הסכסוך מחריף: כרמלטון הכניסה קבלן ישראלי לכרייה בפרויקט מנהרות הכרמל

גורמים המעורבים בפרויקט: הסינים אינם מוטרדים מההתקשרות כיוון שהחברה היתה אמורה להתחיל את עבודות הכרייה לאורך 700 מטר כבר לפני מספר חודשים

התפתחות בסכסוך בפרויקט מנהרות הכרמל בחיפה. ל"גלובס" נודע כי זכיינית מנהרות הכרמל, קבוצת כרמלטון שבשליטת שיכון ובינוי ואשטרום, הכניסה בימים האחרונים קבלן חדש שהחל לבצע עבודות כרייה בחלק מתוואי המנהרות.

הקבלן החדש הוא חברת התשתיות י. לרר, שקיבלה אישור להתחיל בעבודות הכרייה בקטע המנהרות באזור צומת הציק פוסט. י. לרר היא אחת מחברות התשתיות הוותיקות בארץ ובעלת ניסיון רב בכריית מנהרות.

לפני מספר חודשים, ולאחר שמשרד התמ"ת אסר על הקבלן הסיני CCECC לקלוט עוד 120 עובדים זרים, הוחלט בכרמלטון להיעזר בשירותי קבלן נוסף. בעקבות הסכסוך שפרץ מול החברה הסינית, הוחלט להקדים את כניסתו של הקבלן הישראלי שיבצע חלק מהעבודות במקום החברה הסינית.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", החברה הסינית החליטה להפסיק את העבודות לכריית המנהרות, בעקבות מחלוקת כספית עם כרמלטון ודרישתה לפתוח את החוזה בין הצדדים עקב התייקרות חומרי הגלם. היקף החוזה נאמד ב-350 מיליון שקל. כריית המנהרות אמורה להסתיים עד סוף שנת 2009.

בענף התחבורה מעריכים כי מספר חברות תשתית נוספות מעוניינות לבצע את העבודות במקום החברה הסינית. כרמלטון כבר החלה במגעים מול חלק מהחברות במקביל המשך המו"מ מול החברה הסינית. הסינים השלימו עד כה כרייה של שני שלישים מהמנהרות, תוך הקדמת לוחות הזמנים.

דובר כרמלטון מסר בתגובה כי הקבלן הישראלי הוכנס לעבודה עקב רצונה של כרמלטון להשלים את עבודות החפירה. גורמים אחרים המעורבים בפרויקט טוענים כי הסינים אינם מוטרדים מההתקשרות עם י.לרר מכיוון שהחברה היתה אמורה להתחיל את עבודות הכרייה לאורך 700 מטר כבר לפני מספר חודשים. עפ"י החוזה י.לרר אמורה לסיים את העבודות בעוד חודשיים, דבר שסביר להניח לא יקרה.

הגורמים הוסיפו כי לחברות התשתית הישראליות אין היכולות לבצע את הפרויקט במלואו, ובאיכות של החברה הסינית.