אלשיך נתנה חודשיים הקפאת הליכים למילומור; סמכויות הדירקטוריון הועברו לנאמן

רו"ח חן ברדיצ'ב מונה כנאמן לתקופה ההקפאה ; בוטלו צווי העיקול שהוטלו על נכסי החברה ; ההקפאה ניתנה גם לאור "המאמצים הניכרים" של פרדי רובינסון להשתמש בנכסיו האישיים לטובת החברה, בניסיון להצילה מקריסה

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הוציא צו להקפאת הליכים ראשונית עד ל-9 בדצמבר נגד קבוצת מילומור , שבשליטת פרדי רובינסון. רו"ח חן ברדיצ'ב מונה כנאמן המופקד על הניהול השוטף והפיננסי של החברה, תוך הסתייעות בהנהלתה, והוא יקבל את סמכויות הדירקטוריון. הנאמן יגבש הסדר נושים בתוך 21 יום ויגיש דו"ח על מצב החברה.

צווי העיקול שהוטלו על נכסי החברה וכספים המגיעים לה בוטלו. השופטת ורדה אלשיך ציינה כי זהו "מקרה מובהק" המצדיק הקפאת הליכים, משום שמדובר ב"חברה שלא המתינה לקריסתה אלא צפתה את הרעה המתקרבת".

לדבריה, יש לעודד חברות לבקש הקפאת הליכים בשלב בו הן עדיין סולבנטיות, ואז "ניתן יהיה לתת לחברה מרחב גדול יותר לגיבוש הסדר נושים, גם אם פרטיו אינם מגובשים עדיין בבקשה הראשונית". ואולם, הדגישה, "במרוצת ההקפאה יהא צורך חיוני לעבות ולצקת תוכן אמיתי לתוכנית ההבראה הראשונית והלא מפורטת שהוגשה".

ההקפאה ניתנה גם לאור "המאמצים הניכרים" של רובינסון להשתמש בנכסיו האישיים לטובת החברה, בניסיון להצילה מקריסה. בין היתר, הזרים רובינסון למילומור 60 מיליון שקל בשנה האחרונה, ועתה יזרים 5 מיליון שקל למימון הפעלתה בתקופת ההקפאה. אלשיך שיבחה את רובינסון על צעדיו אלה, וציינה כי "במקרים הנפוצים בעלי מניות מסרבים לתת תרומה אישית לטובת הקפאת הליכים, או מתנים אותה במיני תנאים או הופכים אותה להלוואה גרידא".

כמעין "פרס" לרובינסון על הזרמת הכספים, אלשיך הקפיאה ל-3 שבועות את יכולת הנושים לממש ערבויות, ובכלל זה ערבויות אישיות של רובינסון, בכפוף לכך שרובינסון לא יוכל לבצע עסקאות חדשות או לשנות בעלות בנכסיו. בכך שידרה מסר ברור לבעלי השליטה שתרומה אישית מצידם היא משתלמת.

אלשיך הדגישה כי הכלל הוא שרק החברה מקבלת הקפאת הליכים, ושרק במקרים נדירים יקבל בעל השליטה הפטר אישי כחלק מהסדר הנושים של החברה. זאת בעיקר כשקיים חשש לכדור שלג שנושים יעדיפו להפעיל סעדים כנגד בעלי המניות באופן אישי, באורח שיכניס גם את החברה ל"סחרור מוות", כיוון שיקשה על מנהליה לפעול לטובת החברה ולהתרכז בהבראתה שעה שיהיו עסוקים בהישרדות אישית.

במקרה זה, "התנהלותו של רובינסון, תרומתו האישית ונכונותו לממן את ההפעלה" מצדיקים לעכב זמנית הליכים נגדו, ובכל מקרה ההכרעה האם הוא יקבל הפטר סופי נעשית רק בעת הדיון בהצעת הסדר הנושים המוגמר.

נימוק נוסף להקפאת ההליכים היה שלכאורה הבעיה של מילומור היא לחץ בתזרים המזומנים. אלשיך ציינה שכמעט כל החברות כיום, גם הגדולות והמבוססות שבהן, משתמשות במסגרת אשראי. "אין לך חברה שבנקודה מסוימת על ציר זמן לא תוכל לעמוד בפירעון כל חובותיה באחת, עקב בעיות תזרים".

לכן, "דווקא במצבים אלה, להבדיל ממצבים של פגמים יסודיים במבנה ובעסקיה של החברה, או אי-כדאיות כללית של עסקיה, יש טעם והצדקה להתערבות שיפוטית שתאפשר לחברה הזדמנות הוגנת לנסות ולהיחלץ מהמחנק התזרימי, בלא ש'חרב הפירוק' (או הכינוס) תונף מעל ראשה, ותוך ניסיון למנוע מצב בו הלחץ התזרימי יהפוך ל'כדור שלג' בלתי ניתן לשליטה של פירעון מיידי ומימוש ערבויות שאין כל הכרח כלכלי או משפטי לממשן".

הנימוק הרביעי היה שמדובר בחברת נדל"ן ציבורית שהיקף עסקיה לא מבוטל. "אין ספק כי קריסה - בין אם על דרך פירוק ובין על דרך של 'קריעה לגזרים' קרי, מצב בו יופקעו ממנה הפרויקטים השונים שלה, כל אחד לטובת נושה ספציפי אחר בעל אינטרס פרטני שאינו נוגע למכלול הפעילות - עשויה להיות הרת-אסון לא רק ליכולת הפירעון שלה עצמה, אלא אף להביא ל'אפקט דומינו' של קריסת גורמים הקשורים עם החברה בקשרי עסקים".

לדבריה, אין לתת יד ל"מבול" בקשות הנושים להחרגת נכס שלהם מההקפאה, משום שאז "לא היתה נותרת כל חברה לשקם". היא מתחה ביקורת על חלק מנושים, ובראשם בנק הפועלים (490 מיליון שקל). "אין לי אלא לתמוה על התנהלות חלק מהנושים, שבמשך חודשים ארוכים ניהלו משא-ומתן עם החברה בלא שאצה להם הדרך לדרוש סעדים כאלה ואחרים, ורק עתה משהוגשה בקשה להקפאת הליכים - קמו והזדרזו וניסו לסכלה". (פש"ר 2548/08).

"מרוצה מההחלטה"

פרדי רובינסון אמר היום ל"גלובס" שהוא מרוצה מההחלטה. "אני מודה לבית המשפט על האמון והתמיכה בי ובעובדים. ננסה לעשות הכל כדי לשקם את החברה ולהחזיר אותה כמה שיותר מהר למסלול של חברה מצליחה".

* האם אתה מחפש להכניס משקיע נוסף?

"יש אליי הרבה פניות מצד גורמים שרוצים להיכנס כמשקיע, אבל בשלב זה אני לא מנהל משא-ומתן עם אף אחד, כי זה מוקדם מדי. קודם כל נבנה מתווה ברור ונכין תוכנית שנביא לבית המשפט. אם יש משקיעים שמתעניינים, נדבר איתם אבל לא בצורה חפוזה".

* ההחלטה להקפיא הליכים נגדך, אפילו זמנית, היא חריגה מאוד.

"ההחלטה חריגה, כי אולי אני חריג. אני לא מכיר הרבה בעלי מניות שהשקיעו כל כך הרבה כסף. עשיתי את זה מכל הלב. זה מפעל חיים, זו לא חברה של יום-יומיים. אני רואה הבנה עמוקה מצד בית המשפט למצוקה של בעל מניות שמשקיע בחברה ונלחם ונותן ערבויות, והחוק שומר גם עליו ולא רק על החברה. זו החלטה אמיצה וצודקת".

* האם החברה בקשיים בגלל כישלון ניהולי שלך?

"עסקאות הנדל"ן בארץ אינן קלות. לא יודע אם לקרוא לזה ניהול או נסיבות והשקעות בקרקעות שלא הניבו. בסך הכל, יש בארץ הרבה ביורוקרטיה וזה לא קל. גם קשה מאוד לנהל חברה בלי מסגרת אשראי. אם יבוא מנהל שיודע לנהל בלי לקבל אשראי, אז אני מוריד בפניו את הכובע".