ההונדה ג'אז החדשה - קטנה, אבל פחות

אם תכננתם לרכוש רכב חדש למשפחה כדאי שתביאו בחשבון גם את ההונדה ג'אז החדשה. על אף שהיא שייכת לפלח הסופר-מיני הקטנות, היא מציעה מרווח נוח לכל הנוסעים, וכן שלל תוספות: חלקן מיותרות כמו עשרה מחזיקי כוסות, אחרות חביבות כמו MP3 חיצוני, והשאר (מראות מתקפלות למשל) מועילות ממש בתמרון במרחב העירוני

תעשיית הרכב ממשיכה לנוע כלפי מעלה ואת התזוזה אפשר לראות היטב בפלח מכוניות הסופר-מיני. לפני עשור כלל הפלח הזה בעיקר מכוניות קטנות ודחוקות, ששימשו כפיתרון עירוני ואולי כרכב לנסיעות בינעירוניות מזדמנות. כיום ניתן למצוא בפלח מכוניות בוגרות, עם ממדים חיצוניים ונפח פנימי שאפיינו לפני דור אחד או שניים מכוניות משפחתיות בגודל מלא.

גם ההונדה ג'אז החדשה מנסה לענות על יותר מצורך של מכונית קטנה. קודמתה עוצבה במתכונת של מיני-מינוואן עם תא נוסעים מודולרי, שהיה ניתן להתאים אותו במגוון תצורות ישיבה ואחסון. אולם, בשורה התחתונה זו עדיין הייתה מכונית קטנה. הדור החדש של הג'אז צמח משמעותית לאורך, לרוחב ולגובה, ומציע חלל פנימי שלא נופל מזה של הסיביק האצ'בק מהדור הקודם, ארוז בתוך עיצוב בועה עגלגל וידידותי לעין.

הונדה ג'אז

המכונית מוצעת בשלושה דגמים. מנוע 1.2 ליטר ותיבה ידנית, ומנוע 1.4 ליטר המוצע עם תיבה ידנית או אוטומטית-רובוטית. הייבוא של דגם ה-1.2 ידני יחל בינואר, כשאחריו יצטרפו הדגמים האחרים.

סביבת נהג נעימה

אורכה של המכונית הוא 3.9 מטרים, והרוחב שלה הוא 1.525 מטרים. ההגה נלקח ישירות מהאחות הגדולה, ההונדה סיוויק ההיברידית, וסביבת הנהג נעימה ומרווחת כשל כל מכונית משפחתית.

הונדה ג'אז

המכונית מתהדרת ב-10 (!) מחזיקי כוסות, אשר ישמרו על הנהג והנוסעים מהתייבשות במהלך הנסיעה ובאורות הבהוב מובנים בתוך המראות, אשר בעזרת כפתור חשמלי מתקפלות פנימה ומאפשרות חנייה בראש שקט יותר, בעיר. בחלק מהגרסאות ישנו חיבור ל-MP3 חיצוני.

בתחום החיסכון בדלק, בדגמים הידניים שולבה בלוח השעונים נורית, הממליצה לנו להעלות או להוריד הילוך כדי שהמכונית תשתה כמה שפחות דלק. כצפוי, הנורית הבהבה לנו להעלות הילוך כמעט לכל אורך הנסיעה ובמהירות של כ-50 קמ"ש הרכב ביקש את ההילוך הרביעי בתיבה הידנית כדי לחסוך בדלק.

המושבים האחוריים יכולים בנוחות לאכלס שני מבוגרים וילד. אם ממש אין ברירה, נסיעה קצרה של שלושה מבוגרים במושב האחורי של הג'אז היא דבר מתקבל על הדעת, אך לא נראה כחוויה נוחה במיוחד. בנוסף, המושבים האחוריים מתקפלים בקלות אל תוך הרצפה ויוצרים משטח העמסה גדול ונוח במיוחד. בתא המטען יוכל למצוא הנהג חלוקה למדפים.

בדגם "הישראלי" המרכזי (מנוע 1.4 ליטר ותיבת הילוכים אוטומטית) שולבה תיבת הילוכים רובוטית (i-Shift) - כלומר תיבה ממוכנת ללא מצמד, אשר על-פי נתוני היצרן יכולה להביא את הרכב לנתון חסכוני של 19.2 ק"מ לליטר בנזין.

התיבה האוטומטית-רובוטית מביאה את הרכב להיות חסכוני יותר, שקט יותר ואף מהיר יותר מאשר שתי הגרסאות הידניות. לחובבי הנהיגה הספורטיבית חשוב לציין, כי הגרסה האוטומטית מגיע עם מנופים מאחורי גלגל ההגה להחלפת הילוכים אקטיבית. עם זאת, התופעות האופייניות לתיבה רובוטית, כמו קפיצות והאטה של הרכב בעת העלאת הילוך, התגלו גם בגרסה הנוכחית של הג'אז ונסיעה חלקה ושלווה יותר הושגה על-ידי שימוש במנופים.

הונדה ג'אז

למרות החסכוניות של הג'אז, אי אפשר להגיד שבזכות רכישתה הנהג יהיה מבוטח בארץ משלילת רישיונו בשל עבירות מהירות. מבחן הדרכים של הג'אז נערך בגרמניה ובכביש המהיר ללא הגבלת מהירות המכונית אומנם לא הצליחה להתמודד עם מכוניות מנהלים גרמניות ואימתניות, אך כן הצליחה להראות לנו שאם הרגל לוחצת מספיק בכבדות על דוושת הגז הדגם האוטומטי יוכל להתקרב מאוד למהירות של 200 קמ"ש.

לסיכום, הג'אז החדשה יכולה לענות לצרכים של משפחה החיה בסביבה עירונית ומוכנה לוותר על מעט מקום בתא המטען ובתא הנוסעים לטובת גמישות בכניסה לחניות ותמרון בעיר.

צפויה לתחרות קשה

הייבוא של המכונית צפוי להתחיל בינואר והיא תגיע אלינו עם מנועים בנפח 1.2 ו-1.4 ליטר, כאשר המנוע הגדול יותר ישודך לתיבה הרובוטית עם 6 מהירויות. כל הדגמים יגיעו עם 6 כריות אוויר ומערכת בקרת יציבות. במקור תכננה הונדה להציב את הגרסה המאובזרת במחיר של 111 אלף שקל - הסף העליון של קבוצת שווי שימוש 2. אולם מכיוון שהסף הזה צפוי לרדת משמעותית, ככל הנראה תצטרך היבואנית ליישר קו ותשיק את הגרסה האוטומטית במחיר שיהיה צמוד לקו העליון החדש של הקבוצה - כ-105 אלף שקל. גם כך צפויה לה תחרות קשה מאוד מכיוון לא מעט משפחתיות 1.6 ליטר אוטומטיות - דוגמת מאזדה 3 ושות' - שיוצבו באותו רף. יהיה מעניין. *

הכותב היה אורח הונדה בגרמניה

מתחרות

טויוטה יאריס

היאריס של טויוטה הייתה נקודת הייחוס של הג'אז החדשה ויש מי שיגיד שהדמיון הפיזי ביניהן הוא יותר ממקרי. הג'אז ארוכה יותר משמעותית אך רוחבן וגובהן של המכוניות דומה. גם ליאריס יש חלל פנים סופר-מרווח ועיצוב מודרני וצעיר, והיא יכולה ללא קושי לאלכס מבוגרים מאחור, אם כי תא המטען שלה קטן יותר. היאריס נמכרת אצלנו עם מנוע 1.3 ליטר בהספק 87 כ"ס, שמשודך לתיבת הילוכים רובוטית, ב-103 אלף שקל או ידנית ב-98 אלף שקל.

סיאט איביזה

לאיביזה החדשה של סיאט יש פוטנציאל להחזיר את המותג לתמונה בפלח הסופר-מיני. היא מעט ארוכה מהג'אז ומסתפקת בבסיס גלגלים באורך 2.47 מ', אך יש לה עיצוב פנים וחוץ בוגר, שלדה אירופאית שמשותפת גם לפולו ולפאביה, ובמחיר של קב' 2 העתידית היא תציע מנוע בנזין חזק עם תיבה אוטומטית מתוחכמת מטיפוס DSG.

יונדאי I20

מחליפתה של היונדאי גטס, ה-"I20" תיכנס לנעליה השיווקיות הגדולות בעזרת ממדים מוגדלים ועיצוב אירופאי בוגר - למרות שמוצאה בהודו. יהיו לה מנועי בנזין של 1.2, 1.4 ו-1.6 ליטר בהספקים של 78 עד 126 כ"ס, ותיבת הילוכים אוטומטית, אם כי עדיין לא ידוע אילו דגמים יגיעו. היא מרווחת משמעותית בזכות בסיס גלגלים של 2.53 מ' ותציע שפע אבזור בטיחותי.

*הכתב היה אורח של חברת הונדה בגרמניה