אומ"ץ למבקר המדינה: לבדוק את תחקיר מגזין G של "גלובס" על שלום שמחון

התחקיר חשף את הנסיבות בהן קיבל שר החקלאות את החלקה עליה בנוי ביתו במושב אבן-מנחם, ואת התהליך של "סיפוח" שטחים ציבוריים לחלקה זו

תנועת אומ"ץ פנתה למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, כדי שיבדוק את מימצאי תחקיר "גלובס", שפורסם במגזין G על-ידי משה ליכטמן, על הנסיבות בהן קיבל שר החקלאות את החלקה עליה בנוי ביתו במושב אבן-מנחם, ועל תהליך "סיפוח" שטחים ציבוריים לחלקה זו.

בתלונה של יו"ר העמותה, אריה אבנרי, נאמר כי מינהל מקרקעי ישראל הקצה באופן חריג לנחלת משפחת שלום שמחון חלקת קרקע נוספת במושב אבן מנחם, וכי משרד החקלאות אירגן סיוע חריג פרטי לשמחון (בהיותו ח"כ) בצורת עבודות קרקע בצמוד לביתו באמצעות קרן קיימת, וזאת תוך ניצול לרעה של תקציב ממשלתי בעקבות מבצע ענבי זעם, תקציב שנועד למטרות ציבוריות כמו למשל שיקום דרכים חקלאיות.

השר שמחון הפך שטח ציבורי הצמוד לביתו לשטח פרטי שלו, וזאת בהסכמה חריגה של מינהל מקרקעי ישראל, הסכמה הנראית כ"פרוטקציה" לגורם בכיר.

התוכניות להרחבת חלקתו של שמחון על חשבון שטח ציבורי אושרו על ידי הוועדה המקומית מעלה הגליל, שבראשה עומד אלי שמחון, שהוא אחיו של השר שמחון.

מינהל מקרקעי ישראל העניק זכויות חריגות במיוחד לשר שמחון במסגרת התוכניות הנ"ל, בכך שאישר לשר בניית 2 בתים של 200 מ"ר כ"א ועוד 5 צימרים של 40 מ"ר כל אחד בחלקה הנוספת, וזאת בנוסף לבית הקיים של משפחת שמחון בחלקה א' המקורית של הנחלה (כ-160 מ"ר). זכויות המגורים שאישר המינהל לשמחון חורגות באופן ניכר מהזכויות של בעל נחלה במושב, הכוללות 2 בתים של 160 מ"ר ועוד יחידת הורים צמודה לבית של 55 מ"ר (סה"כ זכויות המגורים לנחלה עומדות על 375 מ"ר).

למעשה, בחלקה הנוספת שאותה קיבל שמחון באופן חריג בנימוק של צפיפות לכאורה, חלקה שאותה הגדיל על חשבון קרקע ציבורית כפי שמתואר בכתבה, הוא קיבל זכויות בנייה העולות על זכויותיו של בעל נחלה מן השורה.

במסגרת תהליך מיגון ביתו של השר שמחון שילם משרד החקלאות סכום גבוה לגנן של השר עבור "גיזום ופינוי", למרות שהדבר לא הופיע בתקציב פרויקט המיגון.

תנועת אומ"ץ מבקשת שמשרד מבקר המדינה יבדוק את ממצאי התחקיר - שלא הוכחשו לא על ידי השר ולא על ידי מינהל מקרקעי ישראל.

השר שמחון מסר בתגובה לתחקיר, כי כל פעולותיו היו במסגרת הנהלים המקובלים ולא היתה בהם שום חריגה.