גורמים בשוק ההון ל"גלובס": "יש משבר נזילות אמיתי בשווקים; יש פדיונות כבדים מאוד, ואין מי שיקנה"

גלובס tvמפולת בשערן של האג"ח הקונצרניות מביא לשיתוק מוחלט בקרנות הפנסיה, קופות הגמל ותעודות הסל ; אמיר אייל, מנכ"ל אינפיניטי: "מי שפודה קופות גמל עכשיו - הוא טיפש" ; מדדי אגרות החוב המובילים צונחים בשיעורים של 3% עד 4% ; הכלכלן הראשי של מגדל שוקי-הון: "המשמעות האמיתית של האירועים המתרחשים כעת בארה"ב תורגש בחודשים הקרובים"

גורם בכיר באחד מבתי ההשקעות הגדולים בארץ אמר היום (ה') ל"גלובס" כי קופות הגמל וקופות הפנסיה משותקות. לדבריו, "מדובר במשבר נזילות אמיתי, שנובע מכך שלא נותרו בידיהם מספיק כספים על מנת לבצע רכישות נוספות בשוק, לאחר שבמהלך הירידות האחרונות ספגו הגופים את המכירות המאסיביות שבשוק. "יש פידיונות כבדים מאוד ואין מי שיקנה".

אותו גורם הוסיף כי משבר כדוגמת המשבר שפקד את פריזמה - אינו מן הנמנע, מאחר ורבות מן הקופות והקרנות הפעילות בשוק צפויות להציג תשואות שליליות. מציין כי ישנם גופים בשוק אשר ביצעו רכישות בהיקפים של מאות מיליוני שקלים ומופסדים על הנייר עשרות אחוזים.

בנוסף התייחס לשוק תעודות הסל בו פעילים מרבית הגופים המוסדיים בהיקפים גדולים, וציין כי מנהלי תעודות הסל התקשו לספק היום נזילות וכתוצאה מכך נפתחו פערים גדולים בין מחירי הקניה למכירה ברבות מהן. נציין כי תעודת הסל קסם מוסדות פיננסים יורדת היום בשיעור של כ-10%. ומבט תל-בונד 40 מאבדת כ-7%.

מדדי אגרות החוב המובילים - התל- בונד-20, 40 ו-60 - צונחים בשיעורים של 3%, 4% ו-3.4% בהתאמה. המצב קיצוני בהרבה בשוק איגרות החוב הקונצרניות, בהן בא לידי ביטוי משבר הנזילות בצניחה של אגרות החוב של החברות שבשליטת בעלי ההון המובילים בישראל, בהם בולטים תשובה ולבייב.

"החששות מהאטה כלכלית גדולים יותר מהחששות להתפרצות אינפלציונית, ולכן אנו מעריכים כי פישר יוריד את הריבית ברבעון הראשון של 2009", אומר לנו יוסי שווימר, הכלכלן הראשי במגדל שוקי הון. "ברגע שחווים ירידות כה חדות בשווקים הפיננסים, עלייה באבטלה וירידה בביקושים הפנימיים ובייצוא, הדרך להאטה חריפה סלולה ובנק ישראל ייאלץ להגיב במדיניות מוניטרית מרחיבה. את המשמעות האמיתית של האירועים המתרחשים כעת בארה"ב נרגיש בחודשים הקרובים".

שווימר מעריך כי הריבית במשק תיוותר ביום שני הקרוב ללא שינוי - מגמה עליה חוזרת גם איילת ניר, הכלכלנית הראשית של הבית ההשקעות IBI. "אנו צופים כי הריבית המוניטרית לחודש אוקטובר תישאר ללא שינוי עד לסוף השנה, ותשוב לרדת בשנת 2009, כפונקציה של קצב התאמת המחירים המקומיים לשינוי במחירים העולמיים".

אמיר אייל, מנכ"ל אינפיניטי, אמר ל"גלובס" כי מי "מי שפודה קופות גמל עכשיו הוא טיפש". לדבריו, "אנשים נתקפו בפחד, ואני מבין את מי שמרגיש כך, אך המכירה היא מהלך שנעשה ללא מחשבה. קופות גמל הוא חסכון לטווח הארוך ומכירה שלהן בימים אלה הוא הסטתן ממעמד זה למעמד של השקעה יומית", הוסיף. "גמל הוא לא קזינו. מי שימכור עכשיו, לימים יצטער על כך".

מדד תל-בונד 20 ; מדד תל-בונד 40 ; מדד תל-בונד 60