עקיצת ה"דבורה": במשטרה בטוחים כי גלאי המהירות החדשים יהיו סיוט לנהגים פרועים

"הדבורה" מודדת תוך כדי נסיעה מהירות כלי רכב מכל הצדדים ברדיוס של עד 1 קילומטר ; יעילה גם נגד מכשירים לשיבוש פעולות רדאר ; יותר מ-30 ניידות תנועה כבר צויידו ב"דבורה", ובמשטרה מתכוונים לצייד כמעט את כולן

משטרת ישראל הכניסה לשירות לאחרונה את מכשירי ה"דבורה" במטרה ללכוד עבריני מהירות. מכשיר הדבורה מצויד בשתי אנטנות זעירות השולחות קרני לייזר לפנים ולאחור אשר מזהות את מהירות כלי הרכב בסביבתם.

המכשיר מותקן בגג הניידת לצד מנורות האזהרה הכחולות-אדומות. הדבורה מודדת תוך כדי נסיעה את מהירות נסיעתם של כלי רכב מכל הצדדים, ברדיוס של עד 1 קילומטר. אחד היתרונות הגדולים של "הדבורה", בהשוואה למד הלייזר שמשמש כבר שנים את שוטרי התנועה, הוא עובדת היותה יעילה גם נגד מכשירים לשיבוש פעולות רדאר.

כיום פועלות כבר בכבישי ישראל יותר מ-30 מערכות "דבורה", והמשטרה מתכוונת לתגבר את המערך בקרוב, ולמעשה לצייד את רוב ניידות התנועה ב"דבורה".

במשטרה מקווים כי הכנסת "הדבורה" לכבישים תיצור אלמנט של הרתעה, משום שנהגים לא יוכלו לדעת עוד האם נתפסו נוהגים במהירות מופרזת. בשילוב עונשים לא קלים על עבירות מהירות, מאמינים במשטרה, יהיה כאן מתכון מוצלח להורדת מהירות קולקטיבית.

נציין, בהקשר זה, כי נהגים שייתפסו נוהגים במהירות של עד עד 25 קמ"ש מעל המותר ייענשו בקנס של 250 שקל. אולם, נהגים שייתפסו נוהגים ב-26 עד 40 קמ"ש מעל המותר, ייקנסו ב-750 שקל ויקבלו 8 נקודות חובה. ואילו נהגים שייתפסו נוהגים במהירות הגבוהה ב-41 קמ"ש מהמותר, יקבלו הזמנה לדין ו-10 נקודות חובה.

איך עובדת "הדבורה"?

מערכת ה"דבורה" הינה למעשה שתי אנטנות קטנות, שקבועות על גג ניידת התנועה ושולחות קרני לייזר לפנים ולאחור. קרניים אלו מודדות את מהירות הנסיעה של המכוניות בכביש ומתבייתות על מכונית שנוסעת במהירות גבוהה מהמותר.

ברגע שהקרן ננעלת על רכב שמבצע עבירת מהירות, היא משדרת לשוטר שבניידת נתונים
לגבי המהירות, נתיב הנסיעה של הרכב ומיקומו ביחס לניידת. כל שנותר לשוטר הוא לעצור את נהג הרכב, להציג בפניו את נתוני המדידה ואחר כך לרשום לו דו"ח.

לפי גורמים במשטרה, "הדבורה" מזהה מכוניות שנוסעות במהירות מופרזת עוד לפני שהנהגים יכולים להבחין בכלל בהימצאותה של ניידת תנועה בסמוך אליהם. "הדבורה" תיכנס לפעולה, בשלב ראשון, בעיקר בכבישים המהירים בצפון ובדרום המדינה.