פרקליטו של גאידמק הטיל וטו על מכירת אוסיף למשפחת אביב

העסקה במחיר של 230 מיליון שקל היתה על סף חתימה ; משפחת אביב דרשה לקזז 30 מיליון דולר ששולמו כמקדמה בעסקת בעלי העניין של אוסיף ברוסיה

מכירת חברת אוסיף למשפחת אביב הייתה על סף סגירה, אך טורפדה על-ידי פרקליטו עו"ד יוסי שגב, כך נודע ל"גלובס". ארקדי גאידמק ומשפחת אביב - דורון אביב ואחותו דפנה הרלב - סיכמו בשבוע שעבר כי אוסיף תימכר למשפחת אביב תמורת 230 מיליון שקל והעסקה הייתה על סף חתימה. בא כוחו של גאידמק, עו"ד יוסי שגב, שקיבל בשבוע שעבר ייפוי-כוח בלתי חוזר לנהל את עסקיו, הטיל וטו על העסקה ולמעשה טרפד אותה. עו"ד שגב סירב להגיב.

נזכיר את השתלשלות העניינים. גאידמק רכש את השליטה באוסיף מידי משפחת אביב באפריל 2006 תמורת 600 מיליון שקל במחיר ששיקף לחברה שווי של מיליארד שקל. כעת, גאידמק מציע את החברה למכירה, כמו גם את שאר נכסיו, אך השווי של אוסיף בבורסה כיום הוא 270 מיליון שקל בלבד וחלקו של גאידמק בה שווה 182 מיליון שקל בלבד. שגב אמר באחרונה כי כל עוד לא תהיה הצעה בסדר גודל שייראה הגיוני והוגן, הוא לא ייכנס למו"מ מתקדם.

נציין, כי חברת אוסיף היא לקוח מאוד משמעותי של משפחת אביב, מכיוון שבהסכם שנחתם בזמנו בינה לבין גאידמק עוגנה זכותה לקבל לידיה כל פרויקט קבלנות של אוסיף תמורת מחיר של עלות פלוס 15%, וזו אחת הסיבות שבגללן משפחת אביב מעוניינת כעת לרכוש את אוסיף.

יחד עם זאת, מחלוקת מרכזית שעלולה לעכב את המכירה למשפחת אביב אם בכלל תתבצע, היא עסקת בעלי העניין של אוסיף לרכישת קרקעות פרטיות של גאידמק בהיקף של 100 מיליון דולר. משפחת אביב מבקשת לקזז מהיקף העסקה את ה-30 מיליון דולר שאוסיף שילמה לגאידמק כמקדמה עבור עסקה זו הנחשבת לשנויה במחלוקת.

גאידמק מוכר לגאידמק

העסקה האמורה נוגעת לחתימה של אוסיף אשתקד על הסכם עם חברת סטרוילידר (Stroylider), שבשליטת גאידמק, לרכישת 870 דונם מקרקעין בוונוקובו, הנמצאת במרחק של 35 ק"מ ממרכז העיר מוסקבה, סמוך לכביש הראשי לקייב.

בנוסף ל-30 מיליוני הדולרים שכבר הועברו, אמורה אוסיף לשלם 35 מיליון דולר באמצעות הקצאת מניות רגילות של אוסיף לסטרוילידר, והתשלום השלישי בסך של כ-35 מיליון דולר אמור לנבוע מהנפקת אג"ח.

כשנודע שהעסקה בוצעה מול גאידמק, התעוררה ביקורת חריפה על עצם העובדה שהעסקה נעשתה מולו כמו גם על הסכומים ששולמו. כמו כן, בעקבות דרישת רשות ניירות ערך הודיעה אתמול אוסיף מזרח אירופה, חברה בת של אוסיף בבעלות מלאה, כי הבנק אליו הועברו 30 מיליוני הדולרים נמצא בבעלותו של לא אחר מאשר גאידמק ונקרא, Regional Bank Of Development Moscow Branch.

מכירת הקרקע בוונוקובו היא מבחינת גאידמק העסקה הטובה ביותר שהוא עשה בישראל, מכיוון שהוא רכש את הקרקע תמורת 25 מיליון דולר בחודש אפריל 2007, ומכר אותה כאמור ב-100 מיליון דולר באותה שנה.

זאת ועוד, באסיפת בעלי האג"ח מסדרה ה' של אוסיף שהתקיימה בשבוע שעבר, התרעמו המוסדיים על תשלום 30 מיליוני הדולרים שהועבר ללא כל ערבויות, ודרשו שעד היום (ג') תינתן ערבות, אחרת יחריפו את דרישותיהם. בעקבות דרישה זו הודיעה אוסיף בסוף- השבוע כי היא פועלת להשיג את הערבות הבנקאית כנדרש.

הביקורת הציבורית של העסקה כמו גם ההתניה של משפחת אביב לבטלה, אחרת לא ירכשו את אוסיף, עשויים לגרום לביטול העסקה השנויה במחלוקת.