אאודי Q7 - מגנט של תשומת לב

הממדים המכובדים של רכב הכביש-שטח Q7 של אאודי דורשים תקופת הסתגלות מנהגים שאינם מורגלים ברכבי כביש-שטח "פול-סייז", במיוחד בתנועה בעיר

השפעת הסערה הפיננסית בארצות-הברית על המשק הישראלי עדיין לא ברורה, אבל פלח רכבי היוקרה כבר נכנס לכוננות ספיגה. בישראל, רכישה והחלפה של רכב ב-150 אלף דולר היא עניין של "מצב רוח", ונכון להיום מצב הרוח אינו משופר במיוחד גם בקרב בעלי ממון עם עודפי נזילות.

השינוי החד במומנטום מוצא את הפלח בתקופה לא טובה. באמצע 2008, כחלק מהרפורמה לרישום מועד הייצור של כלי רכב, נכנס לתוקף סעיף שקובע כי "רכב שחלפו יותר מ-12 חודשים מתאריך ייצורו יירשם על שם היבואן או יימכר". הסעיף הקטן והתמים הזה מתגלה כיום בתור "גלולת רעל" ליבואני היוקרה.

מחזור המכירות של רכבי היוקרה איטי יחסית ויבואני היוקרה לא יכולים לגלגל מלאים לא מכורים לחברות ליסינג והשכרה. אם רכב יוקרה מהמלאי לא מוצא לקוח תוך 12 חודשים ממועד ייצורו, הא עובר לשוק היד השנייה תוך ספיגת ירידת ערך מאסיבית מאוד.

החרב המאיימת הזו יכולה אולי להסביר את ירידת המחירונים המואצת כיום בפלח היוקרה ואת המבצעים בנוסח "בעל הבית השתגע", שמוצעים כיום בחדרי חדרים ללקוחות פוטנציאליים. המרוויחים הפוטנציאליים מהסיפור, מלבד סוחרי הרכב כמובן, הם לקוחות "שעולים מלמטה", ונכנסים לראשונה לפלח של 400 אלף שקל פלוס.

אחד הדגמים שעשויים להגיע קרוב יותר אל הלקוחות הפוטנציאליים, הוא רכב הכביש-שטח Q7 של אאודי, שנחת בארץ בתחילת 2007. לרכב אין את התדמית הנוצצת של מתחריו לבית ב.מ.וו ומרצדס, אבל הוא עדיין מצליח למגנט אליו תשומת לב אינטנסיבית על הכביש ומחוצה לו - החל מעובד החניון שפינה עבורנו את המקום האיכותי ביותר במגרש החנייה ועד לחמשת הילדים של השכן החרדי, שביקשו סיבוב. קשה לבקש אנונימיות עם רכב באורך של 5.07 מ', רוחב של כמעט 2 מ', גריל ענק ודמוי פרסה וגלגלי 20 אינץ' ברמת הגימור "S-LINE" של רכב המבחן.

רכב הכביש-שטח Q7 של אאודי

בלם יד מגושם

הגג המשתפל יוצר רושם של כלי נמוך יחסית אך לא כך הוא. רצפת התא ממוקמת גבוה לפחות כמו בטוארג ועשויה להקשות את הטיפוס על נוסעים קטני קומה. הממדים והגובה הנכבד דורשים הסתגלות מנהגים שאינם מורגלים ברכבי כביש-שטח "פול-סייז", במיוחד בתנועה בעיר. באאודי כנראה חשבו על הבעיה וציידו את הכלי בשלל אמצעי התרעה ובקרה, כולל מצלמת וידיאו עם הכוונה לנסיעה לאחור, התרעה על רכב שמתקרב מהנקודה "המתה" מאחור ומערך צפוף של חיישני קרבה.

היושבים בשתי השורות הראשונות נהנים ממרחב טוב לרגליים, לראש ולכתפיים. צמד המושבים בשורה השלישית מציעים מרחב מכובד לרגליים ולכתפיים ואפילו תצפית טובה מבעד לחלונות, אך בשל הגג הנמוך והמשתפל לאחור, הראש עתיד להכביד על כל מי שמתנשא מעל 1.6 מ'.

על הנדסת האנוש ואיכות הייצור והחומרים אין צורך להכביר מילים. אאודי נחשבת לאמת מידה בתחומים הללו וגם התא של ה-Q7 המגודל, על שלל תאי האחסון, הידיות והמכסים הנסתרים, משדרים הקפדה כמעט אובססיבית על איכות. לא אהבנו את בלם היד המגושם, שמופעל בלחיצת רגל כמו שהאמריקנים אוהבים.

עד כה, המפגש היחיד שלנו עם הרכב היה בעיצומה של סופת שלג בפאתי מינכן. הקיץ הישראלי, שמסרב בעקשנות לפנות את מקומו לסתיו, סיפק לנו הזדמנות טובה יותר לבחון את התאמתו של הכלי לישראל. התחושה הבולטת ביותר בנהיגה היא היציבות. הכלי, במשקל 2.3 טון, מתקל פניות מהירות ותכופות בצורה הדוקה, זורמת ומאורגנת, ללא נטיית הגוף שאופיינית לכלים כאלה תחת עומסי G כבדים (ע"ע טוארג), ומערכת ההיגוי מעניקה לנהג תחושה מדויקת וקשר רצוף עם הגלגלים. היציבות הכיוונית על הכביש המהיר פנטסטית ולא אחת מצאנו את עצמנו מבצעים תרגילים מהירים של החלפת נתיב כאילו היינו נוהגים בגולף GTI קטנה. תזכורת למאסה האדירה מספקים הבלמים, שדורשים הכנה מוקדמת ולחץ בריא כדי לעצור את המאסה הדוהרת.

נוחות הנסיעה סבירה אבל לא מבריקה. ניתן להזמין את הרכב עם מתלי אוויר מתכווננים (אופציה יקרה מאוד) אבל בגרסה בעלת המתלים/בולמים הרגילים כמו ברכב המבחן, שיבושי כביש רציניים מורגשים בתא והתחושה כללית נוקשה. צמיגי הספורט נמוכי החתך של רכב המבחן, שכלולים בחבילת הספורט, שללו ירידה לשטח. אבל שמענו שלכלי, שמתהדר במרווח גחון של 22 ס"מ, יש יכולת מפתיעה של צליחת מכשולי שטח. קרוב לוודאי שאף אחד מבעלי הרכב לעולם לא ינסה זאת, אבל תמיד טוב לדעת.

צריכת הדלק תלויה בנהג

את מנוע ה-TDI של פולקסווגן/אאודי בנפח 3 ליטר כבר פגשנו לא פעם, וגם המפגש הנוכחי הסתיים בנימה חיובית. עם 240 כ"ס ומומנט שופע של 50 קג"מ המנוע סוחב את הכלי בעליות תלולות כמו קטר, נענה לקיק-דאון בזריזות, משייט ללא קושי במהירויות כפולות-פלוס מהמהירות החוקית, ואפילו נשמע טוב מבעד לבידוד האקוסטי של ה-Q7. עם זאת, צריכת הדלק שלו תלויה בסגנון הנהיגה. כדי להגיע ל-12 קילומטר לליטר הרשמיים צריך לשמור על רגל עדינה מאוד על דוושת התאוצה. בנסיעה אגרסיבית יותר השגנו לא יותר מ-7.5 ק"מ לליטר סולר.

אאודי Q7 בגרסת ה-TDI עולה כיום 508 אלף שקל, כ-50 אלף שקל פחות מב.מ.וו X5 דיזל וכ-130 אלף שקל פחות מגרסת הדיזל ההתחלתית של המרצדס GL בעלת שבעת המושבים. הפולקסווגן טוארג, עם אותו מנוע, עולה כ-90 אלף שקל פחות. המחירים הללו הם כמובן עוד לפני מיקוח, טרייד אין ושאר "שטיחים אדומים" ללקוחות, שהופכים את ה-Q7 לאלטרנטיבה מעניינת עבור משדרגים מפלח הטוארג, לנדקרוזר ושות'. ספק אם הכלי ייהנה על הכביש מתדמית המצליחנות של האלפיון העליון כמו מתחריו הגרמניים, אבל בתקופות כאלה זה עשוי להתגלות כיתרון. e

מתחרים

ב.מ.וו X5

ה-X5 החדש של ב.מ.וו, קצר מה-Q7 אך רחב וגבוה ממנו, ובמודל הנוכחי הוא גם מציע אופציה ל-7 מקומות ישיבה. יש לו תא נוסעים איכותי ומרווח, שלל טכנולוגיות מתקדמות ותיבת הילוכים אוטומטית מדור חדש, עם 7 הילוכים והעברה מהירה מאוד במצב הספורטיבי. מנוע ה-TDI בנפח 3 ליטר הבסיסי מייצר 235 כ"ס ו-53 קג"מ ומעניק לכלי ביצועים מכובדים.

מרצדס GL

מרצדס GL כוון בעיקר לשוק האמריקני ונועד לתת למרצדס מענה לשוק הכביש-שטח "פול-סייז" עם שבעה מקומות. זהו כלי ענק באורך 5.1 מ' עם בסיס גלגלים באורך 3.09 מ' וגובה של 1.82 מ', ויתרונו הוא מרווח פנים שופע כולל צמד מושבים עם מרחב ראש וכתפיים למבוגרים בשורה השלישית. לכלי יש מערכת מתלי אוויר מתרוממת, עם פוטנציאל שטח מקצועי כמו של ה-ML הקצר ממנו. דגם הטורבו דיזל מסתפק ב-224 כ"ס, אם כי המומנט נכבד - 52 קג"מ.

שברולט TRAVERSE

התשובה של GM לפלח רכבי הכביש-שטח האירופאים היוקרתיים הוא ה"טראברס", שינחת בארץ בקרוב. מדובר במעין "קרוס אובר" בעיצוב אירופאי והדוק, שמציע שלוש שורות מושבים על בסיס גלגלים של יותר מ-3 מטר. שברולט השקיעה הרבה באיכות הייצור ובהתנהגות הכביש של הכלי.