה. זה מאוד חשוב להיות ממוחשב") ואת המערכת הממוחשבת החדישה.

- נשמע כמו חלום נהדר.

"חלום מציאותי. בדרך-כלל, החלומות שלי לשיפור המערכות שבהן אני פועל מתגשמים".

- כמה זמן ייקח להגשים אותו?

"אכיפה ממש אפשר יהיה לראות לקראת סוף השנה הבאה. סוף 2009. כרגע אנחנו עובדים לקידום התכניות, שיפור המערכת והפעלתה כמערכת נפרדת מא' ועד ת', והשלב השני יהיה האכיפה בפועל".

מדיוני מציאותי. הוא יודע עד כמה חמורות הבעיות עימן הוא מתמודד. "כולם מכירים היום במתרחש במערכת ההוצאה לפועל. זה מצב של גוף שהוא מאוד קריטי למדינה, שאמור לאכוף את כל פסקי-הדין ואת כל ההתחייבויות ההדדיות של כל עסק וכל אדם כלפי אדם אחר או של האזרחים כלפי המדינה בסוגי חובות שונים, שלמעשה לא מתפקד. אף אחד לא משלם את חובותיו ואחוז הגבייה מינימלי. החובות היום נאמדים במאות מיליארדים של שקלים שבעצם לא נגבים. אחוז הגבייה הישיר בלשכות ב-2007 הסתכם ב-900 מיליון שקל בסך הכול. זה ממש כלום. למעשה אין אכיפה".

ההוצאה לפועל אחראית על גביית כול החובות שאינם משולמים על-ידי כול החייבים מכל סוג שהוא. אדם שרוצה לגבות שיק בסך 500 שקל ואדם שרוצה לאכוף פסק-דין בסך 400 אלף שקל שניתן לטובתו, נמצאים באותה סירה. לשניהם אין לאן לפנות חוץ מלשכת ההוצאה לפועל. "שלא לדבר על הנשים והילדים שהאבות חייבים להם מזונות במשך שנים, שזו צרה צרורה", מוסיף מדיוני.

"ברגע שמערכת האכיפה הזו לא עובדת יש ילדים ואמהות שלא מקבלים את מה שהם צריכים בשביל להתקיים. זה מזעזע. זה מדהים. כל הזמן מדברים על זה שהשופטים עובדים קשה על פסקי-הדין שלהם וכמה זמן לוקח להם לתת את פסקי-הדין והנה בסוף-היום, אחרי שכבר ניתן פסק-דין, אז הוא לא שווה כלום. אם השופט החליט משהו והחייב לא משלם ולא מחשבן ללשכת ההוצאה לפועל אז מה נשאר מזה? לא כלום".