מנהל ההשקעות הראשי במגדל שוקי הון: "אנחנו צועדים להאטה חד-משמעית כלל-עולמית, והנדל"ן עדיין רחוק מהתחתית"

גלובס tv יעקב וינשטיין על תוכנית החילוץ האמריקנית: "הקורבן הראשון הוא ללא ספק הדולר האמריקני: הרבה משקיעים נכנסו ללונג על הדולר וצריכים לסגור את הפוזיציות האלה"

הזינוק החד במדדים המובילים בבורסת ת"א נקטע היום, והזכיר שוב למשקיעים כי ימים טרופים שוררים כעת בשוקי העולם, וגם בשוק המקומי אשר אינו חסין בפני ההתפתחויות רחבות ההיקף הנעוצות במשבר האשראי האמריקני.

"רק בהמשך השבוע ואולי אפילו בשבועיים הקרובים נוכל לדעת האם אנו נמצאים בסיום תקופה או שמא העליות החדות שראינו אתמול היו רק אירוע נקודתי". ציין היום (ב') בראיון לגלובס TV יעקב וינשטיין, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות מגדל שוקי הון.

"כל השווקים העולמיים, בין שזה שוקי האג"חים של החברות ושוקי המניות בכל העולם הולכים לתקופה של תנודתיות מאוד גבוהה. אנחנו נראה עליות שערים, נראה אופוריה, לעיתים, אבל נראה גם שחיקה. אני סבור שאנחנו נראה הלאה את שחיקת המחירים". הוסיף וינשטיין.

"הרווחיות של מרבית החברות הכלל עולמיות והישראליות הולכת לרדת בצורה משמעותית, קודם כל בגלל המחסור באמצעי מימון זולים או בכלל באמצעי מימון. הקרדיט קראנץ' שעדיין לא נפתר. המחסור בכסף, אמצעי תשלום, אמצעי השקעה, עדיין חסר להרבה מאוד חברות וזה יגבר בסופו של דבר על כל אופוריה אחרת ויגרום בסופו של דבר להמשך הלחץ על רווחיות החברות כלפי מטה".

נראה כי קצב האירועים האינטנסיבי אינו פוסק, כאשר גם היום נתבשרו השווקים כי בתי ההשקעות העצמאים האחרונים בארה"ב, מורגן סטנלי וגולדמן זאקס, יחלו בשינוי מודל הפעילות שלהם ויהפכו בהדרגה לבנקים מסחריים.

"הדבר הזה ייתן ביטחון גדול מאוד למשקיעים באותן חברות כמו לבעלי המניות. אך מנגד, יעצור בעתיד את היכולת של אותם בנקים להשקעות למנף את ההשקעות שלהם כפי שנהגו עד כה. אלא שלאור ניסיון העבר אני חושב שחלק גדול גם ככה לא היה ממשיך למנף פי 50 ו-60 את ההשקעות שלהם והתוצאות העגומות של אותם אלה שמינפו את ההשקעות שלהם מדברות בעד עצמן. כך שלפנינו תקופה חדשה, שינוי כיוון, היעלמותם של בנקים להשקעות מהסוג שהכרנו עד כה". ציין וינשטיין.

האם רואים כבר תחתית למחירי הנדל"ן בארה"ב?

"ברור שלא. אנחנו צועדים לעבר האטה חד משמעית כלל עולמית ומחירי הנדל"ן עדיין רחוקים מהתחתית שלהם. שכן התוכנית הכלכלית הזאת יותר באה לעזור לבנקים ולבתי השקעות, מאשר לשוק הנדל"ן, אם כי בעקיפין גם הוא ייהנה מזה".

"לפנינו עדיין תקופה לא קצרה של ירידות מחירים בנדל"ן, במיוחד הבעייתי בארה"ב. קיים חשש מסוים ומוצדק, של ירידת מחירי משרדים עכשיו וגם נדל"ן מסחרי בכלל. כך שכל תחום הנדל"ן עדיין עומד בסימן שאלה בחודשים הקרובים. להזכירם גם לפני 20 שנה, כאשר בוצעה פעולה דומה למה שמבצע הממשל היום, ובאו להציל את ה"סייבינגס אנד לואנס" גם אז הנושא הזה נמשך בין שנתיים לשלוש".

"אין כאן פתרון קסם של מספר חודשים. לפנינו עוד לפחות שנה אם לא למעלה מזה של ירידות מחירים, האטה כלכלית, עם כל מה שמשתמע מזה".

מי ישלם על תוכנית החילוץ האמריקנית, הדולר?

"הקורבן הראשון הוא ללא ספק הדולר האמריקני. אנחנו כבר עדים ללחץ שהולך וגובר עליו. טבעי הדבר שהרבה משקיעים נכנסו ללונג על הדולר וצריכים לסגור את הפוזיציות האלה. לכן הדולר מקבל תאוצה משמעותית כלפי מטה. יכול להיות שלפנינו עוד כ-1%-2% אולי אפילו יותר, של ירידה בדולר. אבל בסה"כ הדולר נלחץ כלפי מטה ואיתו לא לשכוח האג"ח ארוכות הטווח. אין להם בשר ברגע זה. אין להם הצדקה בתשואות האלה. יש עדיפות מוחלטת על אג"ח קצרות של עד שנתיים על פני אלה של ה-20 ו-30 שנה".

[לאתר המט"ח]

מה לעשות עם חשיפה לאג"ח בישראל?

"הטיפול באג"ח בארץ צריך להתחלק לשניים: לאג"ח ממשלתי מצד אחד, שיהיה דומה מאוד למה שקורה לאג"ח הממשלתי האמריקני והכלל עולמי ומנגד אותם אג"חים של חברות שהיו בגדר של מציאה גדולה מאוד ביום חמישי, היו תיקוני שערים גדולים ביום ראשון. צריך לחזור אליהם בזהירות רבה, כאשר הרמות של יום חמישי הן הרמות שסביב הרמות האלה זאת הזדמנות מאוד טובה לקנייה".

"צריך להמשיך לדוג אותם ולבחון אותן, ולהגדיל בצורה איטית מתוך ידיעה שאמנם אנחנו לא הולכים לפריחה כלכלית, אך המחירים שלהם משקפים במידה רבה כבר את הגרוע מכל".

[לאתר אפיקים סולידיים]