קריסה בבורסה בת"א: המעו"ף ירד 6.3%, התל-טק התרסק ב-11.5%, אפריקה 14.6%, כי"ל עוד 9.2%; ברק לא מחמיץ הזדמנות: "רפורמות נתניהו בעייתיות"

[חמ"ל "גלובס" - כל החדשות והפרשנויות על המשבר הפיננסי העולמי] ; החברה לישראל צנחה ב-15.2% ; טבע איבדה 3.2% ; אי.די.בי ירדה 5.3% ; לאומי איבדה 6.5%, הפועלים 9.2% ודיסקונט צנח ב-10.5% ; בר-און: "לא להצטרף לחגיגת הפאניקה" ; שר הביטחון ברק: "נדרשת התערבות יזומה"

המלה "מפולת" כבר לא נלחשת במסדרונות שוק ההון אלא הופכת ממשית מתמיד עם פתיחת שבוע המסחר בבורסה בתל-אביב.

המשקיעים באחד העם הצביעו היום (א') חד-משמעית ברגלים ומכרו מכל הבא ליד במחזור מסחר גבוה במיוחד שעמד על כ-3.15 מיליארד שקל. זאת, בתגובה לירידות השערים בהן ננעלה וול-סטריט בסוף השבוע ולמרות אישורה של תוכנית החילוץ של הממשל האמריקני לשווקים הפיננסיים.

את הסנטימנט השלילי ליבו גם המשקיעים הסולידיים שמשכו את כספם מקופות הגמל, ובכך אילצו את הגופים המוסדיים למכור מניות שבאחזקתם.

הבהלה וחוסר האמון שמשקפים השווקים התעצמו עם חלוף השעות, מה שהביא לכך שמדד המעו"ף איבד 6.3% מערכו וממדד תל-אביב 100 נגרעו 7.1%. את המגמה הוביל לאורך כל היום מדד מניות הטכנולוגיה, התל-טק, אשר צנח ב-11.5%. וכמובן, שק החבטות של המשקיעים, מדד הנדל"ן, שצלל ב-11% נוספים.

כ"יל ממשיכה להתרסק

בקרב 25 המניות הגדולות ביותר איישו את ראש טבלת היורדות מניות כמו החברה לישראל, אשר איבדה 15.2% מערכה. מניית וריפון, חברה במדד המעו"ף ובמדד התל-טק, שצנחה ב-13.9%, ומניית אפריקה ישראל אשר נגרעו ממנה 14.6% נוספים.

מניית כי"ל, שיאנית המחזור וחביבת המשקיעים בדרך כלל, המשיכה את מסלול ההתרסקות שלה וירדת היום ב-9.15%. המשקיעים לא חסו גם על מניות הבנקים הגדולים, פועלים שירדה ב-9.2%, לאומישאיבדה מערכה 6.5% ובנק דיסקונט שנחתכה ב-10.5%.

קריסה גם בתל-בונד

שוק אגרות החוב הקונצרניות גם הוא סבל מנחת זרועם של המוכרים. סדרת אגרות החוב של אפריקה ישראל איבדו בין 12% ל-20% מערכן וחלקן נסחרות כבר בתשואות של מעל ל-40%, מה שמשקף חוסר אמון גובר של המשקיעים ביכולת הפירעון של החברה. עם זאת, נציין כי אפריקה לא לבד במערכה, אג"ח של חברות נדל"ן נוספות כמו ג'יטיסי ודלק נדל"ן סבלו גם הן מאותן תופעות וריכזו עניין רב.

המסכים היו אדומים היום גם בקרב האפיקים הסולידיים, כאשר האפיקים השקליים הארוכים איבדו כ-0.5% בממוצע וצמודי המדד לאותו משך זמן נופלים בכאחוז ותשע עשיריות. תנודות יומיות חריגות מאוד עבור השוק הסולידי.

נמשכת הקריסה גם בשוק אגרות החוב הקונצרניות (לידיעה המלאה). מדד התל בונד 40 צנח בעוד 7.4% לשער של כ-170 נק', מאז ה-9 בספטמבר אז שהה המדד ברמה של 218 נק' נרשמה בו צניחה של 22%.

הפוליטיקאים? מחליפים האשמות

"לעת הזו אין סימן לדאגה ממשית", כך אמר הבוקר (א') שר האוצר, רוני בר-און, במהלך ישיבת הממשלה השבועית על רקע המשבר הכלכלי בעולם. במהלך סקירה כלכלית שעסקה בנושא, התייחס בר-און לדרישת מפלגת העבודה במסגרת המשא ומתן לכניסתה לקואליציה בראשותה של ציפי לבני לפרוץ את מסגרת התקציב ולהגדילה ב-2.5%, ואמר כי "אין זה נכון לחרוג מיעדי התקציב שקבענו. על רקע המשבר הכלכלי בעולם, אסור לפתוח את התקציב". שר האוצר הוסיף ואמר כי הוא מציע "לא להצטרף לחגיגת הפאניקה. אנחנו נעשה מה שצריך בזמן הנכון".

שר הביטחון ויו"ר העבודה, אהוד ברק, אמר כי "המשבר הכלכלי העולמי הוא איום אך חבויות בו גם הזדמנויות לתיקונים". לדבריו, "נדרשת התערבות יזומה על הטיפול במשבר סביב שולחן מרובע עם האוצר, הנגיד, ההסתדרות והמעסיקים". ברק אמר גם כי רפורמות נתניהו מסתברות כבעייתיות. הוא הוסיף כי "יש להקדיש מחשבה, כבר היום לנושא רשת ביטחון לאזרחים למקרה הצורך - אך למעט בהכרזות בנושא".

עליות חדות במק"מים

פתיחת המסחר בת"א הבוקר נדחתה הבוקר שוב, והופעל מנגנון "הפתיחה האנגלית". במסגרת מנגנון זה, שנועד במקור להגן על המשקיעים מפני תנועות ספוקלטיביות שנועדו להטות את שערי הפקיעה של אופציות המעו"ף עם פתיחת המסחר, נדחית פתיחת המסחר כאשר שער הפתיחה של מדד המעו"ף מגלם ירידה בשיעור הגבוה מ-2.5%.

בניגוד לפעם הקודמת בה הופעלה הפתיחה האנגלית, בדיוק לפני שבועיים, הפעם דובר בירידות חדות - אך מתונות בהרבה; שער הפתיחה התיאורטי גילם ירידה של 2.6% בלבד, ובשל כך לא הופעלו "מנתקי הזרם" - דחיית המסחר ב-45 דקות, אלא הפתיחה התעכבה בדקות ספורות בלבד.

בזמנים כמו היום, כשהבורסה במגמה צניחה חופשית, פונים המשקיעים את עבר אפיק המק"מ (מלווה קצר מועד) ולפיכך באפיק זה נרשמות עליות שערים חדות. המק"מ, אשר מהווה איגרת חוב שאינה מציעה ריבית אלא מונפקת בניכיון על מחיר הפידיון הקבוע שלה (שקל לאיגרת), נסחר בעלייה של 0.42% בשערו לשער 96.92 אג', המגלם תשואה שנתית של 3.5% במונחי פק"מ.

גורמים בשוק טוענים שהעליות החדות (לאורך כל עקום המק"מ, ובמיוחד במק"מ הארוך ביותר, סדרה 0919 לפידיון בספטמבר הבא) נבעו מטעות שביצע בנק ישראל.

"בנק ישראל עשה פה טעות. במקום להנפיק ביום חמישי, גב אל גב אל מול פידיון מק"מ 1,018 שחל באותו יום, הוא דחה את ההנפקה של המק"מ הבא למחר", אמרו ל"גלובס". מחר צפוי בנק ישראל לגייס הון בהיקף של 8 מיליארד שקל בשתי הנפקות של מק"מים במסגרת מכרז.

בכר אופטימי, האנליסטים פסימיים

מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, ד"ר יוסי בכר, דחה היום (א') בראיון לגלי צה"ל את האזהרות מפני מיתון. "יש לנו משק חזק, שעבר חמש שנים של צמיחה", אמר בכר. לדבריו, בניגוד לתחזיות שונות, אין מה לדאוג לחסכונות בבנק: "בתקופה כזו של אי-ודאות נדרש שיקול דעת ואין לצאת בהכרזות גדולות והערכות שונות כי הן באמת משנות את התנהגות הקהל. בהרבה מקומות בארצות-הברית התגובות הן אכן הפוכות ממה שאנשים מצפים".

בניגוד לבכר, בבית ההשקעות IBI פסימיים. בעוד שאומדן קצב צמיחת המשק השנה שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (4.5%) תואמת את התחזית של בית ההשקעות ל-2008, ב-IBI מביטים לשנה הבאה, 2009, כשהמודל שלהם מעריך כי הצמיחה במשק תתמתן ותגדל רק ב-2.1% בשנה הבאה.

יתרה מכך, "בהסתברות גבוהה נחווה שני רבעוני רצופים של צמיחה שלילית לנפש - שזוהי ההגדרה הרשמית למיתון בפעילות הכלכלית", כותבת איילת ניר, הכלכלנית הראשית. התחזית הזו מבוססת על התמתנות בכל מרכיבי הצמיחה: צריכה פרטית, ציבורית, ייצוא והשקעות.

מדד המעו"ף ירד היום ב-6.3%, מדד ת"א 100 איבד מערכו 7.1%, מדד התל-טק צלל ב-8.9%, מדד הנדל"ן צנח ב-11%, מדד הבנקים ירד ב-7.7%, היתר 50 ירד ב-5.3% והתל-בונד 20 ירד ב-4.9%.

מניות בכותרות - מסכים אדומים מקיר לקיר

בדיקת "גלובס" חושפת את פגיעותם של הבנקים בישראל. מהבדיקה עולה כי שיעור האשראי שניתן בשלושת הבנקים הגדולים - לאומי, פועלים ודיסקונט - ללווים הגדולים (מעל 1.2 מיליארד שקל), עומד בממוצע על 65% מההון העצמי של הבנקים וכי ל-13 לווים היקף אשראי מעל 1.6 מיליארד שקל.

אם בפגיעותם של הבנקים עסקינן, נציין כי היקף האשראי של הלווה הגדול ביותר בבנק הפועלים עומד על 3.3 מיליארד שקל, בבנק לאומי על 2.8 מיליארד שקל, בבנק הבינלאומי - 1.4 מיליארד שקל ואילו בדיסקונט - 2.6 מיליארד שקל. מניות הבנקים כולן נסחרות היום בירידות חדות.

חברת דיסקונט השקעות , הודיעה כי תגביל את הדיבידנד שתחלק בשנת 2008, למיליארד שקל, סכום נמוך יותר מסכומים קודמים שדיווחה החברה. יצויין כי זו ההפחתה השניה של הדיבידנד של דסק"ש שלפי ההודעה הראשונה היה אמור לעמוד על סכום של כ-1.5 מיליארד שקל לשנת 2008.

כי"ל והחברה לישראל המשיכו לרכז עניין לאחר התנודתיות בשוק הדשנים, ולאחר שביום המסחר האחרון מניותיהן צנחו בלמעלה מ-14%.

כי"ל אף "זכתה" להורדת מחיר היעד למנייתה מבית ההשקעות הראל פיננסים, ל-69 שקל למניה ומותירים ההמלצה על "משקל יתר". עם זאת, מחיר היעד החדש משקף למניה שצונחת היום בכ-8%, דיסקאונט של כ-41%.

טבע , כהרגלה, בלטה, לאחר ששרדה את הטלטלה בוול סטריט ללא פגיעה מהותית, ולאחר שמנייתה נסחרה נגד המגמה ביום המסחר האחרון בת"א, והציגה עליות.

לב לבייב שוקל למחוק את אפ"י פיתוח מהמסחר בבורסת בלונדון. החברה הבת (71%) מרכזת למעשה את מרבית הפעילות של אפריקה ישראל הנסחרת בבורסה בתל אביב. כמו חברות נדל"ן רבות הנסחרות באנגליה גם אפ"י פיתוח סבלה מירידות שערים חדות בשנה האחרונה.

בבית ההשקעות מריל לינץ' עידכנו את המלצתם על מניית אקויטי 1 החברה הבת האמריקנית של גזית גלוב שבניהולו של חיים כצמן, ל"קנייה" מ"נייטרלי" וחזרו על מחיר יעד של 22 דולר למניה. בבית ההשקעות אומרים כי למרות שעדיין נשארים זהירים, עקב התנודתיות ואי הוודאות בשווקים הפיננסיים, אך מצד שני אותה תנודתיות יצרה כמה הזדמנויות קנייה לא רעות, ומכאן העלאת ההמלצה.

קרן מוסטנג מזנין, מייסודם של כלל פיננסים , בית ההשקעות של קבוצת אידיבי , ודן טהורי, גייסה כ-90 מיליון דולר. קבוצת IDB שבשליטת נוחי דנקנר - באמצעות כלל ביטוח וכור תעשיות , הבנקים מזרחי טפחות ולאומי (באמצעות לאומי ושות') הן משקיעות העוגן, לצד גופים בנקאיים ופיננסיים נוספים. הקרן מתכוונת לגייס עד 150 מיליון דולר במטרה לספק פתרונות מימון לחברות בשלות הפועלות בישראל ובחו"ל במגוון תחומים: תקשורת, נדל"ן, מסחר ותעשיה.

כלכלני בנק אגוד בסקירה על דלק רכב הורידו את מחיר היעד למניית החברה בכ-19% ל-53 שקל למניה, לעומת מחיר יעד קודם של 65.2 שקל. באגוד אף עדכו כלפי מעלה את ההמלצה ל"תשואת יתר".

רשות ההגבלים הודיעה בסוף השבוע סופית על התנגדותה לעסקה לפיה מוכר בנק לאומי 15% ממניותיו בחברת הוט ל-013 נטוויז'ן . רשות ההגבלים הודיעה לצדדים כי העסקה נופלת בגדר של הסדר כובל ולפיכך על מנת לאשרה יצטרכו הצדדים להגיש בקשה לפטור מהסדר כובל. המשמעות היא שמירב הסיכויים הם שהעסקה לא תצא אל הפועל.

קבוצת אסם נסחרה לאחר שבסוף השבוע, בראיון ל"גלובס", אמר מנכ"ל הקבוצה, גזי קפלן, כי "בימים האלה של צונאמי עולמי ומשבר שלא חזו, אסם היא מהחברות היותר יציבות".

אל על הגיבה למגעים הלא ישירים המתנהלים בין האחים דדי ואיזי בורוביץ, בעלי השליטה בחברה, בימים האחרונים להגיע להסכמות, כפי שנודע ל"גלובס". הסכסוך בין האחים החל בעקבות אי מימוש האופציה שנתן איזי לדדי, לרכוש את מניותיו בכנפיים , המחזיקה באל-על.

בהקשרה של פז , נזכיר של"גלובס" נודע, כי דירקטוריון החברה צפוי לאשר את מינויו של גיל בירן לתפקיד מנכ"ל חברת הבת, פזקר.

[לאתר המעו"ף] [לארביטראז]