נתניהו: "אי אפשר לחזור אחורה לכלכלה ריכוזית"

בכנס פורום ה-CFO באילת אמר יו"ר האופוזיציה: "למה לא מגדילים את התקציב על השקעות היום? כי אין מי שיילחם בהם על הקיצוץ; זה בונה את העתיד, זה עוזר להתמודד עם המשבר"

"הדבר החשוב ביותר שקורה הוא הזעזוע הנוכחי בשווקים בעולם", כך אמר היום שר האוצר לשעבר, ח"כ בנימין נתניהו, בכנס פורום ה-CFO באילת. "אנחנו יכולים לצאת מחוזקים ממנו וגם מוחלשים ממנו. זה תלוי במדיניות בה ננהג. משבר הוא הזדמנות לרפורמות והנעת תהליכים, במיוחד במשק קטן, שיכול לצאת מהחוף שנפגע מהצונאמי במהירות לגבעות. אם ממשיכים לדשדש על החוף זה כמובן לא יקרה והמשבר יפקוד חלקים מהכלכלה שלנו, תלוי מה נעשה".

"לשם כך צריך חזון, כוח פוליטי וכמובן אומץ לב. לפני חצי שנה אמרתי את הדברים הבאים: הממשלה פאסיבית ועלייה לנקוט מהלכים אקטיביים כדי לחזור לצמיחה של 5%-6%. הממשלה יושבת ביציע. המשבר העולמי הוא הזדמנות לפעולה שתגדיל את התחרותיות בשוק. ישראל יכולה להמשיך ולצמוח גם במצב של מיתון גלובלי אם יינקטו הצעדים הנכונים. המצב הוא הזדמנות למצב את עצמנו טוב יותר כשהמשק יחזור לפסים של צמיחה", אמר נתניהו.

"איך מתחזקים? מה צריך לעשות נוכח הזעזוע? ואיך לנצל אותו לטובתנו? הדבר הראשון הוא בדיקה יסודית של בנק ישראל למוסדות הפיננסים על מידת החשיפה שלהם למשבר", אמר נתניהו עם התייחסות לפגישת נגיד בנק ישראל עם ראשי הבנקים הבוקר. "ואם צריך להכין רשת ביטחון להכין אותה מראש. באופן נקודתי היא יכולה לעזור, כפי שכרגע מנסה הפד לעשות בארה"ב. ממשלת ישראל צריכה לדעת היכן קיימות הבעיות ומה עומקן. אני סבור שהמשק הישראלי פחות חשוף ממשקים אחרים למשבר. הבנקים והמגזר העסקי התחזקו בשנים האחרונות ומצב המדינה טוב משהיה לפני חמש שנים".

"אבל זה לא יספיק כדי לטפל במשבר, אם יבוא, ובוודאי שלא כדי לנצל את המשבר להתחזק. כדי להתחזק חייבים לאמץ מדיניות של צמיחה מהירה, שאפשרית גם במצב כלכלי קשה", אמר נתניהו, שחזר לתקופת היכנסו למשרד האוצר בממשלת שרון. "ב-2003 היינו על סף קריסה והשינוי החל מיד עם שינוי הכיוון והמדיניות לצמיחה מהירה".

לדבריו, "צמיחה זו מחולקת לשלושה צעדים שצריך לנקוט בבת אחת. הפחתת מיסים - נחושה, רחבה ועמוקה גם בחברות וגם במיסים האישיים. המרשם לצמיחה הוא קודם כל הפחתת שיעורי המס. הטיעון שבו אם יופחת שיעור המס יקטנו ההכנסות ממיסים אינו נכון מכיוון ששיעור המס אצלנו גבוה במיוחד. אין דרך להניע צמיחה והכנסות בלי הפחתת מיסים. להיות במקום טוב באמצע זה להיות במקום רע. קודם כל צריך להוריד את מיסי החברות, שכן התרומה שלהם לעוגת המיסים קטנה, אבל התרומה שלה לצמיחת התוצר משמעותית. בממשלה יש נטייה להסתכל על צד ההוצאות ולא על צד ההכנסות כי אין להם ראייה עסקית. הם לא חושבים איך להגדיל את העוגה אלא איך לחלק אותה".

"הדבר השני שיניע צמיחה הוא שליטה בתקציב. ריסון תקציבי הוא חשוב. מיקור חוץ מספק את השירותים בצורה יעילה יותר ובמחיר זול יותר", הוסיף נתניהו. "הדבר השלישי ולא פחות חשוב הוא הגדלת הרפורמות לתחרות. מונופולים ודואופולים חונקים את הצמיחה, היעילות והפריון. זה הכרחי. הרפורמות נעצרו ומאז עזיבתנו את הממשלה ב-2005 אין רפורמות במשק ואין צמיחה בלי רפורמות. הריכוזיות של המשק היא ההזדמנות לצמיחה שלנו".

"שחרור הריכוזיות הוא כמו הסרת מגף כבד מקפיץ דרוך - הוא יעלה מיד. אנחנו יכולים לצמוח בקצב מהיר מאוד. אני לא חושב שצריך להסתפק בקצב צמיחה של 5%. היעד שלי הוא להגיע ל-7%. אמרו לי שזה בלתי אפשרי, כי זה אופייני רק למדינות אסייתיות. אבל אני מאמין שזה מתאים גם לשווקים מפותחים. ארה"ב לא תוכל לצמוח כך כי היא לא נבנתה כמשק ריכוזי. אבל ישראל יכולה לצמוח בקצב כזה. אירלנד צמחה בקצב מהיר יותר במשך 7 שנים. ההכנסה שלהם לנפש הייתה גדולה יותר מבישראל והיא צמחה ב-9%. אנחנו צריכים לשאוף ליעד הזה וזה מחייב המשך רפורמות בכל הכוח", אמר נתניהו.

"צריך לעבור במהירות למדיניות של צמיחה מהירה ודווקא בזמן משבר ובמיוחד היום כשטריליוני דולרים מסתובבים בעולם ומחפשים הזדמנויות. אם אנחנו מהווים את ההזדמנות הם יבואו מהר מאוד. אנחנו צריכים לקבל חלק קטן מאוד מהאשל הזה, קטן מאוד", הוסיף עם התייחסות למשבר הנוכחי.

"יש מרכיב שלישי, פרט לבדיקת החשיפות והחלת מדיניות של צמיחה מהירה וזה מהפכת התשתיות גם בפריסת צירים וגם בקרקעות", קבע נתניהו. "אני תמכתי ברעיון הרכבת לאילת בה אנחנו נמצאים כיום, כדי לייעל את העברת הסחורות מצד אחד ואת תעבורת הנוסעים מצד שני. וזה נעצר. יש פה הון מת שיושב באדמה. אם אתה מאפשר לבעלי הון להיכנס לפה אתה מייצר הצפת ערך. אם על ידי פיתוח לגונות, שינוע נוסעים, שיפור הנעת הסחורות מאסיה. זה לא רק כסף ישראלי, זה כסף עולמי".

"למה לא מגדילים את התקציב על השקעות היום? כי אין מי שיילחם בהם על הקיצוץ. זה בונה את העתיד, זה עוזר להתמודד עם המשבר. זה לא רק רכבת לאילת, אלא גם לאופקים, לנתיבות וכדומה, זה הרכבת לגליל. זאת מתיחת כביש 6 צפונה ודרומה, יחד עם השינוי במדיניות הנדל"ן".

נתניהו חזר על הביקורת שלו כנגד מנהל מקרקעי ישראל. "דרושה רפורמה מקיפה במנהל מקרקעי ישראל ובדיוני וועדות התכנון והבנייה. יש צורך בשקיפות. צריך לדלל את מעורבות הפוליטיקאים בהם ולהכניס על חשבונם אנשי מקצוע.אפשר ליצור התפתחות של 2%-3% מדי שנה רק מרפורמה בנדל"ן. זה הזמן למשוך הון ויזמים. הם מחפשים בעולם מי מגיב ומי עושה משהו אחר".

"המדינה שלנו יחסית קטנה והבירוקרטיה עקשנית ויש פה מאבק על דעת הציבור אבל אי אפשר לחזור אחורה לכלכלה ריכוזית. אפשר להגביר את הפיקוח נקודתית ולעגן את מערכי הפיקוח, אבל המתווה האמיתי הוא האצת הצמיחה והתשתיות כדי להביא לצמיחה מהירה".

"הדבר הנוסף העיקרי שאנחנו צריכים לעשות הוא לא בתחום הכלכלי והוא גם לא ישפיע עליו מיידית, אבל בטווח הבינוני והארוך הוא ישפיע על כל התחומים וזאת מהפכה בחינוך. החינוך הוא המרכיב האמיתי של צמצום חוסר השוויון בחברה. מערכת חינוך לא טובה מגדילה את הפערים כל הזמן. צמצום הפערים בחברה והכשרת העתיד מחייבים שינוי יסודי במערכת החינוך. אני מחויב להם ומתחייב להנהיג אותם, כשנחזור, ואני מאמין שנחזור לראשות הממשלה".

"אני מוכן לשלם מחיר פוליטי וברוך השם שילמנו אותו, כדי שתלמידי ישראל לא ייפלו במבחנים בינלאומיים. עם הספר. יש פה היבטים לאומיים. המצטיינים שלנו כבר נופלים, גם מול האיראנים באולימפיאדת המתמטיקה".

נתניהו סיים את דבריו בנימה ביטחונית. "לצד האצת הצמיחה בכלכלה ושיפור החינוך חייבים לחזק את הביטחון. רק אם אתה מגדל את העץ תוכל לקטוף את הפירות שלו. הרבה פוליטיקאים יודעים רק לקטוף, לשתול, לעדור ולהשקות זה הרבה יותר קשה. האצת הכלכלה היא צורך הכרחי מסיבה אחת. אנחנו צריכים את זה כדי להבטיח את החיים שלנו. אנחנו עומדים בפני אתגרים ביטחוניים גדולים מאוד, מהים, האוויר והיבשה. ישראל תצטרך משאבים גדולים על מנת להגן על עצמנו, להדוף את הסכנות ולהפיל אותן בעשור הקרוב. הדבר הזה יעלה לנו ממון עתק. הדרך היחידה לממן את צרכי הביטחון הוא בכלכלה שצומחת בקצב של 5%-7% מדי שנה בעשור", אמר נתניהו שסיכם את דבריו בפוליטיקה בכך "שהבוחר יצטרך לבחור כעת".

לשאלת הקהל על הבחירות המקדימות בקדימה, הוא חזר על דבריו שצוטטו בתקשורת הבוקר: "שרי ממשלת קדימה נכשלו כמו חברי הנהלת לימהן ברדרס. לא משנה מי ייבחר, אף אחד לא יוכל לחלץ אותנו מהמשבר בכלכלה, בביטחון ובחינוך. הם לא עושים עכשיו שום דבר. לכן זה לא משנה מי ייבחר. כדי לצאת מהמשבר צריך דרך אחרת ומנהיגות אחרת".