44 שרי גוטמן בעלים ועורכת ראשית של הוצאת הספרים אחוזת בית

נימוקים לבחירה: גם בשעה קשה לשוק הספרים, מצליחה גוטמן לנהל את ההוצאה שייסדה ביד רמה. כמו"לית וכעורכת ראשית היא אחראית להוצאתם של כותרים איכותיים רבים הזוכים להצלחה, הן בקרב הקהל והן בקרב הביקורת. בימים אלה הוציאה את ספרו החדש של אמנון דנקנר

"חממה נחשקת לכל יוצר"

המהלך החשוב שלי ב-2008. "להישאר עצמאית, ולא להתפתות להצעות עסקיות לשותפויות במודל כזה או אחר - מאז שבית ההוצאה שלי מסתמן כעסק ששומר על איכות הכותרים שלו וגם מצליח כלכלית, אני מרבה לקבל הצעות שותפות מסוגים שונים. השנה התעצמו הפניות אליי משום שסיימתי את 2007 ברווח, ועם שלושה ספרים שכיכבו בו-זמנית ברשימות רבי המכר בכל העיתונים, וזאת בשנה שרוב הוצאות הספרים הקטנות והבינוניות חוו קשיים והפסדים רבים.

"הפיתוי לשותפות היה גדול מאוד, אלא שבסופו של דבר תמיד התברר לי שאחת ההשלכות היא צמצום כוח ההשפעה שלי על אופי ההוצאה במתכונתה החדשה. מי שמנסה להגביל אותי לא יכול להיות שותף שלי".

גוטמן הקימה את אחוזת בית בינואר 2004, והספר הראשון ראה אור כעבור שמונה חודשים. עד היום יצאו בהוצאה 36 כותרים, רבים כיכבו ברשימות רבי המכר.

קשיים בדרך. "כאלה שנובעים מקשיי שוק הספרים העכשווי בכלל: תחרות קשה על כותרים מצליחים מחו"ל, שמזניקה את גובה המקדמות שמציעות הוצאות הספרים הישראליות לכל כותר; מאבק על כל סופר עברי, שמתורגם במהירות לכספים גדולים; עלויות הולכות וגדלות של הפקת ספרים שאינם ספרים שגרתיים (אלבומים, ספרי ילדים וכו'); ותחרות אכזרית על מקום בולט בחנויות הספרים, כולל העובדה שיש הוצאות ספרים גדולות שבבעלותן חנויות ספרים, ובאופן טבעי זוכות לבולטות גדולה ועדיפה בהן.

"כל המגבלות האלה יכולות להקשות מאוד, ואפילו להרוס את סיכויי ההצלחה של הוצאת ספרים קטנה. לשמחתי, אני נהנית מהיענות מצד מו"לים בחו"ל גם בלי להציע להם מקדמות ענק, ועל סמך ההתרשמות שלהם מהעבודה שלי, סופרים עבריים פונים אליי יותר ויותר. אני לא מרפה מפרויקטים גדולים ועתירי עלויות".

התרומה לחברה הישראלית. "התרומה שיש לכל הוצאת ספרים קטנה ואיכותית למרחב הספרותי והתרבותי. מי שפותח הוצאת ספרים חייב להיות אדם עם אג'נדה תרבותית, משום שהקשיים רבים מכדי להיכנס לתחום הזה רק מתוך שיקולים עסקיים. כתוצאה מכך, הספרות שמגיעה מהוצאות הספרים הקטנות היא ספרות שנבחרת בקפידה ומתוך שיקולים פואטיים מנומקים. החברה כולה מרוויחה מחדירה של ספרים כאלה למחזור הספרים הכללי, וזוהי כמעט חובה תרבותית להמשיך לקיים הוצאות ספרים קטנות, שפועלות מתוך שאיפות ערכיות ולא רק משיקולים מסחריים".

החזון שלי. "שאחוזת בית תהפוך לחממה נחשקת לכל יוצר, ולכזאת שהקוראים מצפים לספרים שרואים בה אור. אני מחויבת כלפי עצמי בשמירה על בחירות ספרותיות ומו"ליות איכותיות, טיפול משובח בכל ספר, והירתמות טוטלית לטובת השיווק וההתקבלות של כל ספר וספר.

"בשנה הקרובה אני מתכוונת לפתח ולהרחיב את ההוצאה, לאו דווקא בכמות הכותרים שיראו אור, אלא בהעמקת הטיפול בהם. אחד המהלכים הראשונים החשובים שעשיתי בכיוון הזה היה לעבור לפני כמה חודשים למפיץ הספרים החזק והגדול ביותר בארץ, ליאור שרף, כדי שנדאג יחד לנוכחות מאסיבית של הספרים שלי בחנויות.

"בשנתיים הקרובות אני מקווה לגייס ולהביא לבית ההוצאה שלי את האנשים המובחרים ביותר בשוק המו"לות, כדי שימלאו בה תפקידי ניהול, שיווק, פיתוח יוזמות מו"ליות ויצירת סדנאות ייעודיות (עניין שנמצא כבר בעשייה). אני רוצה שכל אלה יעבדו לצדי, ויפעילו את כישרונם למען כל יוצר וכל ספר של אחוזת בית".

מקור השראה. "אבא שלי, שהיה מחנך, מורה ללשון ותנ"ך, מנהל בית הספר התיכון שלי ויועץ לשר החינוך זבולון המר. הוא היה אדם שהשכיל תמיד לחתור לעמדות שליטה, כדי שיהיה לו הכוח והתקציבים לקדם עניינים ערכיים ותרבותיים. הוא האמין שחזון בלי יכולת מעשית מרשימה הוא טוב לנפש הפרטית, אבל לא מועיל לחברה כולה".

גיל: 53

השכלה: שלוש שנות לימוד לתואר ראשון בחוג לספרות, ללא סיום התואר