בוש לא מתייאש מהפרחת סיסמאות ריקות בנאומים לאומה: "אנו מסוגלים לעבור את המשבר הזה - ונעבור אותו"

נשיא ארה"ב נאם שוב לאומה, בניסיון נוסף להרגיע את השווקים ; בעת הנאום איבד מדד הדאו עוד 100 נקודות

"אנחנו מסוגלים לעבור את המשבר הזה, ואנחנו נצלח אותו". כך אמר היום (ו') נשיא ארה"ב, ג'ורג' וו.בוש בנאום נוסף לאומה האמריקנית, בניסיון להרגיע את השווקים.

הנשיא מנה בנאומו את הצעדים שננקטו על מנת לייצב את המערכת הפיננסית, ואמר כי "תוכנית החילוץ של ממשלת ארה"ב היא אגרסבית דיה על מנת לעבוד, אך ייקח זמן עד שהשפעתה המלאה תורגש. אנחנו אומה משגשגת עם משאבים עצומים וטווח רחב של כלים באמתחתנו".

בוש סיכם: "למרות המאמצעים שלנו, העולם הפיננסי שולח כאן מסר שלא יישכח. אנחנו בתוך הצרה הזו יחד - ונתגבר עליה יחד".

פרשנות / אבי טמקין: בוש לא הציע שום דבר חדש

לדברי נשיא ארה"ב בוש, הציבור אמור לסמוך על "תוכנית נחושה שתביא לסיום המשבר הפיננסי". בוש גם טוען, כי הממשל עובד בשיתוף פעולה מלא עם שר האוצר, הנרי פולסון ויו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי. הנשיא עצמו אמור לקבל מחר את שרי האוצר והנגידים של ה-7-G להתייעצות משותפת על הדרכים לעצור את המפולת בשווקים.

וכן, בוש אמנם מנה אחד לאחד את המהלכים השונים שננקטו על ידי ממשלו כדי להילחם במשבר ובאיום של השפל, והשמיע סיסמאות של הרגעה. אבל בפועל, הנשיא לא הציע שום מהלך חדש ולא פנה ישירות אל מיליוני האמריקאים החוששים למקום עבודתם או את ביתם, מעבר לאזכור יוזמות שכבר ננקטו.

היה זה רק סמלי שבעוד בוש מדבר מדד הדאו ג'ונס איבד 100 נקודות, כאשר הירידות התגברו כאשר התברר שאין באמתחת בוש שום מהלך חדש להציע. היה זה אירוני שבוש, אשר עשה את המהלכים החד צדדיים של ארה"ב לאחד מיסודות מדיניות החוץ שלו, כל כך התגאה בשיתוף הפעולה הבינלאומי כדי לפתור את המשבר הנוכחי. "כולנו נעבור את זה ביחד" אמר הנשיא, אשר נמצא בשלהי כהונתו.

הרושם הכללי שהשאיר בוש היה של אדם עייף, שאין בכוחו להזיז דבר, או לפתור דבר. הבמה היא של פולסון וברננקי - ולבוש לא היה הרבה מה להוסיף.

מעניין לציין כי שכמה דקות לפני שבוש דיבר, ובעצם במקביל לדברי הנשיא, נשא ברק אובמה, מועמד הדמוקרטים לנשיאות ארה"ב, נאום משלו על המצב הכלכלי. אובמה דיבר באוהיו, אחת המדינות בהן המיתון והשפל עלולים לפגוע בעוצמה גדולה. המועמד הדמוקרטי לנשיאות מנה אף הוא מהלכים שונים לטיפול במשבר, אך דיבר גם על מה ייעשה בעתיד בממשלו האפשרי - ביטוח אבטלה נרחב יותר, הורדת מסים על מעמד בינוני, עזרת חירום לעסקים קטנים, הרחבת ההוצאה על תשתית, הגנה על ביטוח הבריאות של העובדים.

כל המרכיבים הללו כבר הופיעו בנאומים קודמים של אובאמה, אך אתמול, על רקע מה שהתרחש בשווקים ובכלכלה, וכאשר המילה "שפל" במחשבות של אנשים כל כך רבים בארה"ב, זה נשמע כמו תוכנית כלכלית עתידית.